Wat moet je precies doen zodat anderen je écht begrijpen
De 4 basisvoorwaarden
20 September 2019 - Categorie algemeenMensen hebben drie angsten. Dat ze van iemand houden, maar dat die ander niet van hen houdt. Dat ze op zoek zijn naar vrienden maar dat ze niemand kunnen vinden. En, last but not least: dat ze iets zeggen maar dat anderen het niet begrijpen.
Voor de eerste twee angsten hebben wij helaas geen oplossing.
Voor de laatstgenoemde wel. Althans, je kunt uitgaan van een aantal basisprincipes om de kans zo groot mogelijk te maken dat anderen je begrijpen. En daarmee vergroot je dus de kans dat je zult overtuigen.
We bespreken graag de 4 basisprincipes met je.
1/4
Beperk de omvang van je boodschap
Zeg niet te veel. Je vergroot daarmee de kans op verwarring. Besteed aandacht aan de omvang van je boodschap. Alles op maat. Focus op StoryShowing. Vergeet StoryTelling.
2/4
Optimaliseer de kwaliteit van je boodschap
Vertel de waarheid, speculeer niet en laat mensen niet het verkeerde geloven. Besteed aandacht aan de kwaliteit van je verhaal. Heb je argumenten inhoudelijk op orde en bewijs de waarde van jouw argumenten.
3/4
Blijf relevant
Vermijd irrelevante uitspraken. Zeg niet iets waardoor de richting van het gesprek kan veranderen. Stick-to-the-point. En stuur bij als de ander afwijkt.
4/4
Gedraag je
Vermijd dubbelzinnigheid, vaagheid en breedsprakigheid. Label je argumenten. En, gedraag je.
Als je deze 4 basisvoorwaarden volgt, dan – kun je in z’n algemeenheid zeggen – dat de kans het grootst is dat anderen je begrijpen.
Door af te wijken van bovenstaande principes, wijk je ook af van het doel dat je wilt bereiken met alles wat je zegt. Vertel alleen wat waar en belangrijk is. En druk je helder en simpel uit.
Wil je dit tot je tweede natuur maken?
Kom dan een keer langs en doe geheel kosteloos mee aan een clubavond bij Dé Nederlandse Debatclub. Of informeer eens naar een van de vele workshops die we aanbieden.
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
(*) Als je geïnteresseerd in een boek over debatteren, spreken in het openbaar, pitchen, speechen en overtuigen en de wijze waarop je draagvlak genereert voor jouw ideeën. Wel... ons eigen boek komt naar verwachting uit in het voorjaar van 2020. Meld je aan voor de nieuwsbrief om sowieso één keer per maand superleuke overtuigtips te ontvangen. Maar tegen die tijd ontvang je dan ook de previews van ons boek!
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.