Alles mag misgaan in een pitch, maar één ding niet.
Belangrijk om te weten!
21 Maart 2017 - Categorie algemeen
Of je nu ondernemer bent. Of werknemer. Of werkzoekend. Of dat je plots je goede idee aan anderen 'moet' vertellen.
Ja, je bent ineens aan het pitchen.
Je wilt iemand van iets overtuigen.
DE UITDAGING?
Je hoopt dat je positieve reacties ontvangt op je pitch. En sterker nog; je hoopt dat je je idee, product of dienst door je pitch kunt verkopen.
Maar ja, hoe doe je nu precies die pitch?
Wel, er zijn talloze Tips en Tricks waar een goede pitch aan zou moeten voldoen. Maar laten we ook eerlijk zijn: het gaat niet altijd even goed. Zeker weten dat je na afloop van die (onverwachte) pitch soms tegen jezelf zegt dat je toch weer 'dat ene aspect' bent vergeten te zeggen. Maar ja, dan is het te laat.Het pitchmoment is al voorbij.
Wel. Sowieso vergt het veel oefening om een pitch zo goed mogelijk te doen en je ook nog eens bewust te zijn van de vraag wie (op dat moment) feitelijk je toehoorders zijn.
BOTTOMLINE?
Echter, één aspect dat ALTIJD op orde moet zijn in een pitch, is de bottomline van je verhaal.
Kortom: welke zin, welk statement, welke slogan, welke oneliner laat je ALTIJD terugkomen in je pitch. Als je dát aspect op orde hebt, dan hoeft de rest van de pitch misschien niet eens zo optimaal te zijn.
Het ALTIJD en STRUCTUREEL laten terugkomen van die oneliner of zinsnede is met name belangrijk als verschillende mensen een zelfde product pitchen, op verschillende plekken bijvoorbeeld. Zo kun je het eens met je vertegenwoordigers-on-the-road hebben over wat de bottomline van hun boodschap feitelijk moet zijn. Of wat te denken van verschillende politici van één partij, die op verschillende plekken hun boodschap moeten verkondigen.
Maar het is ook nuttig voor de individuele pitcher; het is de kapstok waar je verhaal altijd op terugkomt!
Kortom: wat is jouw bottomline?
Oh ja.......
[tekst gaat verder onder het plaatje]
Natuurlijk overkomt het ons ook wel eens dat we op de meest gekke en vaak onverwachte momenten iets moeten vertellen over onze debatclub in Amsterdam. Want, eerlijk is eerlijk: wij vinden het vanzelfsprekend altijd leuk om nieuwe leden te verwelkomen.
Wat we dan ook zeggen in die pitch, wij zorgen er ALTIJD voor dat de volgende zinsnede in die pitch wordt uitgesproken.
Dit is onze bottomline:
- "Wij hopen ambitieuze mensen aan ons te binden, die hun spreek- en luistervaardigheden willen optimaliseren omdat ze daar in het echte leven profijt van willen trekken.
Bij onze debatclub kan dat in een sfeer waar de leden lef en kwetsbaarheid kunnen combineren.
Lef omdat je het gewoon gaat doen. Kwetsbaarheid omdat de wijze waarop we feedback geven opbouwend, positief en inspirerend is."
Download je TRY OUT TICKET en meld je daarna aan voor een van onze avonden. Wil je op de hoogte blijven en/of uitnodigingen ontvangen voor kosteloze deelname, meld je dan aan voor de nieuwsbrief. |
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers
Dé Nederlandse Debatclub
Co-Founder
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.