Als je kind ‘cum laude’ afstudeert: trots van ouders is overdreven en overmoedig!
Lijst met hoge cijfers is eigenlijk een lege huls
22 Juli 2020 - Categorie algemeenIn de afgelopen weken kon je de berichten op Social Media voorbij zien komen. Vaak voorzien van gezellige blije foto’s met de teksten:
“Hoera!!! Mijn kind is cum laude afgestudeerd!”
Of: "Mijn kind heeft als enige van de hele school ‘cum laude’ op z’n diploma staan!”
Leuk hoor al die berichten.
Alles natuurlijk beter dan een bericht waarbij je had moeten aankondigen dat Bram, je 19-jarige zoon zijn HAVO-3 voor de vierde keer moet overdoen.
Ik snap het ook wel.
Maar, toch stel ik hier de vraag: waarom zijn ouders zo onverdeeld trots op hun kroost dat met het predicaat ‘Cum Laude’ thuiskomt.
Ik durf hier zelfs te stellen dat de trots van deze ouders nogal overdreven en overmoedig is.
Alsof ‘Cum Laude’ de net afgestudeerde student of scholier per definitie een rijke en voorspoedige carrière garandeert met elk jaar een fikse stijging in verdiensten.
Alsof ‘Cum Laude’ je werkelijke (!) positie binnen het netwerk op de arbeidsmarkt verbetert.
Alsof ‘Cum Laude’ je gegarandeerd tot een succesvol en innovatief ondernemer maakt?
Alsof 'Cum Laude' jou persoonlijk en eeuwigdurend geluk brengt.
Welnee.
Natuurlijk niet.
WAAROM GING HET MIS MET GERDA?
Ik vertel je hier kort het verhaal van Gerda. Het is een persoonlijke Flashback uit de jaren ’80. Iedereen heeft vast wel eens bij een soort Gerda in de klas gezeten. Zo'n tiepje dat altijd de hoogste cijfers van de klas haalde. En, die ook altijd meteen na afloop van een tentamen of toets volop met de rest van de klas meeklaagde dat de vragen in het tentamen eigenlijk allemaal veel te moeilijk waren.
En dan gewoon toch een dikke 9 haalden.
Grrrrr......!
Of, zoals ‘mijn’ Gerda het een keer overkwam, een tentamen algemene economie op de HEAO. Veel te moeilijk. De hele klas klaagde gefrustreerd bij de schoolleiding. Maar die gaf geen krimp. En, de hele klas had gewoon een 3 of lager.
En Gerda had dan toch nog een 6,7.
Om je dood aan te ergeren!
Maar met Gerda is het echter allemaal niet zo rooskleurig afgelopen.
Nee hoor, maak je geen zorgen: ze leeft nog! En, ze is gelukkig getrouwd.
Maar Gerda ging meteen na afloop van de HEAO – met haar cum laude eindrapport – aan de slag bij een grote Corporate aan de toen ontluikende Zuidas.
Maar helaas: in nog geen 4 maanden zat ze volop in de stress thuis. Ze kon de druk van de werkvloer en de collega's niet aan.
Een lange herstelperiode volgde. Maar bij deze financiële Corporate kwam ze niet meer aan de bak.
Ze vond een nieuwe baan en startte bij een groot bedrijf in het MKB waar ze de afdeling ‘Financieel Beheer’ mocht opzetten. Zelfde verhaal. In nog geen half jaar tijd was Gerda uitgerangeerd.
Ze. Kon. Het. Gewoon. Niet. Aan.
Met als triest eindresultaat dat ze arbeidsongeschikt werd verklaard (ze was toen nog maar 24 jaar jong!).
Nu – as we speak – ontvangt ze nog steeds een WIA-uitkering. Vervelend allemaal, maar Gerda werd hierdoor voor mij het symbool van de overgewaardeerde Cum Laude Generatie die het uiteindelijk gewoon niet redt.
Een hoog IQ. Dat wel. Maar relevante EQ was ver te zoeken!
Fantastisch natuurlijk dat ze alle theoretische kennis uit de leerboeken makkelijk in dat slimme koppie opsloeg waardoor toetsen, tentamens en testen een makkie werden en een cijfer lager dan een 9 vooral een uitzondering was.
Maar, daar gaat het natuurlijk niet om in Het Echte Leven...
Het gaat in Het Echte Leven om veel meer...
Iets met persoonlijke vaardigheden. Zoals, jezelf kunnen presenteren. Assertief durven zijn. Je eigen mening hebben en daar ook voor durven staan. (Mooi voorbeeld is trouwens Max Verstappen!)
Maar het is ook: heb je lef om initiatief te nemen.
Kun je met tegengas omgaan? Heb je ooit leren incasseren?
Ben je in staat om een verlies te accepteren; dus.... je eroverheen zetten en weer doorrrrrrrr……..
En het gaat zeker om: flexibel zijn. Je snel kunnen aanpassen aan andere omstandigheden. Want stel je toch eens voor als je plotseling werkeloos zou raken. Raak jij dan in paniek?
