Het perfecte politiek café... Hoe organiseer je dat?
En, hoe maak je de bijeenkomst Hip & Hot?
15 Oktober 2017 - Categorie algemeenIn de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zullen alle politieke partijen ongetwijfeld tijdens hun campagne ook het 'Politiek Café' op de agenda zetten. En, er zijn beslist ook andere bijeenkomsten die zullen worden georganiseerd.
Maar, wat is nu de meest perfecte bijeenkomst die goed is voor jouw partij?
We hebben de 15 belangrijkste succesfactoren op een rijtje gezet voor die politieke partijen die nu eens eindelijk écht een succes willen maken van hun campagne- en verkiezingsbijeenkomsten waaronder ook het wereldberoemde 'Politiek Café'.
tekst gaat verder onder de afbeelding
DE 15 SUCCESFACTOREN VOOR EEN PERFECT (en sexy!) POLITIEK CAFÉ:
1. NODIG ANDERSDENKENDEN UIT
Als jij - met jouw partij - het verschil wilt maken, nodig dan vooral ook andersdenkenden uit. En, als het even kan, ook andere partijen, die een totaal andere visie hebben. Er is geen enkele toegevoegde waarde als de zaal op z'n Noord-Koreaans voor jouw ideeën, plannen en suggesties applaudisseert; die fans die stemmen toch wel op je.
Door in debat te gaan met wezenlijk andersdenkenden kun je het verschil duidelijker maken. De twijfelaars (zwevende kiezers) weten dan beter waar je voor staat.
tekst gaat verder onder de afbeelding
2. NOOIT TE VEEL MENSEN IN EEN PANEL
Je ziet wel eens van die verkiezingsbijeenkomsten waar alle 17 lijsttrekkers op een rijtje achter een tafel staan. Fout! Niet doen! Als je een panel samenstelt, laat dan maximaal 4 (liever 3!) mensen in dat panel plaatsnemen. Zo kun je wat verdieping geven.
De dagvoorzitter of debatleider kan dan kritische vragen stellen op alles wat wordt gezegd, zonder meteen te moeten 'schakelen' naar alle andere panelleden die ook wat willen zeggen. Dus, maximeer!
En, wil je tóch bijvoorbeeld alle partijen aan het woord laten, organiseer dan meerdere panelrondes. Het komt de kwaliteit en daarmee de informatieoverdracht naar de kiezer ten goede!
3. GEEF IEDER PANELLID EEN EIGEN MICROFOON
Goed, dit moet natuurlijk wel even georganiseerd worden met de zaalexploitant. Maar organiseer het wel. Er is niks zo knullig als een microfoon die van het ene naar het andere panellid moet gaan. Tip: zet 4 microfoons op een tafelstandaard o.i.d. bij de panelleden. En, laat iemand de regie voeren over welke microfoon op welk moment aan of uit staat.
Dit maakt het geheel veel overzichtelijker.
tekst gaat verder onder de afbeelding
4. COMMUNICEER VAN TE VOREN MESSCHERPE STELLINGEN
Wil je de kiezer verleiden om naar het Politiek Café te komen...? Maak dan veel tamtam op Social Media en in de traditionele media. En, communiceer dan een aantal stellingen waarover wordt gedebatteerd. Wees daar messcherp in. Ja, stellingen mogen best confronterend en controversieel zijn. (dat moet zelfs!).
De kiezer heeft niets aan stellingen waarin al een nuance is aangebracht. Zet de bijeenkomst dus heerlijk op scherp!
5. LAAT PANELLEDEN STEVIG PITCHEN
Laat panelleden (dus, de lijsttrekkers van alle partijen) stevig pitchen. Bijvoorbeeld anderhalve minuut. En wees streng. Geen seconde langer. 90 seconden = 90 seconden. En, ze mogen zeggen wat ze willen. Zet er een zichtbare tijdsklok bij. En ook leuk: sla op de gong als de tijd om is. No Mercy!
tekst van dit blog gaat verder onder de interessante mededeling in het grijze vak
Het is echt een gemiste kans als er geen aandacht wordt besteed aan de bewustwording over een stukje argumentatieleer en de wijze waarop je de boodschap kunt overbrengen. Bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam kunnen geïnteresseerden sowieso twee keer geheel kosteloos meedoen aan een clubavond. Om de debatvaardigheden weer eens wat aan te scherpen. Maar natuurlijk is een superleerzame en inspirerende groeps- of fractietraining voor jouw politieke partij vanzelfsprekend ook een optie, toch? |
6. AGENDEER GENOEG TIJD VOOR DE NETWERKBORREL ACHTERAF
Politiek bedrijven en het organiseren van een debat is serious business. Zeker in campagnetijd. Maar agendeer wel genoeg tijd voor de netwerkborrel achteraf. Mensen willen napraten. Ze willen met een bitterbal in de ene hand en een biertje in de andere hand aan de bar napraten. Wees daar strikt in.
Als het officiële debatprogramma tot 22.00 uur duurt, dan ook geen minuut langer. Hup, naar de bar!
tekst gaat verder onder de afbeelding
7. ZORG DAT ER WORDT GELACHEN
Net als in punt 6 van deze bulletlist, zeggen we ook hier dat het bedrijven van politiek natuurlijk serious business is. Maar, zie een Politiek Café ook als een vorm van entertainment. De mensen in de zaal willen ook vermaakt worden. Zorg dat er wordt gelachen. Een fantastische uitdagende taak voor de professionele gespreksleider of debataanjager!
8. OVER DE DEBATLEIDER
Als jouw politieke partij een bijeenkomst organiseert, dan is het uiteraard mogelijk dat je iemand binnen de gelederen hebt, die de debatten professioneel, hoogwaardig en inhoudelijk sterk leidt. Maar wees in je communicatie duidelijk.... Zeg dat de betreffende man of vrouw van jouw partij is. Dat maakt het kader voor de toehoorders helder.
