BLOG: En dit vergeten we vaak bij onze pitch!
26 Oktober 2016 - Categorie Tips
In de afgelopen weken ben ik op veel ondernemersbijeenkomsten geweest. En wat gebeurt er op deze bijeenkomsten? Ondernemers mogen pitchen. Soms zelfs op een zeepkist of aan de microfoon bij een podium.
Of onverwacht.
Er viel mij iets op. Ik heb er een lijstje van gemaakt.
Want, dit is wat ondernemers (en anderen!) vaak vergeten als ze gaan presenteren, als ze iemand (de zaal) willen overtuigen van iets of als ze gaan pitchen.
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Voorzitter
THE 7 MUST-PAY-ATTENTIONS TO:
- Je naam!
Stel jezelf voor! Wordt (te) vaak vergeten. Is best handig als de mensen je naam een keer hebben gehoord.
[Subtip: als je je naam wél noemt, spreek deze dan duidelijk uit. Ik zie dat veel mensen hun eigen naam inslikken of te snel noemen...]
- Namens welke organisatie?
Ook best belangrijk. Namens wie sta je op het podium. Of sta je er wellicht namens je zelf. (kan ook natuurlijk). Belangrijk om dit te benoemen omdat de toehoorder dan een afbakening van jouw aanwezigheid kan definiëren.
En, wat doet jouw organisatie dan?
Wat is het relevante referentiekader waarom jij daar staat - namens jouw organisatie?
- Time-management
Misschien komt het door de zenuwen? Of, wordt er helemaal niet aan gedacht? Maar houd de tijd in de gaten. Juist op bijeenkomsten is er vaak een tijdslimiet gesteld aan jouw tijd op het podium of bij het spreekgestoelte. Zonde als je moet stoppen omdat je te lang aan het woord bent. En helemaal zonde als je de kern van je boodschap op dat moment nog niet hebt gemaakt.
- Kun je vragen beantwoorden?
Okee; de meesten zijn heel aardig in staat om een verhaal binnen 2 minuten te houden over hun product, dienst of boodschap. Maar het probleem ontstaat pas als er nog vragen mogen worden beantwoord. Onze constatering: pitchers bereiden zich uitstekend voor op de pitch. Maar niet op de vragen erna.
- Structuur!
Of het nu gaat om de verkoop van tandenborstels of het willen veranderen van het verkiezingsprogramma van jouw politieke partij... Breng structuur aan in je verhaal. Maak duidelijk welk punt je wilt maken. Maak niet te veel zijstapjes. Blijf op het juiste spoor!
- Te veel irrelevante zaken
Dit is een beetje het euvel van ondernemers.... Ze willen heel graag vertellen wie ze zijn maar ze benoemen te veel irrelevante zaken. Als je maar een minuut hebt, dan is het niet nodig om al je hobbies te benoemen, hoeveel kinderen je hebt, of je wel of niet getrouwd bent etc. etc. Dit gebeurt heel veel. Wel, zonde van de tijd. En een gemiste kans op echte impact en overtuiging.
- Verder praten?
Er wordt te vaak vergeten om een slimme 'Call-To-Action' in te bouwen. Sluit af met een gedegen en inspirerende reden om ná de pitch - of tijdens de netwerkborrel - verder met jou in gesprek te gaan. Nodig de toehoorders uit voor een vervolg.
MEER WETEN?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan op regelmatige basis Tips en Tricks over spreken in het openbaar, het vergroten van je overtuigingskracht en de kans op gelijk krijgen!
En, misschien zien we je wel een keer bij onze club!
Want... we besteden op onze club veel aandacht aan het pitchen!