5 verrassende supertips om een excellente dagvoorzitter te worden!
Ook waardevol voor managers, organisatoren van een Politiek Café, leidinggevenden, bestuurders...
16 Februari 2018 - Categorie algemeenEen béétje gespreksleider - of debatleider, of dagvoorzitter - maakt het verschil. Er worden nl. in Nederland talloze congressen, seminars, debatavonden en rondetafelsessies georganiseerd, waarbij de toehoorders én deelnemers maar voor één ding komen: ze willen geïnspireerd, getriggerd en gemotiveerd worden.
Precies dáár zit de taak van de gespreksleider.
We maken hierbij overigens meteen de aantekening dat alles wat in dit blog staat aan Tips & Tricks beslist ook betrokken kan worden op het dagelijkse leven.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Van elke manager of leidinggevende die een discussie aanjaagt onder zijn medewerkers om betere ideeën op tafel te krijgen tot aan het goed kunnen organiseren van een renderende vergadering. Maar dit alles geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld politieke partijen die campagnebijeenkomsten of een excellent politiek café willen organiseren.
5 TIPS om een EXCELLENTE GESPREKSLEIDER te worden
1. HYPERKRITISCH (Pain-In-The-Ass)
(Be A Gorilla!)
De excellente gespreksleider is in staat om vragen te stellen die de debaters of deelnemers aan een Round Table elkaar niet stellen. Dit betekent dat de gespreksleider een beetje wantrouwend moet zijn; is het allemaal écht wel waar wat er wordt gezegd? (Blijf vragen, blijf vragen, blijf vragen... Laat de deelnemers zich maar verwonderen over jouw kritische blik!)
Be A Gorilla.
Grom. En, grom nog eens!
tekst gaat verder onder de afbeelding
2. PRIKKEL MET NIEUWE INVALSHOEKEN
De excellente gespreksleider is onverminderd in staat om het debat of het gesprek naar een hoger niveau te brengen als de deelnemers in cirkeltjes blijven praten. Dus, als ze herhalen wat ze al hebben gezegd, in andere woorden. De gespreksleider heeft zo'n brede kennis dat hij zonder problemen nieuwe impulsen kan geven om het gesprek naar een vernieuwend en inspirerender niveau te brengen.
De excellente gespreksleider heeft dus een brede maatschappelijke kennis en snapt complexe dwarsverbanden in de samenleving.
3. OPEN OF GESLOTEN VRAGEN?
De excellente gespreksleider weet als geen ander wanneer hij open of gesloten vragen moet stellen. En, aan wie. En, waarom. Immers, er is altijd een doelstelling aan een debat, discussie of Round Table. Degene die het gesprek leidt, begrijpt de tactische en strategische inzet én het verschil tussen open en gesloten vragen. En, wat voor effect deze hebben op het debat.
tekst gaat verder onder de afbeelding
4. ZIJNS- OF WAARDEOORDELEN
De excellente gespreksleider weet heel goed wat het verschil is tussen feiten en meningen. Iets, wat deelnemers aan een gesprek, debat of Round Table (onbewust) vaak niet weten. Dat mag je hen uiteraard niet kwalijk nemen, maar het is wel van belang dat de gespreksleider tegengas geeft op ongefundeerde zijnsoordelen of onterechte waardeoordelen.
Als hij dat niet doet, dan is de kans groot dat de ultieme doelstelling van de bijeenkomst (oprechte prikkelende inspiratie!) niet wordt gehaald. Omdat er scheefgroei is van argumenten.
tekst gaat verder onder de tip
uitnodiging: De excellente dagvoorzitter of gespreksleider traint regelmatig zijn eigen debatvaardigheden. Om te voelen en te ervaren waar de (pijn)prikkels van de debaters of deelnemers zitten. En, daarom een (nog) betere dagvoorzitter of gespreksleider te worden. Iedere ambitieuze dagvoorzitter (in-spé) is daarom van harte welkom om een keer geheel kosteloos deel te nemen aan een van de clubavond van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. |
5. MAAK EIGEN EGO ONDERGESCHIKT
Er is niets mis mee dat de excellente gespreksleider af en toe duidelijk zijn eigen mening laat doorklinken. De 100% onafhankelijke dagvoorzitter is nl. zóóóó jaren '80. Immers, de excellente gespreksleider is ook nog gewoon mens met zijn eigen ervaringen, anekdotes en visies. Helemaal niets mis mee. Ventileren dus! Ja, noem het zelfs meedoen aan de discussie.
Maar.... de écht excellente gespreksleider begrijpt heel goed dat hij gespreksleider is en dat het vuur van het debat juist van de deelnemers moet komen. Als de gespreksleider zijn eigen mening ventileert, dan is dat vooral om de deelnemers te prikkelen en aan te jagen. Het eigen ego blijft ondergeschikt.
tekst gaat verder onder de afbeelding
MEER TIPS?
Dit blog is nog maar deel 1 uit de serie 'Hoe Een Excellente Gespreksleider Te Worden'. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang automatisch een alert in je inbox als we deel 2 hebben gepubliceerd.
MEER WETEN?
Wij - van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam - worden regelmatig gevraagd om Round Tables en debatten voor te zitten, te leiden of een scherp gesprek aan te jagen. Of het nu gaat om een setting waarin 'slechts' 6 mensen met elkaar in gesprek gaan of theatervolle zalen tijdens grote campagnedebatten, seminars of congressen.
tekst gaat verder onder de afbeelding
We vertellen je er graag meer over!
En, we ondersteunen je ook bij de organisatie ervan.
Met vriendelijke groet en hopelijk een keer tot ziens!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.
Neem contact met ons op. Ik wil graag meer weten over de mogelijkheden die er zijn om een dagvoorzitter of debatleider in te huren
Lees hier ons privacy statement.