Sombere tijden dreigen. Werkgevers eisen ‘creativiteit’ en ‘overtuigingskracht’ van medewerkers
Weten werknemers wel dat ze het verschil moeten maken?
25 September 2020 - Categorie algemeenDe belangrijkste soft skills, van belang voor persoonlijke groei én de grootste kans op stappen vooruit in je eigen carrière, blijken vooral mensgerichte vaardigheden.
Dat bleek eind vorig jaar uit een onderzoek van Linkedin. Door de Coronacrisis en de ongekende veranderingen op de arbeidsmarkt – waar je als werknemer nu écht het verschil moet gaan maken – wordt dit alleen nog maar belangrijker.
Er rest dus een belangrijke opdracht voor alle werknemers.
Maar ook voor ZZP’ers die helemaal ultiem verantwoordelijk zijn voor hun eigen inkomen en persoonlijke groei. En voor werkgevers die zich méér dan ooit moeten afvragen hoe ze hun eigen medewerkers kunnen laten excelleren, waardoor de gehele organisatie een stap kan zetten.
Bron: Linkedin (klik hier)
AAN DE SLAG DUS MET Z'N ALLEN!
Opvallend is dat in de top 5 van de meest benodigde en dus gevraagde SOFT SKILLS de vaardigheden ‘creativiteit’ en ‘overtuigingskracht’ staan vermeld.
Nou, daar kunnen wij van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam uiteraard wel wat over vertellen!
We houden ons er immers mee bezig!
1)
CREATIVITEIT
Het is eigenlijk heel logisch dat deze vaardigheid al jaren een plekje heeft in de top 5. Want een bedrijf heeft altijd originele oplossingen nodig om onderscheidend te kunnen blijven. Alles ten behoeve van het eigen bestaansrecht. Creativiteit is en blijft een must omdat de wereld sneller draait dan ooit.
En, de compleet nieuwe dynamiek in de samenleving (Coronavirus, dreigende Lockdowns, andere manieren van werken, een naderende economische crisis) eist dit ook. Stilstand is achteruitgang. De status quo in eigen denken en doen is hét recept voor commerciële ellende…
Maar ook voor jezelf: jij wilt er toch ook niet aan denken dat jij straks - over een paar maanden - één van de 500.000 werklozen bent in Nederland?
2)
OVERTUIGINGSKRACHT
Deze vaardigheid stond ook al eerder in de top 5 van de jaarlijkse Linkedin-onderzoeken. Onder overtuigingskracht verstaan we de vaardigheid om anderen enthousiast en positief te maken voor jouw ideeën, plannen en visies.
Het is een belangrijke communicatievaardigheid.
Meer dan ooit, want juist door de Coronacrisis – en de daardoor ontstane identiteits- en economische crisis – is het hard werken om nieuwe ideeën te kunnen laten landen. Mensen zijn van nature immers niet zo dol op ‘iets nieuws’. Iets wat vertrouwd is, biedt veiligheid.
Maar die veiligheid van de status quo is juist het afbreukrisico voor continuïteit. Werkgevers en organisaties zijn dus op zoek naar ambitieuze Young and Old Professionals die in staat zijn om niet alleen anderen te informeren over hun plannen en ideeën, maar ze ook te inspireren.
En, als het even kan impact te genereren. Dus, het op gang krijgen van een gedragsverandering.
Mensen die kunnen overtuigen weten hoe ze een betoog, pitch of speech opbouwen.
Ze weten hoe ze hun argumenten logisch kunnen ordenen, welke prioritering ze aan argumenten kunnen hangen, hoe ze de eigen stellingname moeten bewijzen én ze gaan met zekerheid beter om met het stellen van kritische vragen.
Maar bovenal: ze zijn ook niet meer bevreesd voor lastige vragen van kritische vragen. Met andere woorden: het gehele gamma van overtuigingskracht is niet alleen een impuls voor de eigen zelfverzekerdheid en assertiviteit: het brengt een organisatie ook verder.
Daar hebben bedrijven en werkgevers dus behoefte aan.
GELUKKIG ZIJN WIJ ER
We zijn blij dat steeds meer middelbare scholen én zelfs ook basisscholen in Nederland het vak debatteren op het eigen curriculum zetten. Een compliment voor het onderwijs dus! Wat dat betreft is er volop hoop voor de toekomst.
Maar wij hopen uiteraard dat veel meer mensen de handschoen oppakken en gaan debatteren. Simpelweg om aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals ‘overtuigingskracht’ (en daardoor ook aan creativiteit) te kunnen werken. Door te debatteren leer je bovendien kritischte denken. Spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, jezelf presenteren, overtuigen... Het hoort er allemaal bij tegenwoordig!
Wij hebben dan ook niet voor niets in 2013 onze debatclub opgericht.
(En, in 2019 zijn we zelfs door NOC*NSF en Rabobank tot Club van het Jaar gekozen!).
;-)
SAFE SPACE!
In een veilige omgeving kun je bij ons aan deze persoonlijke vaardigheden werken.
We hebben veel ervaring binnen onze club en elke clubavond wordt professioneel begeleid. We hebben een breed gamma aan superleuke en uitdagende oefeningen waarmee je tijdens een clubavond aan de slag gaat. De Coronacrisis heeft ons er niet onder gekregen want natuurlijk doen we het ook volledig CoronaSafe!
En, we lachen zeker ook wat af met elkaar. Bovendien ontstaat er flink wat netwerkpotentie. Maar dat is logisch: Young en Old ambitieuze professionals snappen de meerwaarde van een club zoals wij zijn.
Als je zin hebt om een keer te komen kennismaken, dan kan dat geheel kosteloos!
Je bent van harte welkom.
En, als een werkgever, bedrijf of andere organisatie dit blog leest: we attenderen je graag op onze superleuke workshops én webinars waarmee wij graag een bijdrage willen leveren aan de persoonlijke groei van jouw eigen medewerkers met als eindresultaat dat jouw organisatie weer kan groeien.
Op onze Safe Space staan de koffie en thee en andere versnaperingen altijd klaar!
LEUK FILMPJE:
In oktober 2020 organiseert Dé Nederlandse Debatclub tevens het NK Online Debatteren.
Kun jij ook op de webcam overtuigen?
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Altijd leuk om op Twitter in gesprek te gaan: Jerry Helmers
Of, volg Dé Nederlandse Debatclub.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- MEEST GELEZEN TUSSEN 3 SEPT EN 18 SEPT 2020
Waarom de complimenten van Rutte niet werken!
- Als jij een goede verkoper wilt worden...
Dit zijn de 5 vaardigheden die jij moet bezitten!
- Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.