3 tips om een verhitte discussie op het werk te voorkomen
Kijk nu al uit naar het volgende conflict op de zaak!
27 Juni 2017 - Categorie algemeenHelaas ontkom je er soms niet aan; een (pittige!) discussie op de werkvloer. Bijvoorbeeld met je baas. Of met je collega's. Of misschien wel met een boze klant of met een van je (koppige?) medewerkers.
Natuurlijk ben je het met ons eens dat het volstrekt niet leuk is om fel ruzie te maken. Het kost je alleen maar energie en het zal de werksfeer nooit ten goede komen.
Daarom in dit blogje 3 tips om in ieder geval een serieuze poging te doen om een te felle discussie op de werkvloer te voorkomen en weer enigszins normaal met elkaar in gesprek te geraken.
DE TIPS:
1. ERKEN DE EMOTIE
Als we ruziemaken dan worden we vaak emotioneel. Dat is niet handig. Want, als we emotioneel zijn, dan zijn we niet altijd meer goed in staat om helder te denken. Best lastig als de discussiepartner (de opponent) ook flink emotioneel is en daardoor (in jouw optiek) niet meer helder denkt.
Echter... erken de emotie. Want ónder de emotie schuilt namelijk een belang. Als je de emotie negeert of bagatelliseert ("Laten we niet emotioneel worden"), dan negeer of bagatelliseer je ook het belang van de ander.
En, als je dát doet, dan kom je nooit tot de oplossing van een conflict. Want, emoties zijn feiten.
tekst gaat verder onder de afbeelding
2. GEEF DE ANDER TÓCH EEN BEETJE GELIJK
Niemand heeft altijd 100% gelijk of ongelijk. In alles wat je discussiepartner zegt, kan best een kern van waarheid zitten.
Daarom de tip: geef de ander gelijk op het punt waar hij ook daadwerkelijk gelijk op heeft. Zie het als het geven van een compliment. De ontvanger zal (toch) onderbewust erkennen dat je hem serieus neemt. Door de ander een heel klein beetje gelijk te geven, wordt een groot deel van de scherpe angel uit het conflict gehaald. De ander wordt iets ontvankelijker voor jouw argumenten en visie op de zaak.
3. DEFINIEER DE ESSENTIE VAN DE CLASH IN ÉÉN ZIN
Zelfs ook al is de discussie heftig en emotioneel en sta je 180 graden haaks op wat je discussiepartner zegt of vindt; het is van het allergrootste belang om jezelf én je debatopponent uit te dagen om de essentie van de clash in één zin samen te vatten.
Nee, we vragen je niet om een debatcursus te geven of een toets uit te voeren op elkaars luistervaardigheden. Maar, door de essentie van de clash kort en bondig te benoemen, vergroot je de kans dat je het in de discussie uiteindelijk alleen maar hebt over de hoofdzaken. En, niet over de bijzaken.
Dat laatste is namelijk zonde van de tijd. En, van de energie.
IT TAKES TWO....
Oké, we weten ook dat het volgende credo onverminderd van toepassing blijft: It Takes Two To Tango. Sommige mensen zijn en blijven gewoon onredelijk, hoe vaak je bovenstaande tips ook toepast. Tja. Niets aan te doen. Of, roep er een mediator bij.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Maar... elke serieuze poging om een zakelijke of persoonlijke ruzie oprecht te beslechten en weer positief de volgende stap te kunnen maken, moet een kans krijgen. Vandaar deze drie makkelijke tips.
Tegelijkertijd hopen we dat je deze tips nooit nodig hebt.
Overigens, bij onze debatclub in Amsterdam discussiëren en debatteren we bewust met elkaar. We zoeken juist de verbale confrontaties met elkaar op. Niet alleen om scherper te worden op de eigen argumenten maar ook om écht kritische vragen te kunnen stellen aan de ander. Wij dagen elkaar op de club steeds uit.
Het doel?
Je wilt de ander van iets overtuigen.
En na de discussies en debatten - vaak ook onder leiding van een jury of kritische trainer - geven we elkaar een hand en concluderen we dat we weer aan enkele nuttige vaardigheden hebben gewerkt, die we in het échte leven zó kunnen toepassen.
Download je TRY OUT TICKET en meld je daarna aan voor een van onze avonden. Wil je op de hoogte blijven en/of uitnodigingen ontvangen voor kosteloze deelname, meld je dan aan voor de nieuwsbrief. |
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.