Programma voor ExtrAmadeus
Aan de leerlingen van de debatlessen in het ExtrAmadeus-traject,
En, uiteraard een hartelijk welkom aan de ouders van deze leerlingen!
(Speciaal voor de vaders en moeders die dit lezen hebben we onderaan deze pagina nog een kleine verrassing!)
Op deze pagina zullen we af en toe korte updates plaatsen van alles wat we tijdens de debatworkshops hebben gedaan. Verder lezen jullie op deze pagina nog wat algemene informatie over de workshops die we geven in Vleuten.
Update na 17 mei
Voor vandaag hadden de deelnemers een speech van 90 seconden voorbereid. Waren ze in staat om binnen anderhalve minuut hun punt te maken? (Extra) spannend was de eerste speech omdat docent Gijs Leenders er even bij was. En toevallig ging deze speech ook nog eens over het onderwijs!
De speeches waren leuk en goed. En, inspirerend.
Maar aansluitend hebben we wel de 8 belangrijkste aspecten besproken die in een (ultieme) pitch of speech zouden moeten terugkomen. In aansluiting daarop kreeg iedereen een nieuwe opdracht om met die nieuwe kennis andermaal een pitch van 90 seconden voor te bereiden. Maar nu op basis van een inhoudelijke opdracht die de workshopleider uitgaf.
Ging helemaal goed. Wederom verrassend leuke speeches en mooi om te zien dat enkele aspecten, die van belang zijn voor de (ultieme) pitch waren verwerkt. Natuurlijk sloten we deze les weer af met een Lagerhuisdebat. Deze ging over de stelling of Geert Wilders wel of niet vervolgd moet worden voor zijn 'Minder Marokkanen uitspraak'.
Natuurlijk waren de meningen verdeeld maar onder zeer scherpe leiding van een van de deelnemers ("Daar schuilt een nieuwe Eva Jinek in!"), kwamen we tot een goed inhoudelijk Lagerhuisdebat waarbij we elkaar flink triggerden met korte statements.
Hebben we elkaar overtuigd?
Wel, dat is altijd de vraag. Dat iedereen een millimeter in opinie is opgeschoven, werd wel duidelijk... :-)
Opdracht voor donderdag 17 mei
Ook al per mail gecommuniceerd.
Bereid een spreekbeurt van 90 seconden voor. Je mag helemaal zelf bepalen waar je spreekbeurt over gaat. Je mag ook helemaal zelf bepalen wat het punt is dat je wilt maken.
Daarna gaan we de belangrijkste kenmerken van een goede pitch bespreken. En, dan kijken we waar we jouw spreekbeurt van 90 seconden op kunnen optimaliseren. Je spreekbeurt mag beschouwend zijn. Maar misschien wil je de toehoorders ook wel van iets overtuigen. It's up to you. Ik ben benieuwd!
Update na donderdag 19 april 2018
Vandaag - 19 april - heeft iedere leerlingen maar liefst 3 presentatiemomenten gehad.
- De Associatiespeech
Je ziet op het scherm drie woorden en van die drie woorden moet je meteen een relevante speech maken, waarin de drie woorden ook inhoudelijk aan elkaar gekoppeld worden. Een speech van 2 minuten.
- De Definitiespeech
Je ziet op het scherm een woord dat je moet uitleggen, dat je moet definiëren. Alsof niemand in de zaal het woord kent. Ook hier gold dat het om een speech van 2 minuten ging.
- En, een debat
We hebben bovendien nog een debat gevoerd over de stelling: 'Verplicht debatlessen op de middelbare school!'
Een zeer goed debat werd het. De tegenstanders wonnen het debat maar het was een Close Call. Vooral de opzetbeurten waren goed. Er werd ook scherp naar elkaar geluisterd waardoor argumenten goed heen en weer gingen. Complimenten! Want, het stappenplan (argumenten labelen) werden grotendeels goed gevolgd en daarmee blijf je een goede basis leggen om uiteindelijk een goed debater te kunnen zijn, maar het versterkt ook je kracht om steeds kritischer te gaan denken en kritischere vragen te gaan stellen.
Ook in het Echte Leven!
Ik kijk nu al uit naar de volgende les. Dan hebben jullie een spreekbeurt van anderhalve minuut voorbereid. Lukt het je om je punt te maken binnen 90 seconden?
Overigens was vandaag het grootste discussiepunt of je helicopter met een 'c' of met een 'k' schrijft.
Als je het mij vraagt?
Het maact met niet zo heel veel uit. We begrepen elkaar, toch?
:-)
Update na donderdag 29 maart 2018
Vandaag - 29 maart - werd een groot beroep gedaan op een ieders creativiteit; kun je een speech houden zonder dat je van te voren weet wat het onderwerp is van je speech. En... nóg moeilijker: wat doe je als je bij het begin van je speech pas hoort of je het EENS of ONEENS moet zijn met de geboden stelling!
