Deze 4 vragen moet een lijsttrekker absoluut kunnen beantwoorden in de verkiezingscampagne!
Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022
18 Oktober 2021 - Categorie algemeenIn maart 2022 is het zo ver. In bijna alle gemeenten in Nederland vinden dan weer de gemeenteraadsverkiezingen plaats.
Een belangrijk moment want Nederlanders zijn nog steeds heel erg begaan met hun eigen omgeving en iedereen wil daarom het beste voor zijn straat, buurt of dorp. De gemeenteraadsverkiezingen zijn bovendien per definitie een feestje van de democratie. Wie verheugt zich niet op de campagne?
Tijdens die campagne is altijd een belangrijke rol weggelegd voor de lijsttrekker, die doorgaans het meest zichtbaar zal zijn in die verkiezingscampagnes.
Vooral bij de debatten vooraf én zeker ook bij de bijeenkomsten in de gemeenten zelf. Van het Politiek Café in het buurthuis, het canvassen, het werkbezoek aan de scholen tot zeker ook de flyer-en open podium-bijeenkomsten in het winkelcentrum. En, wat te denken van de interviews met de lokale pers of de reportages op de regionale televisie? Zeker dat laatste mag niet onderschat worden: Pitch Like A Bitch is onverminderd het credo!
Elke lijsttrekker moet dus van goeden huize komen en zijn/haar eigen communicatie tiptop in orde hebben.
Daarom dit blog.
Déze 4 vragen moet een lijsttrekker ab-so-luut kunnen beantwoorden in de verkiezingscampagne:
1/4
Hoe urgent zijn de problemen eigenlijk die in de gemeente moeten worden opgelost?
Goed, we vermoeden dat de lijsttrekker sowieso al actief heeft meegeschreven aan het verkiezingsprogramma van de eigen (lokale) partij of de eigen lokale afdeling, maar dat programma moet echt wel tot in detail in het hoofd zitten.
Daar mag geen inhoudelijke fout worden gemaakt. Je wilt toch niet nagedragen krijgen dat je je eigen verkiezingsprogramma niet eens kent.
Maar bovenal moet de lijsttrekker in staat zijn om de onderliggende argumenten te formuleren. Waarom wil de partij wat ze wil?
TIP:
Ga in het aanvullende betoog - of tijdens het verkiezingsdebat - altijd uit van het onderliggende probleem dat (in uw gemeente) moet worden opgelost en bewijs hoe URGENT dat probleem eigenlijk is. Toon aan dat ‘rampspoed’ in uw gemeente onvermijdelijk wordt als uw plannen niet worden doorgevoerd!
2/4
Waarom zijn de eigen oplossingen beter dan de oplossingen van andere partijen?
Er zijn ook andere partijen die meedingen naar de felbegeerde raadszetels. Die concurrentie biedt jou juist de kans het verschil te maken. Immers, als er geen concurrentie is, dan kun je ook niet aantonen waar je in uitblinkt.
Daarom bestudeer én analyseer je wat de andere politieke partijen in hun programma hebben geschreven en daar heb je vanzelfsprekend een scherp waardeoordeel over. Ja, een waardeoordeel. Géén zijnsoordeel.
Kiezers willen horen waarom ideeën goed of slecht zijn!
TIP:
Bewijs dat de oplossingen van jouw partij relevanter, structureler en langduriger zijn dan de oplossingen die andere partijen aandragen.
Zit je in de politiek en vraag je je af hoe je je kunt wapenen tegen al dat moddergooien? We hebben wat ideetjes! |
3/4
Wat kosten de plannen?
Tja, het moet in elke gemeente ook uit de lengte of uit de breedte komen. Daar is niks verrassends aan.
Wat het plan ook is, hoe de voorgestelde maatregelen ook luiden: wat kost het?
Goed, eerlijk is eerlijk… niet alles is van te voren exact in een bedrag in euro’s – tot op de komma – te concretiseren maar een lijsttrekker moet wel in staat zijn om aan te tonen wat het verschil in kosten (investeringen?) is ten opzichte van concurrerende ideeën voor hetzelfde probleem.
TIP:
Bewijs dat de bedragen die jij namens jouw partij voor jouw gemeente wil vrijmaken MEER RENDEMENT (meer concreet resultaat) opleveren voor de lange termijn dan de plannen van de concurrerende politieke partijen.
