3 excellente communicatietips voor lokale politieke partijen of afdelingen van landelijke partijen
Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022
14 September 2021 - Categorie algemeenOp 16 maart 2022 is het zo ver: dan zijn er in bijna alle gemeenten in Nederland weer gemeenteraadsverkiezingen. Iedere inwoner kan dan zijn stem uitbrengen op zijn of haar favoriete raadslid. Belangrijke verkiezingen uiteraard want het gaat uiteindelijk allemaal ook om de leefbaarheid bij jou om de hoek!
Als u actief bent bij een lokale politieke partij of bij een lokale afdeling van landelijke partij, dan weet u vanzelfsprekend als geen ander dat het van groot belang is om een goed contact te hebben met de inwoners van uw gemeente.
Met de kiezers dus.
Dat geldt niet alleen in de aanloop naar en tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Dat geldt altijd.
Daarom in dit blog 3 essentiële tips die de kwaliteit van uw communicatie én het contact met de inwoners van de gemeente op een zo hoog mogelijk niveau houden.
Want… géén communicatie met die (potentiële) achterban is natuurlijk funest voor u als lokale politieke partij of lokale afdeling van een landelijke partij.
U wilt immers toch ook de kans op een goede zetel-uitslag tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 zo groot mogelijk maken?
3 COMMUNICATIETIPS:
TIP 1 van 3:
Professionaliseer de e-mailadressen van uw partij
Organiseer de naamgeving van alle benodigde e-mailadressen van iedereen, die binnen uw lokale partij of lokale afdeling actief is, zo goed mogelijk.
Probeer zo weinig mogelijk (liefst: helemaal niet) e-mailadressen te gebruiken waar een persoonsnaam in staat, zoals bijvoorbeeld janjansen@gmail.com of janjansen@lokalepartij.nl
Liever een e-mailadres als: voorzitter@lokalepartij.nl of secretaris@lokalepartij.nl of fractievoorzitter@lokalepartij.nl (* lokalepartij.nl kunt u uiteraard vervangen door uw partijnaam).
Deze mailadressen – met een extensie met de naam van uw lokale partij - zijn bij opvolging makkelijk over te dragen aan de volgende die desbetreffende functie gaat vervullen. En ook makkelijker af te sluiten als iemand aftreedt, vertrekt of anderszins afscheid neemt.
Dit is goed voor de continuïteit en duidelijkheid naar buiten toe.
Bovendien straalt een e-mailadres met de naam van uw partij daarin ook veel meer professionaliteit uit dan hotmail, gmail, planet, ziggo et cetera, et cetera.
Professionaliteit is immers betrouwbaarheid. En (het communiceren van en uitstralen van) betrouwbaarheid is uiteindelijk een heel essentieel thema in de communicatie naar de kiezers.
TIP 2 van 3
Organiseer en optimaliseer het contactformulier
Prima uiteraard als u op uw website een contactformulier hebt. Er kunnen namelijk allerlei redenen zijn om géén mailadressen te publiceren.
Maar organiseer dat contactformulier wel.
Als eerste: zorg dat degene die iets invult op het contactformulier en dat aan u verzendt, wel een keurige bevestiging van ontvangst in zijn inbox ziet. Met – als het even kan – een kopie van zijn bericht daarin.
Ten tweede: biedt ook via het contactformulier de mogelijkheid om documenten zoals een PDF, of foto’s te kunnen uploaden. Dit is ook service naar de inwoners van uw gemeente die graag iets bij u – als politieke partij – onder de aandacht willen brengen.
Ten derde: Spreek bij uw partij intern af (en vermeld dit ook in de automatische bevestiging die de zender ontvangt) binnen welke termijn u reageert. Dat is wel zo fijn richting degene die via het contactformulier u een bericht stuurt. Overigens: belofte maakt schuld. Houdt u zich dan ook wel aan de door u gestelde reactietermijn.
Dit alles bevestigt bovendien uw professionaliteit. Dus: betrouwbaarheid!
Burgers willen immers gehoord worden en op die wijze legt u in ieder geval een basis dat ze ook daadwerkelijk worden gehoord.
Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen!
TIP 3 van 3
Werk aan de debat-, speech- en overtuigvaardigheden van al uw (kandidaat-)raadsleden en andere vrijwilligers.
Ja… deze tip kon op déze site natuurlijk niet uitblijven. Kiezers (dus ook de zwevende kiezers!) willen uiteindelijk op inhoud overtuigd raken van uw standpunten en visie.
Besteed dus veel aandacht aan de wijze waarop u uw boodschap aan de man wilt brengen.
Of dat nu bij de toekomstige debatten in de raadszaal is, of tijdens het canvassen tijdens de campagne, het flyeren op het marktplein of tijdens de campagneavonden zoals een Politiek Café, een dorpsraad- of buurthuis-bijeenkomst.
Dus...
-
Oefen de politieke debatten met elkaar.
Train deze.
Kruip in de rol van uw politieke tegenstanders en anticipeer daardoor beter en inhoudelijker op wat andere partijen gaan zeggen en vinden. -
Besteed aandacht aan horizontaal argumenteren.
Dit is een vaardigheid die doorgaans zeer wordt onderschat. Als politici deze vaardigheid niet beheersen, dan doet dit afbreuk aan de betrouwbaarheid van desbetreffende politici. Immers, kiezers willen gehoord worden. -
Verdeel de standpunten van uw partij in overzichtelijke argumentenlabels
Daarmee maakt u het al uw vrijwilligers, (kandidaats)raadsleden etc. – in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen en tijdens de campagne – makkelijker om strategischer in gesprek te gaan met de kiezers. Daardoor creëert u bovendien ook een meer eenduidige boodschap.
Tijdens ons GRATIS webinar 'Overtuigend Speechen' besteden we hier overigens veel aandacht aan. -
Pitch Like A Bitch
Oefen het kort en bondig kunnen formuleren van uw boodschap.
Met andere woorden: Pitch Like A Bitch!
En ach… als we er in alle bescheidenheid nog één tip aan mogen toevoegen: attendeer uw mensen en medewerkers op de fantastische trainingen die we bij onze debat-trainingsinstituut geven. Tevens organiseren we voor onze leden ook op regelmatige basis clubavonden.
Maar bovenal… attendeer ze ook op alle GRATIS webinars die we in oktober 2021 geven aan lokale politieke partijen of de lokale afdelingen van landelijke partijen.
Het gaat namelijk op 16 maart 2021 maar om één ding: kunt u met uw partij het verschil maken?
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Telegraaf.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Hoe drogredenen zelfs tot dodelijke slachtoffers kunnen leiden!
En we trappen er allemaal in!
- Weet je dat het heel gaaf en leerzaam is om over extreme absurde dingen te debatteren?
Wist je dat je daar veel van leert en dat je dan dus groeit!
- Als je wilt groeien en bloeien, dan 'moet' je dus ook wat controversieel durven zijn!
FEIT: Controversiële mensen zijn veel interessanter en leuker dan grijze muizen!
JA, ik ben actief bij een politieke partij en ik wil MEEDOEN aan een GRATIS kennismakingsessie
Lees hier ons privacy statement.