Klimaatactivisten vinden Greta Thunberg belangrijker dan... het klimaat! (HOW DARE YOU!)
Kan de strategische fout nog worden hersteld?
01 Oktober 2019 - Categorie algemeen
Beste lezer, mag ik u een vraag stellen voordat ik het in dit blog over Greta Thunberg ga hebben?
Vraag:
Wat doet een slimme ondernemer die constateert dat één van zijn verkopers in de buitendienst niet goed presteert?
Of, wat zou u doen, als u die bewuste en strategische ondernemer bent?
Antwoord:
Die ondernemer gaat op z’n minst in gesprek met deze verkoper. Hij zal samen met hem proberen te ontdekken of een andere wijze (stijl?) van verkopen wél omzet oplevert. Een verkoper moet immers ook succesvol nieuwe klanten kunnen werven. En, als dat niet lukt, dan is dat dikke pech.
Althans, hij zal een andere baan moeten zoeken. Zijn baas, de ondernemer, heeft immers heeft niets aan een verkoper die niet verkoopt of geen nieuwe omzet toevoegt.
Greta Thunberg
We hebben met de hierboven genoemde metafoor uit het dagelijkse leven meteen de ultieme vergelijking te pakken ten aanzien van Greta Thunberg, de jonge klimaatactiviste uit Zweden die eind september een ‘belangrijke’ speech hield in de VN.
Het werd een speech waar de hele wereld over sprak. En zeker niet louter complimenteus. Integendeel....
Veel mensen waren ‘not amused’ over de stijl van de speech en de catastrofale boodschap, die nogal ‘overdreven’ werd gebracht. De tegenstanders ergerden zich groen en geel aan het ongeloofwaardige en drammerige verhaal van de 16-jarige Zweedse.
De voorstanders van de klimaatmaatregelen daarentegen waren lyrisch over de speech van Greta. Zij omschreven het emotionele betoog van Greta als inspirerend, motiverend, juist zéér geloofwaardig en als historisch.
Maar ja, heeft Greta Thunberg haar doel bereikt?
Het antwoord is; nee.
Overduidelijk zelfs.
Dat Greta miljoenen positieve reacties op haar speech ontving, doet daar niets aan af.
Want…
Al. Die. Mensen. Waren. Al. Overtuigd.
Greta vergat namelijk in haar speech dat ze nog veel meer mensen moet overtuigen. En dat lukt haar niet meer, getuige de ongekende hoeveelheid tegenreacties. Wat een gemiste kans! Ze heeft dus een strategische fout gemaakt met haar betoog.
Immers, haar doel is toch om méér draagvlak te genereren voor allerlei klimaatmaatregelen? Zij wil toch dat ‘de hele wereld’ die maatregelen omarmt? Het is toch haar diepste wens dat we met z’n allen ons gedrag veranderen zodat de aarde blijft bestaan?
Wel. Dat. Is. Dus. Niet. Gelukt.
De klimaatactivisten blijven echter volhardend. Ze zeggen: ‘De klimaatsceptici MOETEN gewoon naar ons blijven luisteren. De sceptici MOETEN gewoon meer respect hebben voor een meisje van 16 jaar met idealen.’
Drijfveren en denkbeelden
Maar zien de klimaatactivisten dan niet dat de kans groter is dat ze meer draagvlak voor hun idealen verwerven als ze hun Tone-Of-Voice aanpassen? Dus, dat ze zich meer gaan verdiepen in de drijfveren en denkbeelden van de critici en dat ze hun boodschap daar strategisch op afstemmen?
Waarom overwegen klimaatactivisten niet eens om de principes van succesvol StoryShowing te gaan toepassen.
Het lijkt er echter op dat ze stug Greta als boegbeeld op handen blijven dragen.
Daarmee maken ze Greta groter en belangrijker dan het mondiale belang dat alle klimaatactivisten collectief nastreven; namelijk een beter klimaat en meer maatregelen om de aankomende wereldwijde klimaatcatastrofe een halt toe te roepen.
Ze zien liever dat Greta onverminderd op het podium blijft staan in plaats van zich af te vragen of niet iemand anders diezelfde boodschap beter kan gaan verkondigen. Met meer succes.
Overtuigen is net marketing.
Als je ‘gelijk wilt krijgen’ dan moet je je (willen) verdiepen in de mensen waar je jouw gelijk wilt halen. Maar ook geldt: je zult de taal moeten spreken van de mensen die je wilt overtuigen. Anders overtuig je niet.
En. Krijg. Je. Echt. Nooit. Gelijk!
De mislukte verkoper van de buitendienst weet dat intussen ook als geen ander.
Daarom…
3 nuttige TIPS voor de klimaatactivisten:
1/3
Vind iemand anders
Zoek (en vind!) een ander, beter, geschikter en strategischer boegbeeld dat er in wel in slaagt om critici op z'n minst te laten luisteren. Jullie vergroten dan de kans op draagvlak voor de maatregelen die jullie nastreven!
De critici willen nu gewoon niet meer naar Greta luisteren.
