Hoe beïnvloed je anderen? (3 essentiële voorwaarden)
Krijg voortaan nét iets vaker gelijk!
26 Mei 2022 - Categorie algemeenEr zijn drie belangrijke voorwaarden – waar je écht rekening mee moet houden – als je anderen wilt overtuigen van jouw gelijk.
Bijvoorbeeld in een discussie of debat.
In dit korte blog bespreken we de drie belangrijke pijlers van (jouw) effectieve communicatie!
Het gaat namelijk om…
-
… wát je zegt!
-
… hóe je het zegt!
-
… én.. wáár je het zegt!
1/3
Je beïnvloedt door… wát je zegt
Tja, ‘Wat je zegt’ lijkt een open deur maar velen gaan toch wel net even iets te vaak voorbij aan die open deur. Er wordt helaas te weinig constructief nagedacht over de inhoudelijkheid van het eigen verhaal waarbij men de (ultieme) bewijsvoering van de eigen argumenten gewoon niet op orde heeft.
Je begrijpt het al. Als je daar geen aandacht aan besteedt, dan kun je zeggen wat je wilt, maar je zult anderen niet overtuigen, laat staan (een beetje) beïnvloeden.
Een Mission Impossible dus.
Echter, een goede voorbereiding is het halve werk: je weet waar een goed argument aan moet voldoen.
En, daar handel je naar. Je kent bovendien de kern van het horizontaal argumenteren.
Maar ook is kennis van de zogenoemde ‘BetoogLadder’ geen overbodige luxe. Die wordt trouwens heel toegankelijk uitgelegd in het boekje ‘Speechen voor Gewone Mensen’. (Oké, dit is dus eigenlijk gewoon een ordinaire leestip!).
2/3
Je beïnvloedt door… hóe je het zegt!
Je kent de kreet vast wel. En, je hebt hem vast ook wel eens als verwijt naar een ander ingebracht: ‘C’est Le Ton Qui Fait La Musique’.
Het gaat er dus om hóe je het zegt!
-
Is je toon assertief-agressief?
-
Of, is je toon net iets te ‘zalvend’ waardoor de ernst van je boodschap niet overkomt?
-
Erger je je zichtbaar aan (het ontbreken van) de kennis van je toehoorders of gesprekspartner?
-
Rol je verontwaardigd met je ogen als de ander iets ‘doms’ zegt waardoor die ander dan weer het gevoel krijgt totaal niet serieus te worden genomen?
-
Verlaag je je tot de persoonlijke aanval?
Natuurlijk weten we dat elke situatie in het echte leven anders is. Juist daarom is het een aanrader om altijd na te denken over de toon die jezelf aanslaat. Als je iemand wilt overtuigen, dan wil je uiteindelijk toch verbinden.
Ja, natuurlijk: je kunt pas verbinden als je de verschillen durft te benoemen maar altijd geldt: ‘C’est Le Ton Qui Fait La Musique!’
3/3
Je beïnvloedt door… wáár je het zegt! (de context!)
We hebben het bij deze essentiële voorwaarde over de context. Dus, wáár zeg je wat je wilt zeggen. Je kunt dit ook koppelen aan het tijdstip waarop je iets zegt.
Mensen kunnen namelijk alleen maar overtuigd zijn als ze ‘er klaar voor zijn’.
Stel dat je je baas wilt overtuigen van jouw plannen en ideeën. Wel, de meest ideale context is uiteraard een vergadering op het werk waar jouw plannen – conform de bespreekagenda – zullen worden besproken. De baas is ook – als het goed is – voorbereid op een goed gesprek over jouw plannen.
Uiteraard lobby je in de gangen en bij het koffieapparaat.
Maar denk je dat het een goed plan is om je baas ‘lastig te vallen’ met jouw plannen tijdens het bedrijfsfeest op de dansvloer? Kleine kans dat hij dán jouw verhaal wil aanhoren. Ook als hij net verhit uit een andere discussie komt (hij is dus slecht gehumeurd!), dan weet je dat de context er even niet is. En dus maak je een pas op de plaats.
Overigens bedoelen we ook met deze essentiële voorwaarde (‘Wáár je het zegt’ / de context) dat degene die overtuigd moet worden wél weet wat de onderliggende redenen zijn van jouw plannen en ideeën. Dus, waarom breng jij ter sprake wat je ter sprake wilt brengen? Je wilt iets van een probleem oplossen of voorkomen, toch? En je weet ook hoe ‘catastrofaal’ het is als jij géén gelijk krijgt.
Kortom, de context!
Dit aspect wordt overigens ook in de zogenoemde ‘BetoogLadder’ beschreven. En daarom andermaal de leestip: ‘Speechen voor Gewone Mensen’!
Kortom… hebben we je overtuigd?
Zie je in dit blog nuttige handvatten voor Het Echte Leven? We hopen uiteraard van wel!
En, zie je (nu) ook de nuttige noodzaak om wellicht eens een boost te geven aan de ontwikkeling van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren?
Wel: je begrijpt het al. Je bent van harte welkom bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam! Kom een keer kennismaken én doe mee! Ook geven we geweldige workshops, trainingen en masterclasses voor bedrijfsleven en overheid.
Wanneer zien we je?
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.