Jawel! Een pittige oefening. Maar wat was het mooi om te zien dat de deelnemers er toch in slaagden om structuur in hun verhaal aan te brengen op basis van het STAPPENPLAN ARGUMENTEN LABELEN. En, dat ze er ook in slaagden om een zekere mate van overtuigingskracht in hun speech te brengen.
Waarom deze oefening?
Wel, in het echte leven zal het je ook regelmatig overkomen dat je ad rem én inhoudelijk móet reageren. Je hebt eigenlijk geen tijd om écht na te denken over wat je gaat zeggen. En tóch kun je hier een strategie voor hebben. Wat doe je bijvoorbeeld als je ineens die microfoon onder je neus geduwd krijgt en een camera op je gericht hebt. Je 'móet' dan wel een verhaal hebben!
Iedere leerling heeft 2 speeches gehouden! Natuurlijk hebben we elkaar kritische feedback gegeven. En - zo vermoed ik - zijn er weer nieuwe handvatten aangereikt in het traject om de leerlingen, die deze workshops volgen, heel langzamerhand te laten groeien tot jonge ambitieuze mensen die op een gegeven moment hun hand er niet meer voor omdraaien om een speech of pitch in het openbaar te houden.
Overigens....
Ondergetekende (Jerry Helmers) deed uiteraard ook mee. De leerlingen hadden een fijne stelling voor me bedacht.
- "Introduceer ecotax op vliegtickets om de groei van Schiphol tegen te gaan."
Wel. Practice What You Preach. Ook voor mij dus een speech van 2 minuten op het moment dat ik de stelling zag!
Leuk! Dank daarvoor.
VIDEOTIP:
Bij ons op de club doen we deze oefening regelmatig: alleen dáár heb je niet 2 minuten, maar 1 minuut om een speech te houden. Bekijk deze VIDEO waarin ik nog het een en ander uitleg.
Update na donderdag 22 maart 2018
En zo was daar ineens de tweede les. De groep was nu helemaal compleet. We hebben verder gebouwd op het stappenplan 'Argumenten Labelen' uit les 1 van 15 maart. Maar nu was het ook een kwestie van omdenken. Iedere deelnemer heeft 2 debatten gevoerd, in teamverband. Een keer als voorstander van een stelling, een keer als tegenstander van een stelling.
Toch lastig als je ineens kritische vragen krijgt van de debatopponenten. Want, ineens moet je daar ook nog rekening mee houden. En hoe pak je je eigen verhaal dan weer op. Ben je dan nog in staat om je aan het stappenplan te houden?
Eerlijk = Eerlijk. Dat was af en toe best lastig.
De wijze les?
Een goede voorbereiding is het halve werk!
Aan het slot sloten we nog af met een Lagerhuisdebat over de Sleepwet. Troy was even de Jeroen Pauw van dit Lagerhuisdebat. Hij had nl. de stelling bedacht. Hij leidde het gesprek en ontdekte dat je als gespreksleider (ook!) kritische vragen kunt stellen.
Update na donderdag 15 maart 2018
Vandaag zijn we begonnen met de eerste workshop uit een serie van zes, als onderdeel van het ExtrAmadeus-programma. Het was niet alleen een leuke kennismaking met zéér gemotiveerde en zichtbaar ambitieuze leerlingen, maar we zijn ook meteen fanatiek van start gegaan. De leerlingen mochten meteen een pitch houden van anderhalve minuut, waarin ze de debatlessen aan een fictieve andere klas van het VWO moesten promoten?
Maar ja, wat zijn de geheimen van een goede pitch?
(LEESTIP: De 10 M's van een effectieve voordracht)
Hoe verwerk je je argumenten in een speech?
Wel, dat hebben we geoefend aan de hand van een oefenstelling ("Alle werklozen moeten naar het buitenland om ontwikkelingswerk te doen") waarna de leerlingen hun eigen speech voorbereidden. En jawel! Ze slaagden er allemaal in om in 3 minuten (dus tweemaal de tijd van de eerste pitch!) volgens de spreekstructuur een goede speech neer te zetten. De argumenten in de juiste volgorde, aangeven wat het probleem is dat je wilt oplossen, de argumenten en de bewijsvoering daarvan en uiteraard ook aan het slot een Call-To-Action!
De eerste les eindigden we met een vrolijk Lagerhuisdebat.
Nog even elkaar prikkelen met korte bondige reacties.
Wat een leuke kennismaking was dit. Ik zie nu al uit naar de tweede les, waarin we weer een stukje verdieping gaan zoeken ten opzichte van deze eerste les!
Jerry Helmers
WAT IS DEBATTEREN?
Debatteren is discussiëren met spelregels.
Discussiëren doen we elke dag. Op school. Later op het werk. Misschien als je je eigen bedrijf ooit begint. Maar ook op de voetbalclub, de hockeyclub of op een plek waar je misschien vrijwilligerswerk doet. Uiteindelijk wil je andere mensen altijd overtuigen van jouw goede ideeën.
