De overtuigende speech: hanteer het slimme ABCDEF format
Elimineer de BLAH BLAH....
09 Juni 2019 - Categorie TipsAls je met jouw speech wilt overtuigen, dan geldt het credo: oefening baart kunst. Maar... het eerste handvat is het slimme ABCDEF-format.
Het is géén wiskundige excercitie, wel een handig stappenplan voor jouw presentatie. Je elimineert de Blah... Blah door stap-voor-stap de ABDEF in jouw presentatie te verwerken.
Voordat we dit format aan je uitleggen, stellen we vast dat jouw speech of pitch wel een aantal doelen heeft.
-
Je wilt overtuigen (je wilt gelijk krijgen);
-
Je wilt impact genereren;
-
Je wilt voorkomen dat mensen afhaken tijdens jouw speech.
Als je jouw speech voorbereidt, dan is het belangrijk om het ABCDEF-format te hanteren. Hieronder staat uitgelegd wat we hiermee bedoelen.
De A van ADRESSEREN
Het is heel belangrijk om in de eerste 20 seconden van jouw speech duidelijk te maken VOOR WIE jouw boodschap specifiek is bedoeld. Met andere woorden: WIE wil je overtuigen? Kortom, je addresseert je speech. Met name de mensen in de zaal, die geadresseerd worden, weten dat ze moeten opletten. Er komt (specifiek) voor hen een boodschap. Ze zijn in ieder geval 'gewaarschuwd'. Ze zijn alert.
Natuurlijk kunnen er ook mensen in de zaal zitten, die je niet adresseert. Dit is helemaal niet erg. Natuurlijk 'mogen' zij ook naar jouw speech luisteren maar zij zijn niet degenen die je direct wilt overtuigen.
Een voorbeeld van de A:
"Wat ik de komende 5 minuten ga vertellen is vooral belangrijk voor de mensen die overgewicht hebben!"
De B van BELOFTE
Beschouw 'de belofte' die je doet als een korte inhoudsopgave. In slechts een aantal woorden of één zin vertel je aan jouw toehoorders wat je de komende 5 minuten, gedurende jouw speech gaat bespreken.
De toehoorders krijgen dan een raamwerk; ze weten wat ze kunnen verwachten. En dat vergroot de attentiewaarde. Mensen zullen minder snel afhaken, vooral als ze tot de geadresseerde doelgroep (zie A) behoren.
Een voorbeeld van de B:
"In deze speech ga ik jullie ervan overtuigen dat het goed is om lid te worden van een sportvereniging!"
Uiteraard kun je A en B ook meteen combineren.
Bijvoorbeeld: "In deze speech ga ik alle mensen die overgewicht hebben ervan overtuigen dat ze absoluut meer moeten gaan sporten."
De C van CONFRONTATIE
Als je een speech uitspreekt, dan wil je de toehoorders van mening laten veranderen. Althans, je wilt het liefst dat ze jouw visie op het thema gaan omarmen. Ook al laat je de mensen maar een millimeter in opinie verschuiven... je bent goed begonnen aan het overtuigtraject.
Realiseer je goed dat je feitelijk de 'status quo' van de toehoorders wilt beïnvloeden. Of je zegt dat die status quo niet de meest optimale situatie is. Het is dus belangrijk om - ook zo snel mogelijk bij het begin van je speech aan te geven welke 'confrontatie' je met de bestaande situatie aangaat. En, wat jij anders wilt.
Als je dat effectief doet, dan weten de toehoorders meteen wat ze ook op dit aspect kunnen verwachten en waar ze wellicht met jou over in debat zullen gaan.
Een voorbeeld van de C:
"Iedereen met overgewicht en die niet aan sport doet, zal 5 jaar eerder overlijden. Mensen die niet hun overgewicht bestrijden, zullen hun levensstijl dus moeten gaan veranderen."
De D van DRAMATISEREN
Als je er in bent geslaagd om in de eerste 20 seconden van je speech de A, B en C goed te integreren, dan gaat je verhaal pas echt beginnen. Besteed veel aandacht aan de wijze waarop je het verhaal vertelt. Ja... inderdaad... vertellen! Mensen willen worden meegenomen in de passie van jouw ambitie. Communiceer niet alleen heel staccato de argumenten, maar kom vooral ook met anekdotes en verhalen. Met andere woorden: dramatiseer je verhaal.