En, ze zullen er ook niet naar luisteren. Daar kun je boos over zijn, maar belangrijker is dat jullie je eigen prachtige doelstellingen in de gaten houden.
Tijd om het over een andere boeg te gooien!
2/3
Snoer mensen niet de mond!
Het is prima dat je voor je idealen staat en daar mag je ook voor strijden; maar is het verstandig om tegen critici bij voorbaat al te zeggen: ‘Hou je bek?’
Tip: niet doen! Werkt averechts!
In een democratie met vrijheid van meningsuiting past het niet om elkaar (letterlijk) de mond te snoeren. Mensen willen nl. hun bek niet houden.
afbeelding: (van Twitter) - Op vrijdag 27 september 2019 ging deze foto op Social Media viral. De foto was genomen tijdens de grote klimaatprotesten in Den Haag. De kritieken waren niet mals: is het echt nodig om 'Hou je bek?' te zeggen tegen mensen die anders over klimaatopwarming denken. Deze moeder is er overduidelijk niet in geslaagd om te overtuigen. Want we nemen wel aan dat zij degene is die dit bord heeft gemaakt zodat haar dochtertje hiermee rond kan lopen.
3/3
Practice What You Preach.
Geef je (ideologische) tegenstanders geen argumenten in handen waarmee ze de verbale strijd met jou kunnen aangaan. Geef ze géén stok om mee te slaan. Je staat namelijk meteen op achterstand. Die achterstand moet je dan éérst inhalen alvorens het je over jouw eigen argumenten kunt hebben.
Kortom: als je bij andere mensen gedragsverandering nastreeft, geef het goede voorbeeld.
Vertoon dat gewenste gedrag. Practice What You Preach.
afbeelding: (van Twitter) - Op deze foto staat Elte Hillekens. Deze jongedame is voorzitter van DWARS Groningen, de jongerenbeweging van GroenLinks. Op vrijdag 27 september postte zij 's ochtends deze foto op Twitter. Het kwam haar de hele dag op bakken met kritiek te staan. Overduidelijk is deze dame vóór verregaande klimaatmaatregelen en roept zij anderen op om ook bewuster te gaan leven. Maar... is het dan slim om zelf een geplastificeerd protestbord te maken. Plastic? Prima dat je idealen hebt. Maar... je overtuigt niet als je zelf niet het goede voorbeeld geeft!
Natuurlijk ook een TIP voor Greta:
Toon leiderschap!
Je doet fantastisch werk. Veel jonge mensen van jouw leeftijd kunnen een voorbeeld nemen aan jouw passie. Jij hebt een mooi doel voor jezelf gesteld: jij wilt een betere wereld en je wilt de hele mensheid behoeden voor de ondergang als gevolg van de klimaatopwarming.
Prima. Iedereen - ook jongeren! - heeft recht op zijn eigen ideeën en idealen.
Maar, toon nu (echt!) leiderschap en laat iemand anders jouw zichtbare werk en publieke lobby overnemen. Je hebt namelijk al ontzettend veel mensen meegekregen. Complimenten. Laat echter vanaf nu iemand het werk doen die de critici óók kan overtuigen.
Het gaat jou niet meer lukken.
Helaas.
Maar mocht je tóch gewoon verder gaan met jouw werk... Prima! Wij houden je niet tegen. Maar verdiep je dan wel in de 4 basisprincipes die jouw overtuigingskracht zullen versterken. Wij denken oprecht dat een impuls op dat vlak voor jou géén overbodige luxe is.
Maar liever:
Delegeer die missie.
Jouw dromen, doelstellingen en ambities zijn namelijk groter dan jijzelf bent.
Hoe overtuig jij?
Greta Thunberg heeft grote wereldwijde ambities. Jij misschien ook. Maar je zult ongetwijfeld ook bijvoorbeeld op je werk jouw gelijk willen halen. Of misschien sta je wel eens op een podium om een groep mensen toe te spreken.
De centrale vraag is dan ook; hoe overtuig jij?
Hoe ga jij om met persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, overtuigen en presenteren? En, hoe optimaliseer je die vaardigheden om uiteindelijk draagvlak te vinden voor jouw ideeën en plannen!
Kom een keer langs bij onze debatclub in Amsterdam en doe geheel kosteloos mee aan een clubavond bij Dé Nederlandse Debatclub. Onze superleuke leden kijken er naar uit om kennis met jou te maken. Of informeer eens naar een van de vele workshops die we aanbieden. Want ook in je professionele leven is een stukje bewustzijn over jouw overtuigingskracht een absoluut voordeel.
We helpen je graag verder met jouw dromen en ambities!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
(*) Als je geïnteresseerd in een boek over debatteren, spreken in het openbaar, pitchen, speechen en overtuigen en de wijze waarop je draagvlak genereert voor jouw ideeën. Wel... ons eigen boek komt naar verwachting uit in het voorjaar van 2020. Meld je aan voor de nieuwsbrief om sowieso één keer per maand superleuke overtuigtips te ontvangen. Maar tegen die tijd ontvang je dan ook de previews van ons boek!
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.