(Extra noot: dit zou dus in theorie kunnen betekenen dat je in absolute zin méér euro’s wilt investeren in het oplossen van een specifieke gemeentelijke uitdaging dan een andere partij. Dat lijkt een nadeel. Maar het ‘voordeel’ zit hem in de bewijsvoering ten aanzien van het betere beoogde eindresultaat!
4/4
Durf antwoorden te geven op dilemma’s.
Natuurlijk sta je ultiem op scherp tijdens het grote lijsttrekkersdebat. Meestal vinden deze events daags voorafgaand aan de verkiezingen plaats.
Een beetje slimme dagvoorzitter of debatleider zal op zo’n moment aan de lijsttrekkers zeker ook enkele gemeentelijke dilemma’s voorleggen.
Bijvoorbeeld:
“Stel u krijgt 1.000.000 euro. Bouwt u een nieuwe school? Of kiest u voor het verkeersveiliger maken van het dorp? En… u móet kiezen!”
Spannend hoor!
Kiezers zitten sowieso niet te wachten op ontwijkende excuus-antwoorden. Ze willen dat politici duidelijk en onvoorwaardelijk zijn hoewel het leven – tegelijkertijd - soms ook niet altijd even ‘onvoorwaardelijk’ is.
TIP:
Durf echter wel een keuze te maken op ‘onmogelijke’ dilemma’s maar eis wel dat je hier later in het debat een toelichting op wilt geven. Maar kies wel!
Bonustips: nog een vaardigheid die élke lijsttrekker eigenlijk onvoorwaardelijk moet bezitten:
De toppers onder de lijsttrekkers herken je aan de kwaliteit van hun pitches.
Of de spreektijd nu 30 seconden is, 1 minuut of 2 minuten. Of langer…
Het maakt hem/haar niets uit! De pitch is altijd op orde.
TIP 1)
Heb pitches paraat van verschillende lengtes in tijd.
TIP 2)
Heb pitches paraat gericht op verschillende doelgroepen.
TIP 3)
En wat je pitch ook is: eindig ALTIJD met een Call-to-Action.
Weet sowieso hoe je nooit je pitch moet afsluiten! Het is immers verkiezingstijd.
Een goed format voor een pitch waarin niets wordt vergeten is bijvoorbeeld het ABCDEF-format.
OH JA… en dan nog even dit tot slot:
Het hele bovenstaande blog was gericht op de lijsttrekker maar laten we niet vergeten dat alle andere kandidaat-raadsleden op de lijst toch ook een goede indruk willen maken tijdens de campagne.
Het is dus geen overbodige luxe dat de nummers 2 tot en met de lijstduwers ook van de hoed en de rand weten én ook op z’n minst een geloofwaardig antwoord kunnen formuleren op alle bovenstaande vragen.
Trouwens: het is ook superleuk om het daar intern eens over te hebben en daarbij dan meteen te toetsen of iedereen binnen de partij op dezelfde golflengte zit en antwoorden van dezelfde strekking weet te geven.
Het komt de geloofwaardigheid én betrouwbaarheid van jouw partij ten goede. En je maakt daarmee misschien nét het verschil met één zetel méér in de raad als eindresultaat van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022.
Twijfel je nog?
Wel… wij weten in ieder geval een zeer professioneel debat-trainingsinstituut dat jouw partij, jouw leden, jouw bestuur, jouw kandidaat-raadsleden en alle andere vrijwilligers en commissieleden de ultieme boost kan geven.
Dat kan zelfs al met één training ‘Debatteren voor Beginners’ die we zowel online geven (in een webinar met maximaal 6-8 personen) als fysiek in een zaaltje (maximaal 18 personen).
Hopelijk tot ziens!
Maar bovenal wensen we je veel succes én plezier met de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen! Leve de democratie!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Telegraaf.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Hoe drogredenen zelfs tot dodelijke slachtoffers kunnen leiden!
En we trappen er allemaal in!
- Weet je dat het heel gaaf en leerzaam is om over extreme absurde dingen te debatteren?
Wist je dat je daar veel van leert en dat je dan dus groeit!
- Als je wilt groeien en bloeien, dan 'moet' je dus ook wat controversieel durven zijn!
FEIT: Controversiële mensen zijn veel interessanter en leuker dan grijze muizen!
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.