Ballondebat: hoe voorkom je de persoonlijke aanval?
04 Maart 2015 - Categorie algemeen
Wáár zit de werkelijke kracht van overtuigen als je het in je eentje moet doen ten overstaan van een volle zaal? Wat zijn de Tips en Tricks? Wat zijn de geheimen om het letterlijk beter (en overtuigender!) te doen dan de concurrent?
Dát waren de vraagstukken tijdens de reguliere trainingsavond van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam op 2 maart. We speelden het ballondebat.
Lees ook over het HISTORISCH MOMENT van deze avond....!
De bottomline van het ballondebat?
Een ieder kreeg een personage toegewezen namens wie hij zichzelf moest pitchen. Elke deelnemer had 6 directe concurrenten en die moesten letterlijk worden weg gedebatteerd. De eerste debatronde betrof een pitch van 1 minuut. De deelnemers in elke 'luchtballon' die overbleven na die eerste ronde, konden daarna anderhalve minuut pitchen maar moesten wel rekening houden met mogelijke interrupties van de debat-concurrenten.
De lessen:
- Het ballondebat leent zich van nature bijna tot het doen van persoonlijke aanvallen. Maar... dat is uiteraard 'not done' in de debatsport. Een persoonlijke aanval is niet toegestaan. Maar daardoor is het soms toch wel erg lastig om de focus te houden op de inhoud.
- Tegelijkertijd wordt er in het ballondebat een appel gedaan op een ieders creativiteit. Want, wie je ook bent in het ballondebat (van Thorbecke tot Kapitein Haak en van Atilla de Hun tot aan premier Mark Rutte.......), hoe creatief kun je die persoon pitchen? Hoe creatiever, hoe verrassender. En, hoe creatiever hoe meer argumenten er ontstaan.
- De inzet van humor - om te overtuigen - ligt uiteraard op de loer tijdens het ballondebat.
Maar.... - zo bleek ook - .... humor is niet altijd functioneel om te overtuigen. Het kan zelfs verstorend werken!
- Het ballondebat is i-de-aal om natuurlijk ook gebruik te maken van het labelen van argumenten.
Opvallend: er werd in menige pitch nog vergeten om ook even iets te concretiseren. Want, weten de toehoorders wel wie je vertegenwoordigt......?
We hadden vier winnaars uit elke ronde.
Wat was nu de rode draad bij deze winnaars?
- Ze slaagden er in om persoonlijke aanvallen links te laten liggen en niet 'mee te gaan' in het ook uitvoeren van een persoonlijke aanval.
- Ze bleken hun spreektijden keer op keer goed en volledig te benutten.
- Hun argumenten waren op orde. Er was een logische structuur in het verhaal.
- En, er was veel verrassende creativiteit in de presentatie als versterking van het inhoudelijke verhaal.
De avond van 2 maart werd overigens geopend met een verrassende 90-Seconds-Of-Fame, uitgesproken door ons lid Paul van Galen, die refereerde aan de historische toespraak van Martin Luther King ('I Have A Dream!').
En, minstens net zo boeiend was de Mini-Masterclass 'Ademhalings- en Stemtechnieken' die werd gegeven door Petra Meijssen. Zij had het over de kracht van ademhaling, het afbakenen van je spreekruimte ('Stel je grenzen, je hebt dan méér ruimte!) en ze deelde interessante Tips en Tricks om steviger in je schoenen te staan tijdens een presentatie en daardoor zelfverzekerder over te komen.
De nieuwe leden Nikki de Jong, Anne de Jong, Roelof Roggema en Randall Maarman tekenden bovendien de Akte van Debat.
Welkom bij de club!
AKTE VAN DEBAT getekend door:
Nikki de Jong tekent de Akte van Debat
Roelof Roggema tekent de Akte van Debat
Randall Maarman tekent de Akte van Debat
Anne de Jong tekent de Akte van Debat