En, dan hoop je dat je gelijk krijgt.
Maar ja. Hoe werkt dat?
Je moet natuurlijk je argumenten goed op orde hebben. En, hoe presenteer je die dan?
En, hoe ga je om met kritische vragen?
Het zijn allemaal vaardigheden die je je hele leven nodig zult hebben en die steeds belangrijker worden. Mensen die goed kunnen debatteren, zijn succesvoller en zelfverzekerder.
En, ze krijgen vaker gelijk!
foto: Jerry Helmers van Dé Nederlandse Debatclub maakt een selfie met 200 enthousiaste ambitieuze leerlingen op de achtergrond.
WAT GAAN WE ALLEMAAL DOEN TIJDENS DE TRAININGEN?
- Je leert een goede inspirerende speech te houden!
- Je leert te debatteren met argumenten!
- Je leert jezelf te verkopen (pitchen!)
- Je leert ook hoe je jezelf kort en bondig kunt verwoorden!
- Je leert ook hoe je een gesprek kunt leiden.
- Je leert hoe je andere mensen kunt overtuigen van jouw gelijk.
- Maar... je leert daarbij ook dat je altijd goed naar de argumenten van andere mensen moet luisteren.
JOUW EERSTE DEBAT-DIPLOMA
Na afloop van de lessenreeks ontvang jij jouw eerste debat-diploma! Wow! Die heb je dan alvast in the pocket!
OVER DE TRAINER
De trainer (degene, die lesgeeft) is een zeer ervaren debater, hij is directeur van een reclamebureau; Dé Nederlandse Debatclub is een onderdeel van dat reclamebureau. Zijn naam is Jerry Helmers (49 jaar) en hij heeft heel ervaring met het geven van (debat)trainingen in het onderwijs.
Jerry schrijft ook één keer in de twee weken een column voor De Financiële Telegraaf én hij is regelmatig te horen als opiniemaker op de radio, bijvoorbeeld bij BNR Nieuwsradio.
OVER DE LESSEN
We hebben maar plek voor maximaal 8 leerlingen. We willen geen grotere groep zodat we iedereen heel veel persoonlijke aandacht kunnen geven en dat iedere deelnemer het beste uit zichzelf kan halen. De trainingen zijn leuk en interactief; je doet heel veel.
Het is de bedoeling om tijdens een les iedereen minstens 2x naar voren te halen voor een speech, debat of discussie.
Je krijgt altijd feedback. En we lachen ook wat af met z'n allen. Ook ga je in teams samenwerken aan een debat. Hartstikke leuk.
Oh ja, de trainer doet het altijd een keer voor!
VIDEO
De speeches, debatten en discussies worden ook op video opgenomen. Die kun je dan - als je deelnemer bent - later downloaden om terug te kijken, zodat je er nog meer van kunt leren. (Dit is echt superleerzaam!)
EN DAN NOG DIT...
De leerlingen aan de lessenreeks 'Debatteren' van Amadeus mogen ook - als ze dat leuk vinden - een keer langskomen op onze debatclub in Amsterdam om mee te doen met de volwassenen. Dus, als je je debatdiploma aan het eind hebt gehaald, dan kom je daarna nog een keer naar onze clubavond in Amsterdam.
Nog meer leermomenten dus!
De leden van onze club (we hebben er nu 104!) vinden het altijd geweldig als er soms jongeren komen met wie ze in debat kunnen gaan. Jongeren kunnen niet alleen nog veel leren van volwassenen maar... volwassenen kunnen heel vaak ook nog veel leren van jongeren!
HEB JE VRAGEN?
Als je nog vragen hebt, aarzel niet. Stuur die ons via het CONTACT-formulier op deze site. We beloven je dat we je heel snel antwoord geven!
DOWNLOAD DE FLYER (PDF)
EN DAN NOG IETS LEUKS VOOR DE OUDERS...
Debatteren is helemaal Hip & Hot op basis- en op middelbare scholen. Maar het wordt ook steeds populairder onder volwassenen. We nodigen de ouders daarom van harte uit om een keer bij onze debatclub in Amsterdam mee te doen.
Dat kan helemaal kosteloos. En, geheel vrijblijvend.
- Vul onderstaand formulier in.
- En meldt u zichzelf aan voor een avond naar keuze!
- En dan zien we u in Amsterdam bij onze debatclub!
Doen dus!
Want, ook voor volwassenen is het nooit een overbodige luxe om aan deze vaardigheden te werken. En... u ziet meteen wat uw zoon of dochter bij onze trainingen ook allemaal leert. (Dat kan thuis dus nog leuke debatjes opleveren!) ;-)
We hopen niet alleen superveel leuke ambitieuze leerlingen te verwelkomen op onze trainingen bij ExtrAmadeus, maar ook veel vaders en moeders op onze club in Amsterdam.
Hopelijk tot ziens!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Co-Founder / Debattrainer / Dagvoorzitter