De Status Quo in jouw bedrijf veranderen? Welke competenties heb je nodig?
De perfecte strategie voor de juiste invloed
14 Mei 2018 - Categorie algemeenOrganisaties - zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid - kunnen soms ont-zet-tend stug zijn. Héél stug. De buitenwereld verandert in hoog tempo en de binnenwereld staat volledig stil. En jij wil die Status Quo veranderen.
De 15 competenties die je nodig hebt of waar je aan moet werken, om een échte verandering in je organisatie of bedrijf (of afdeling!) tot stand te krijgen, hebben we hieronder genoteerd.
Veel succes!
tekst gaat verder onder de afbeelding
De 15 competenties en vaardigheden die van jou de ultieme VERANDERMANAGER maken:
1. LEF
Ja, zo simpel is het. Je moet een beetje durf hebben. Noem het een grote bek? Noem het wat branie. Lef dus. Zonder lef geen veranderingen. Dan blijft alles bij het oude. Tot jouw ergernis.
2. LAAT DE POLITIEKE SPELLETJES VOOR WAT ZE ZIJN
Het willen en kunnen veranderen van die vreselijke Status Quo, gaat niet als je meedoet aan de politieke spelletjes. Nee, je zet je zelf niet buitenspel. Je vliegt boven de partijen uit. Jij doet niet mee aa diplomatieke correctheid. Je laat de politieke spelletjes voor wat ze zijn. Zo simpel is het.
Geloof bij dit bullet in één belangrijk credo: NOOIT alle neuzen dezelfde kant op! F*ck de Management Bullshit.
3. BEREIDHEID OM NIET ULTIEM GELIEFD TE ZIJN
Stap af van de mindset dat iedereen je maar aardig en charmant moet vinden. Als je een verandering in gang wilt zetten, dan moet je ook de bereidheid hebben om niet ultiem geliefd te willen zijn. Be Prepared To Make Enemies.
tekst gaat verder onder de afbeelding
4. CHARMANTE NETWERKER
Ondanks bullet 2) en 3) uit dit lijstje, ben je tóch een charmante netwerker. Net de dag nadat ze op de afdeling, of elders in het bedrijf, weer even een bloedhekel aan je hebben gekregen vanwege je veranderdrift, laat jij je niet kennen. Je bent weer net zo charmant als altijd. Ze kunnen je niet grijpen! Mooi!
5. JE KENT DE (MAATSCHAPPELIJKE) CONTEXT
Als je wilt veranderen, dan gaat het niet alleen om de verandering an sich. Je koppelt deze aan de (maatschappelijke) context. Of zo men wil: aan de context van het bedrijf, haar doelstellingen, haar missie en visie. Je bent breed geínformeerd en in staat om complexe dwarsverbanden aan elkaar te koppelen.
6. JE MOET KUNNEN ARGUMENTEREN
Argumenteren is een kunst op zich. Door veel meters te maken, door steeds maar weer te oefenen, kun je deze specifieke vaardigheid trainen. Zo heeft de volgorde van je gebruikte argumenten invloed op het eindresultaat of op je overtuigingskracht. En, kun je je argumenten onderbouwen en bewijzen? Niet alleen een kwestie van goed voorbereiden. Ook een kwestie van heel veel oefenen!
tekst gaat verder onder de afbeelding
7. JE MOET KRITISCHE VRAGEN KUNNEN STELLEN
Als je jouw organisatie, je afdeling of je hele bedrijf uit de stugge Status Quo wilt trekken, dan moet je in staat zijn om glasheldere kritische vragen te stellen. Zo van die vragen, waar je gesprekspartners geen inhoudelijk antwoord op hebben. Simpelweg omdat ze het ook niet weten. Met andere woorden: stel de oeverloze waarom-vraag.
8. DENK ABSURD
Hilarisch. Leuk. Maar o zo nuttig. Wees in staat om volledig absurd te denken. Creëer een ideeëntheater, dat zijn weerga niet kent. Niks is gek genoeg. Alles is goed genoeg. Hoe absurder hoe beter. Maar des te interessanter. Alleen zo krijg je mensen in beweging. Al is het maar met een eerste gedachte. Ook dit kun je oefenen. Er zijn nl. genoeg onderwerpen waar je over zou kunnen debatteren.
