Over jouw speech: hoe krijg je (echt!) contact met de zaal?
Hoe vind je de verbinding met de toehoorders, waardoor ze geïnteresseerd raken in jouw verhaal
17 Juli 2019 - Categorie algemeenWat is dé truc om toehoorders in een zaal zo ver te krijgen dat ze jouw mening willen omarmen? Dus, dat ze openstaan voor jouw verhaal en dat ze oprecht willen luisteren!
Als je jouw speech voorbereidt, dan is het van het allergrootste belang om te ontdekken wat de mensen in de zaal al beweegt. Dus wat is hetgeen waar ze al in geloven. Anders gezegd: zijn er (al) overeenkomsten tussen jou en de mensen die je gaat toespreken.?
Vast wel.
Ondanks het feit dat je een boodschap hebt waarmee je wilt overtuigen en waarmee je de toehoorders van mening wilt laten veranderen, is er (toch) meer verbinding dan je misschien zou veronderstellen. Zelfs ook als je aanvoelt dat de zaal heel koppig is...
Zoek en vind de overeenkomsten.
En, maak daar gebruik van....
Bijvoorbeeld:
1. GEDEELDE ERVARINGEN
Wat uit jouw verleden komt overeen met het verleden of de ervaringen van de toehoorders? Hebben jullie dezelfde herinneringen? Hebben jullie dezelfde gebeurtenissen meegemaakt? Welke interesses komen overeen met jouw interesses?
Voorbeeld:
Jij zegt aan het begin van je speech:
"We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; hopeloze verliefdheid! Maar helaas... die verliefdheid was niet wederzijds...."
En de zaal zucht (in gedachten):
"Jahaaa..... dat kennen we....." (en iedereen denkt aan die ene grote onbeantwoorde liefde!)
2. GEMEENSCHAPPELIJKE DOELEN
Waar willen jullie met z'n allen naartoe? Wat is jullie gemeenschappelijke doel? Ontdek welke doelen jouw toehoorders nastreven en benoem dat dit ook jouw doel is!
Voorbeeld:
Jij zegt aan het begin van je speech:
"Ook ik wil - net als u - gezond en fit blijven. En eigenlijk zou ik nog wel wat kilootjes willen afvallen. Dat zou gaaf zijn als dat nog vóór de zomervakantie zou lukken!"
En de zaal zucht (in gedachten):
"Jahaaa..... dat willen we ook. We willen weer in onze bikini en zwembroek passen....."
Intens
Hoe meer je met je toehoorders gemeen hebt, des te intenser de relatie met die toehoorders bij voorbaat al is. En, hoe 'intenser' die relatie is, des te groter het vertrouwen zal zijn in jou als spreker. Het een en ander vergroot je overtuigingskracht. Immers, als jijzelf naar een speech luistert, dan ben je als toehoorder ook aan het aftasten of alles wat wordt gezegd, wel hout snijdt.
Toch zal per zaal, per groep toehoorders het niveau van de overeenkomsten verschillen.
Hoe ga je daarmee om?
Lees verder onder de afbeelding
-> Als er heel veel overeenkomstige waarden zijn:
Dit is relatief eenvoudig. Je hebt volop de keuze hoe je speech te beginnen. Je kunt de toehoorders op verschillende topics raken. Je kans op overtuigen is al zeer groot, hoewel een speech natuurlijk wel tiptop in orde moet blijven; alle componenten, zoals de ABCDEF, dien je wel slim en strategisch in jouw betoog te verwerken.
- >Als er enkele overeenkomstige waarden zijn:
Hier wordt het al wat lastiger. Enig onderzoek is vereist. Probeer minimaal 2 of 3 (sterke) overeenkomstige waarden te vinden die je kunt gebruiken als haakje voor jouw speech. Dit kunnen zowel gedeelde ervaringen als gemeenschappelijke doelen zijn. Of een combinatie hiervan.
-> Als er nauwelijks tot géén overeenkomstige waarden zijn:
Dit zul je meemaken als je voor een hele grote zaal staat, met een grote variëteit aan toehoorders, die je niet eens allemaal (persoonlijk) kent. Hier is het echt hard werken om de perspectieven en achtergronden te ontdekken en daar 'de match' in te maken.
Bepaal voor jezelf heel helder wat je met jouw speech wilt bereiken. Feitelijk is dát het uitgangspunt. Ga daarvandaan in stapjes terug en richt je op het vinden van waarden die we - gemiddeld genomen - met z'n allen in onze samenleving belangrijk vinden. maak dat tot het vertrekpunt om de verbinding met je toehoorders te creëren.
Makkelijker gezegd dan gedaan!
Natuurlijk kunnen wij hier heel eenvoudig in een blog het een en ander op een rijtje zetten, maar de bottomline is toch: oefening baart kunst. Dat doen we dan ook regelmatig.
Zo organiseren we regelmatig in Amsterdam clubavond waar belangstellenden geheel kosteloos aan kunnen deelnemen. We trainen onszelf dan op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, omgaan met kritische vragen, presenteren, argumenteren en gelijk krijgen. Veel van onze superleuke leden en klanten kiezen ook voor Dé Nederlandse Debatclub om meer persoonlijke assertiviteit te ontwikkelen.
Ook geven we regelmatig workshops in het bedrijfsleven. Soms zijn onze workshops en trainingen onderdeel van een ontspannen bedrijfsuitje. In enkele gevallen komen we zelfs elke maand bij onze opdrachtgevers omdat we een interne bedrijfsdebatclub hebben opgericht.
Maar linksom of rechtsom: wat de deelnemers ook willen oefenen en trainen; ze willen altijd verbinding met hun toehoorders.
Omdat ze willen overtuigen!
Heel veel succes met jouw speech!
En... hopelijk een keer tot ziens bij de leukste debatclub van Nederland!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S. 1
Weet jij het verschil tussen een speech en een pitch?
P.S. 2
Dit is het bewijs dat jouw speech niet inspireerde!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.