Als mijn speech inspireert, dan was mijn speech dus niet goed (dat kan beter!)
Door StoryShowing meer impact met jouw speech!
15 Januari 2020 - Categorie algemeenElke keer als ik een speech of pitch houd, dan vraag ik me altijd heel grondig af wat ik met dat spreekmomentje wil bereiken. Vanzelfsprekend wil ik na afloop tevreden zijn over mijn presentatie. En dat ben ik nadrukkelijk NIET als ik van de toehoorders – bijvoorbeeld bij de aansluitende netwerkborrel - verneem dat ik hen heb geïnspireerd.
Ai! Doel niet bereikt.
Het is te weinig.
Dat klinkt jou – beste lezer - misschien wat merkwaardig in de oren? Hoe kun je namelijk ontevreden zijn over een speech of pitch, die inspireert. Dat zou toch geweldig moeten zijn? Wie wil er nu niet geïnspireerd raken?
Maar wat wil je dan, Jerry?
Wel, het antwoord is niet zo heel ingewikkeld...
Ik wil méér dan alleen inspiratie.
IMPACT
Als ik ergens een spreekbeurt, pitch of speech mag houden, dan wil ik niet alleen informeren en inspireren. Ik streef ook naar impact oftewel, ik ambieer een gedragsverandering bij mijn toehoorders. Ik hoop hen namelijk te overtuigen van mijn principes, van mijn visie en gedachtegangen én oplossingen die ik aanreik voor de uitdagingen waar ik – samen met de toehoorders – voor sta.
Maar die (simpele) overtuiging zal uiteindelijk wel ‘moeten’ leiden naar concrete actie bij de mensen in de zaal. Of zo men wil, de collega’s op de werkvloer. Of het managementteam voor wie ik een pleidooi heb gehouden. Of de collega-bestuursleden in het bestuur van mijn sportclub.
Anders heeft die speech of pitch helemaal geen zin gehad!
ARGUMENTEN OP ORDE
Als ik mijn speeches of pitches voorbereid, dan besteed ik uiteraard in eerste instantie veel aandacht aan de inhoudelijke logische opbouw. Zo categoriseer en prioriteer ik mijn argumenten, ik zal altijd de bewijsvoering van mijn stellingname proberen aan te tonen én ik wil prikkelen met leuke oneliners, die je op gezette tijden heel slim in je spreektekst kunt verwerken.
Ik check of ik in de eerste 20 seconden van mijn presentatie de ABC-formule goed heb toegepast.
Maar het uiteindelijke doel is dat de toehoorders niet alleen geboeid raken door de feitelijkheden en argumenten van mijn verhaal. Het liefste wil ik dat het publiek besluit om in het dagelijkse leven iets anders te gaan doen. Op basis van wat ik hen vertelde.
Dus, dat ze letterlijk anders handelen op basis van de inspiratie die ik hen bood. Inspireren is dus niet fout, maar ik streef altijd naar een stapje meer want mijn (gepresenteerde) plannen worden heel concreet nooit werkelijkheid als mensen slechts ‘geïnspireerd’ zijn.
HOE IK DAT DOE?
Ik ben afgestapt van de principes van StoryTelling. Op de een of andere manier zijn we in de laatste jaren in de veronderstelling geraakt dat StoryTelling hét credo is om mensen in beweging te krijgen. Dat StoryTelling het ultieme vertelcredo is.
Maar dat werkt aantoonbaar niet. Mensen willen helemaal niet dat hen iets verteld wordt!
In de voorbereiding op mijn pitch of speech focus ik nu veel meer op StoryShowing. Een nét iets andere en intensere benadering. Ik zou zelfs willen zeggen: een veel persoonlijkere touch. Het is niet alleen dat ik de toehoorders meeneem in het verhaal dat ik presenteer; ik maak de luisteraars ook zelf onderdeel van het verhaal. Niet meer van hoofd naar hoofd, maar van hart naar hart. StoryShowing dus.
Want, mijn ideeën, plannen, visies en gedachtegangen voor alle uitdagingen waar we voor staan (en waar ik over mag presenteren), zijn véél meer waard dan slechts inspiratie.
Ik kies daarom voor impact.
Omdat ik daarmee de kans vergroot dat mijn ideeën, plannen, visies en gedachtegangen ook werkelijkheid worden.
WAT KUN JE NU DOEN?
Na het lezen van dit blog, heb je verschillende opties...
-
Je kunt je aanmelden voor de workshop STORYSHOWING op maandagavond 24 februari 2020.
Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam is het enige debattrainingsinstituut in Nederland dat workshops StoryShowing verzorgt. -
Je kunt meer lezen over STORYSHOWING.
-
Misschien heb je de ambitie om je te willen verbeteren op het gebied van persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren en presenteren. Dat doen we allemaal bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Je kunt je aanmelden voor een gratis kennismakingsdeelname. -
Misschien weet je nog niet op welke datum je zou willen meedoen...
Wel, dán is het verstandig om sowieso je gratis TRY OUT TICKET te downloaden.
Je kiest dan later voor een datum van deelname. -
Dé Nederlandse Debatclub verzorgt voor het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs waanzinnig leuke workshops. (Natuurlijk worden deze helemaal op maat gemaakt). Die workshops zijn niet alleen leuk en leerzaam, ze zijn steeds vaker ook onderdeel bij onze opdrachtgevers van een bruisend bedrijfsuitje.
Enfin, waar kies jij voor?
Hopelijk tot snel ziens op één van de vele gelegenheden!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
LEESTIPS:
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.