9. BENOEMEN VAN DE ECHTE PROBLEEMSTELLING
Zonder echt probleem, nooit een oplossing en dus nooit beweging. Daarom is het van belang om goed in staat te zijn om het echte probleem van de organisatie of de afdeling te benoemen. Misschien is dit wel het ultieme startpunt. Voorkom dat je zelf de verkeerde richting oploopt. Definieer wat er gebeurt als jouw benoemd probleem niet wordt opgelost.
tekst gaat verder onder de afbeelding
10. DOE AAN INDIRECTE BEÏNVLOEDING
Weet WIE je moet overtuigen. Maar weet ook wat het netwerk is van degene die je moet overtuigen. Zoem als een irritante wesp rondom dat netwerk en verkondig daar je boodschap met gepaste charme en prachtige argumenten. Zet die mensen aan het denken. Zij zullen de allerbelangrijkste persoon, die jij wilt overtuigen, ook gaan beïnvloeden.
11. DENK NIET VOOR ANDEREN
Het is een veel gemaakte fout. We weten wat goed is voor anderen. Maar denk niet voor anderen. Nooit. Zorg er voor (door alle competenties uit dit lijstje te ontwikkelen en te gebruiken) dat mensen oprecht zelf gaan geloven in de noodzaak om de stugge Status Quo te doorbreken. Het draagvlak is dan sowieso groter.
12. VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF
Practice What You Preach. Handel op het operationele vlak niet meer in het belang van de Status Quo. Richt je op de nieuwe situatie. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En, de rest zal volgen.
tekst gaat verder onder de afbeelding
13. CULTUURVERANDERING = GEDRAG
Het veranderen van een vastgeroeste cultuur waarin vanzelfsprekendheden ongemerkt ongewenste en onbewuste vanzelfsprekendheden zijn geworden, kan alleen tot stand komen door niet te focussen op de processen, maar op het gedrag van mensen. Door gedragingen van anderen te beïnvloeden (onder andere door tip 12) uit deze lijst), krijg je - al gaat het soms langzaam - een cultuurverandering tot stand. Zeker als je charmant netwerkt, dan wil men zich graag aan jou spiegelen.
14. BIED JE HULP AAN!
Zie je dat anderen toch ook wel wat willen veranderen. Bied dan je hulp aan. Twee kunnen meer dan één. En, het draagvlak stijgt. En, je hebt er op een gegeven moment een bondgenoot bij die voor jou als ambassadeur zal optreden.
tekst gaat verder onder de afbeelding
15. SPREEK DE TAAL VAN DE DOELGROEP
Dit bullet ligt heel dicht aan tegen bullet 10) uit dit lijstje. Toch is er een nuance. Je hebt binnen een organisatie altijd te maken met verschillende mensen die je moet overtuigen. Pas je tone-of-voice, je charme en je wel of niet dwingende overtuigingskracht aan de doelgroep aan. Iedereen wil in zijn eigen taal de juiste boodschap horen. Spreek de taal van de doelgroep.
Je ziet en leest het al....
We hebben het in dit blog over hele specifieke vaardigheden, die je kunt trainen en oefenen.
Oh ja.... (Uitnodiging)
Doe je een keer geheel kosteloos mee bij onze debatclub in Amsterdam?
Je bent van harte welkom. We organiseren twee keer per maand een clubavond. Dáár houden we ons bezig met spreken in het openbaar, debatteren, speechen, pitchen en het stellen van kritische vragen.
En, dus ook met het geven van inhoudelijk sterke antwoorden.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Wij zijn ervan overtuigd dat je al na één avond concludeert, dat je in staat bent om elk proces - op het werk, bij je bedrijf - veel kritischer aan te vliegen en daarmee de basis te leggen voor het veranderen van die stugge Status Quo.
Zien we je binnenkort in Amsterdam?
Check het programma!
Of vul het formulier onderaan deze pagina in. Onze superleuke leden zouden het fantastisch vinden om je te kunnen ontmoeten!
Hopelijk tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.