Dus, durf je weerbaar te zijn. Ben je in staat om kritische vragen te stellen om tot betere ideeën te komen. Weet je hoe je zuiver kunt argumenteren en dan op basis van een uitwisseling van ideeën, innovatieve stapjes maken met je werk, je project of andere uitdagingen waar je voor staat.
Juist dát zijn dé persoonlijke vaardigheden waarmee je de basis legt voor succes in je werkende leven gebaseerd op persoonlijk welzijn.
SOFT SKILLS
Ik blijf me er dan ook maar over verbazen dat in het lager, middelbaar, hoger en universitair onderwijs nauwelijks aandacht wordt besteed aan die zogenoemde Soft Skills die je juist zo hard nodig hebt in dat normale grote mensenleven.
Onderwijzers en docenten jagen allemaal kritiekloos een opgelegd curriculum na zonder écht aandacht te besteden aan de ware talenten van hun leerlingen én het niveau van persoonlijke interactieve vaardigheden.
Wat een gemiste kansen!
Daarnaast zie ik ook dat ouders het zichzelf in de opvoeding soms nogal makkelijk maken.
Liever een aai over de bol van hun kroost dan een rechtvaardige opvoedkundige trigger om de tegenslag te accepteren en weer met volle kracht doorrrrrrr te gaan.
Er zijn mensen die dat de ontluikende WatjesCultuur noemen.
Nou, ik kan me er iets bij voorstellen...
Want, laten we eerlijk zijn... er is op dit moment in Nederland (en in de rest van de wereld) toch wel iets gaande waarbij slachtofferschap de norm lijkt te worden.
En weerbaarheid een verrassend taboe is.
Gelukkig ontdekken steeds meer volwassenen (eigenlijk in alle leeftijdscategorieën) dat het ontwikkelen van deze interactieve persoonlijke vaardigheden eigenlijk een ‘Must’ is om op allerlei vlakken stappen te kunnen maken.
Sterker nog: het is niet alleen een ‘Must’; het biedt ook relevantie!
En.... het is superleuk!
Vooral als dat gebeurt op een plek waar je in een zeer veilige omgeving toch elke keer weer in het diepe wordt gegooid.
ELIMINEER HET CUM LAUDE DOGMA
Natuurlijk stel ik hier niet dat je zónder al die theoretische kennis geen succes in je verdere leven zou kunnen genereren. Uiteraard heb je een stevige basis nodig maar we moeten af van het dogma dat je – als vader of als moeder - per definitie trots moet zijn op je eigen kinderen die de ‘cum laude’ status halen.
Het is allemaal wat overdreven en overmoedig.
De ouders van Gerda concluderen dat intussen ook. Ik weet het zeker!
Bovendien hoop ik dat alle vaders en moeders, wiens kinderen wél geslaagd zijn maar niet met Cum Laude waarderingen, toch ook trots kunnen zijn en erop kunnen vertrouwen dat hún kinderen (juist hún kinderen!) misschien wel veel steviger in hun schoenen staan en daardoor weerbaarder en succcesvoller zullen zijn.
De kans is dan ook gewoon aanwezig dat juist Bram, de 19-jarige scholier die voor de vierde keer zijn HAVO-3 moet overdoen, op termijn succesvoller, innovatiever, assertiever, weerbaarder en verbaal vaardiger blijkt.
En, daardoor gelukkiger!
Jouw inhoudelijke overtuigingskracht!
We wensen je in het leven dus heel veel welzijn en gezonde overtuigingskracht!
Maar... ben je je er wel bewust van dat het ook belangrijk is dat je weet HOE je moet argumenteren en op welke wijze je het beste EEN BETOOG kunt opbouwen?
Dat is nu precies zo een persoonlijke vaardigheid die we intens trainen bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren, presenteren tot aan alles wat te maken heeft met jezelf presenteren. We doen het allemaal.
Enerzijds bij onze club; we komen regelmatig bijeen tijdens de vele clubavonden die we organiseren. Je kunt sowieso een gratis TRY-OUT Ticket downloaden dan later eens bepalen wanneer je geheel kosteloos deelneemt.
Maar we organiseren anderzijds ook talloze workshops en trainingen voor het bedrijfsleven, overheid en andere organisaties. Steeds meer van onze opdrachtgevers zien een debattraining ook als een inspirerend en prikkelend bedrijfsuitje waarmee ze een appèl doen op het verbeteren van allerlei competenties die mensen (medewerkers dus) nodig hebben om goed te kunnen functioneren.
Al onze superleuke leden en klanten willen sowieso maar één ding: ze willen hun overtuigingskracht en verbale vaardigheid vergroten! En... als je dat uiteindelijk kunt, dan is dat best handig voor Het Gewone Leven! Je staat zelfverzekerder én assertiever in het leven!
Dus...
Wanneer zien we jou bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam? (FYI - In 2019 zijn wij gekozen tot CLUB VAN HET JAAR!)
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.