Maar instrueer bovenal de betreffende debatleider dan ook dat deze onverminderd kritisch moet zijn en de eigen partij nooit mag voortrekken. Ja, laat de debatleider maar ook hele kritische vragen stellen aan de eigen lijsttrekker.
9. SPECIFIEK VOOR JOUW PARTIJ: BEREID HET VOOR
Train jouw lijsttrekker (of degene die namens jouw partij het debat gaat doen) op wat wel en wat niet te zeggen. Wees je er van bewust dat er wellicht (lokale) pers aanwezig is. Dus, anticipeer op prachtige soundbites en weet nieuwswaarde te creëren. Als je daarmee de traditionele én Social Media haalt, dan wordt de bijeenkomst voor jou en jouw partij een dubbel succes.
Maar nogmaals: bereid dit voor!
10. MAAK ER SOWIESO EEN FEEST VAN
Als jij van partij A bent, dan is er uiteraard helemaal niets mis mee, als de bannieren van jouw partij op het podium staan. Maar sta ook de bannieren van de andere partijen toe. Maak er echt een feestje van. Bang voor concurrentie? Onzin! Je gaat hoe dan ook van je eigen kracht uit.
Oh ja... laat een DJ sowieso voor The Swing na afloop zorgen. En, kun je iets met de DJ afspreken om tijdens het debat ook wat muzikale deuntjes te laten horen?
tekst gaat verder onder de afbeelding
11. NEEM 'T OP - PLAATS HET OP YOUTUBE
Er is vast wel iemand in de partijgelederen die het debat kan filmen. Plaats het dan de volgende dag op YouTube. En verspreid het. Zo kunnen de mensen, die niet zijn geweest, meteen zien wat ze hebben gemist.
En je zult óók merken dat de deelnemende politici ineens veel voorzichter zijn met hun uitspraken want er is een spannend bewustzijn over de kans dat iets viral kan gaan.
Precies dáár ligt dan ook een schone taak voor een excellente debatleider of dagvoorzitter om die scherpte toch op een hoog niveau te houden.
12. HELP MENSEN DIE HET LASTIG VINDEN OM IN HET OPENBAAR TE SPREKEN
Ook dit is een prachtige taak voor de dagvoorzitter of debatleider. Natuurlijk komen de politici aan het woord, maar uiteraard wordt het woord vooral ook gegeven aan de mensen in de zaal. Creëer een setting waarbij de mensen in de zaal zich niet alleen welkom voelen maar ook vertrouwen hebben om iets te zeggen.
Ja, inderdaad: de één spreekt beter in het openbaar dan de ander. Maar help de mensen die het toch een beetje eng vinden om iets hardop - door een microfoon - te zeggen.
13. DOELSTELLING?
Ja, deze hadden we misschien ook wel op 1 kunnen zetten in dit bulletlijstje want hoe belangrijk is deze.....?
Juist ja, bepaal - als je het een en ander gaat organiseren - wat je precies wilt bereiken met deze bijeenkomst of het Politiek Café.
14. EINDIG MET EEN LAGERHUISDEBAT
Je kent het TV-programma 'Het Lagerhuisdebat' vast wel. Wel, bedenk een leuke actuele (en enigszins luchtige) stelling en gebruik die voor het afsluitende hilarische Lagerhuisdebat.
De mensen in de zaal kiezen hun eigen kant op basis van die stelling (voor- of tegenstander) en wederom is daar de ijzersterke debatleider, die er toch in slaagt om iets inhoudelijks te bereiken bij dit Lagerhuisdebat.
De uitdaging? Mensen moeten kort en bondig hun punt kunnen maken. Laat het Lagerhuisdebat nooit langer dan 7 minuten duren. En ,helemaal leuk: zet zichtbaar die tijdsklok neer want hoe bruisend is het niet als de hele zaal uiteindelijk van 10 seconden tot 0 seconden af telt! Wow!
En nu naar de netwerkborrel!
15. EEN LEUKE QUIZ....
Misschien leuk om dit al aan het begin van de avond te doen. Of ergens in het midden?
Enfin... hoe betrek je de zaal écht bij een aantal onderwerpen? Wel, organiseer een leuk quizje.
Deel quizformulieren uit waarop 10 (mulitple choice) vragen staan. Start de avond bijvoorbeeld met deze 10 vragen, die op een scherm verschijnen. De kiezers vullen hun antwoorden in en leveren dat formuliertje in. Aan het eind van de avond wordt bekend gemaakt wie de quizwinnaar is.
Een extra trigger voor de mensen om te blijven, want als je de quiz wint, dan ontvang je zomaar een dinerbon voor twee personen bij het plaatselijke 5-sterren-restaurant!
Waar de vragen over moeten gaan?
Wel: we geven een voorbeeld:
'Welke partij vindt dat er een zwembad in de Dorpsstraat moet komen?' - Is dat partij A, partij B of partij C?
tekst gaat verder onder de afbeelding
TOT SLOT
We hebben overigens nog veel meer ideeën om een Politiek Café of een verkiezingsbijeenkomst Hip & Hot te maken.
Een keertje over sparren?
Neem gewoon contact met ons op. We delen graag onze ideeën!
We wensen iedereen een waanzinnig goede campagne, een ongelooflijk hoge opkomst en heel veel stemmen! (En, natuurlijk wensen we iedereen een sexy Politiek Café toe!)
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Co-Founder / Debattrainer / Sr. Communicatieadviseur
Ja, ik wil meer weten over de trainingen voor politici of voor onze partij! Neem contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.