Belangrijk: dramatiseren betekent NIET dat je er een cabaretvoorstelling van maakt. Neem je toehoorders serieus. Dan nemen ze jou ook serieus. Bewaak jouw eigen geloofwaardigheid. Wees je bewust van de aspecten waar een argument aan moet voldoen om jouw verhaal waardevol te laten zijn.
Een voorbeeld van de D:
"Ik wil jullie graag het verhaal vertellen van Janneke. Zij is 30 jaar, ze is 1 meter 68 en ze weegt 100 kilo. Janneke heeft geen zelfvertrouwen meer; ze is een ontzettend aardige meid, maar het lukt haar niet om een leuke relatie aan te gaan. Haar gewicht zit haar ontzettend in de weg. Janneke is intussen in een depressie beland....."
De E van EMOTIE
Het is aan te raden om slim en strategisch in te spelen op de emotie die er is bij de status quo, of op de emotie die zal ontstaan als de status quo zal moeten veranderen. Denk daar eens goed over na als je jouw speech voorbereidt. Mensen - dus ook jouw toehoorders - willen het liefst een leven leiden zonder negatieve emoties. Immers, dat kost te veel energie en in de basis zijn mensen wel bereid om hun gedrag te veranderen als ze zien dat ze daarmee in positieve emoties terechtkomen.
Kortom, speel in op de emotie die er is bij het verhaal dat je vertelt. De zaal moet 'de ellende' voelen en wil daarom ook verandering. Net als jij.
Een voorbeeld van de E:
"Stel je nu eens voor... dat jijzelf - net als Janneke - nooit meer buitenkomt. Dat je jouw vrienden niet meer ziet. Dat je je ontzettend eenzaam gaat voelen en dat je voelt dat je er helemaal alleen voor staat......."
Juist in deze fase is het van belang om na te denken over de stiltes die je kunt laten vallen tijdens je speech. Een emotie moet kunnen landen.
Wist je trouwens het volgende? Emoties zijn feiten!
De F van FINALE
Hoe lang of hoe kort jouw speech ook duurt; het slot - de finale! - moet er één zijn om nooit te vergeten. En mocht je onderweg toch wat luisteraars zijn kwijtgeraakt dan is dit HET MOMENT om ze weer terug te winnen.
Niet alleen je slotzin moet worden onthouden. Je slotzin is er ook één die eigenlijk ALLES samenvat van al je eerdere speechminuten. We raden je aan om in de aanloop naar jouw finale goed te letten op je woordkeuze.
Een voorbeeld van de F:
"Ik kom tot mijn conclusie. Er zijn dus drie argumenten die er voor pleiten om psychologische begeleiding bij elk afvaltraject aan te bieden!" --> als de toehoorders eerder in je verhaal de argumenten hebben gemist, dan attendeer je de toehoorders er op dat je ze nog even benoemt.
Een voorbeeld van de F::
"Het moge duidelijk zijn. Dit is dus waar ik voor pleit: er moet altijd een psycholoog worden ingeschakeld als mensen hun flinke overgewicht willen oplossen."
En vergeet nooit de Call-To-Action aan het slot. Je vraagt een handeling of gedachtegang van je toehoorders.
"Steun daarom mijn plan om de psycholoog in het basispakket van de ziektekostenverzekering op te nemen."
OEFENING BAART KUNST!
We zeiden het al aan het begin van dit blog: oefening baart kunst. En daarom nodigen we je van harte uit om een keer langs te komen op een van onze clubavonden bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Je kunt geheel kosteloos deelnemen en kennismaken met de debatsport, onze superleuke leden en met de oefeningen die wij doen om jouw persoonlijke vaardigheden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, overtuigen, argumenteren en presenteren een impuls te geven.
SAMENVATTEND:
Als je alle genoemde elementen (van A t/m F) zo optimaal mogelijk in jouw speech weet te verwerken, dan ben je gegarandeerd écht een heel eind op weg met jouw overtuigambitie. Je hebt je kans vergroot op gelijk krijgen.
Heel veel succes met jouw speech!
En... hopelijk een keer tot ziens bij de leukste debatclub van Nederland!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S.
Weet jij het verschil tussen een speech en een pitch?
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.