Raadsverkiezingen 2022: 10 originele tips voor het canvassen aan de deur!
Het doel? Je maakt vrienden voor het leven!
02 Februari 2022 - Categorie algemeenPosters, flyers, leuke creatieve socialmedia-uitingen en slimme Free Publicity in de media zijn natuurlijk acties die van grote invloed zijn op het beoogde campagnesucces. Want het doel is vanzelfsprekend altijd: zo veel mogelijk zetels zien te scoren.
Maar vergeet ook niet het canvassen.
Dus: van deur tot deur het gesprek aangaan met de potentiële kiezer. Dat kan best zoden aan de dijk zetten.
Maar hoe doe je dat?
In dit blog een aantal aandachtspunten (tips!) om het canvasgesprek naast de deurbel zo slim én strategisch mogelijk vorm te geven.
Daarbij gaan we uit van het volgende communicatiedoel: je wilt dat de kiezer aan de deur jou leert kennen en dat hij iets verneemt van jouw visie op de uitdagingen die in jouw gemeente moeten worden opgelost. Maar óók sta je voor de deur om vriendschap te sluiten.
Je hebt na het canvasgesprek ‘een vriend(in) voor het leven’ ondanks de altijd aanwezige mogelijkheid dat de kiezer aan de deur wellicht nooit op jou zal stemmen.
Kortom, je werkt dus ook aan de gunfactor van jouzelf én jouw partij!
De 10 aandachtspunten / tips:
1/10
Geef duidelijk aan dat je aanbelt omdat de verkiezingen naderen.
Ontken niet dat je er bent in de hoop dat degene, bij wie je aanbelt, op jouw partij gaat stemmen. Tegelijkertijd geef je aan dat je nieuwsgierig bent. Maar dat je de man/vrouw aan de deur nu zeker niet wilt overtuigen om op jouw partij te stemmen.
Vraag in eerste instantie sowieso of de mensen tijd hebben.
Geen tijd?
Dan vertrek je meteen. Niet onnodig aandringen! (Is niet goed voor je gunfactor).
2/10
Stel open vragen.
Dit zijn vragen waarbij je het de kiezer gunt om een volledig vrij antwoord te geven. Dus géén multiple choice, geen ja/nee vragen. Gesloten vragen zijn ‘ja’-/ ‘nee’-vragen of meerkeuzevragen.
Bij open vragen ervaart de kiezer geen dilemma’s. Want, hij wil op dát moment misschien nog helemaal niet de keuze maken tussen (bijvoorbeeld) de aanleg van een fietspad door het park of een nieuwe parkeergarage bij het winkelcentrum.
Open vragen nodigen de ander uit om een verhaal te vertellen. Deze verhalen leveren jou veel informatie op.
3/10
Vermijd suggestieve vragen.
In een suggestieve vraag is jouw eigen mening al verwoord: ‘U vindt het toch zeker ook dat er meer woningen voor jongeren moeten worden gebouwd in de stad?’
De kiezer kan het gevoel krijgen dat zijn antwoord gestuurd moet worden.
En dát is niet de bedoeling van een canvasgesprek. Daar win je geen gunfactor mee!
Leestip: Excellente communicatietips voor lokale politieke partijen |
4/10
Horizontaal argumenteren!
Horizontaal argumenteren betekent dat je reageert op alles wat je gesprekspartner zegt. Dat kan in de vorm van het stellen van een wedervraag zijn. Maar dit kan ook een reactie zijn waarbij je op iets reageert.
Als je op iets niet reageert, dan ben je niet horizontaal aan het argumenteren. Het gevolg is dat de kiezer zich niet gehoord voelt, want hij heeft geen antwoord (van jou) gekregen op iets dat hij zelf heeft gesteld.
5/10
Als de ander een antwoord geeft (waarbij de essentie wordt geraakt), vat dat antwoord in je eigen woorden samen.
Toets bij je gesprekspartner (de kiezer) of je het goed hebt samengevat. De kiezer voelt zich gehoord en gerespecteerd.
Bovendien door het zélf in je eigen woorden samen te vatten, begrijp je het antwoord ook veel beter.
Uiteraard geldt dit ook als de kiezer jou een vraag stelt. Vat die vraag goed in je eigen woorden samen en geef dan een antwoord.
6/10
Als mensen klagen (‘Ik vertrouw de politiek niet’ of ‘Jullie zijn alleen maar zakkenvullers’), spreek dit nooit tegen.
(Je hoeft er uiteraard ook niet mee eens zijn!)
Maar ga wel verder het gesprek aan door bijvoorbeeld om concrete voorbeelden te vragen. En, als het even kan: voorbeelden van lokale politici.
Als mensen aan de deur met scherpe statements komen, dan mag je best wel om ‘bewijs’ vragen.
Maar dat doe je vanzelfsprekend met charme en geduld.
7/10
Geef geen waardeoordelen over wat de kiezer zegt.
Vermijd jouw eigen stelligheid. Daar is een canvas niet voor. Zeg dus niet of iets goed of niet goed is. Je hoeft namelijk helemaal niet in debat te gaan met de kiezer tijdens het canvasmoment.
Daarbij is het dus belangrijk om goed te weten wat het verschil is tussen een dialoog, discussie en debat.
8/10
Vul de antwoorden van de kiezer niet zelf in.
Onderdruk de neiging om het gesprek over te nemen en te snel conclusies te trekken.
‘Dwing’ jezelf om pas een antwoord te geven op z’n vroegst 3 seconden nadat je gesprekspartner is uitgesproken. (Dit geeft een gesprek ook rust!)
9/10
Elimineer je eigen weerstand.
Graaf je niet in. Laat je afschuw niet blijken!
Nogmaals: je bent nu namelijk in dialoog!
10/10
Verzin de allerleukste en meest uitdagende slotvraag.
Bijvoorbeeld: ‘Beste potentiële kiezer, wat mag ik – als aanstaande gemeenteraadslid – nooit vergeten uit het gesprek dat we zojuist hebben gevoerd?’
Grote kans dat de kiezer zélf in één zin het voor hem of haar aller-aller-aller-allerbelangrijkste punt nog een keer benoemt.
Jij weet dan andermaal wat voor de kiezer de grootste prioriteit is. En daar kun je in je verdere campagne ongetwijfeld iets mee doen.
Ontstaat er tóch een debat?
Let dan op de volgende zaken...
-
Benoem heel specifiek de problemen die jij wilt oplossen in jouw gemeente.
-
Toon ook aan dat de problemen die jij benoemt structureel en langdurig zijn. Als er niets wordt gedaan, dan wordt de situatie alleen maar erger.
-
Bewijs dat jouw oplossing de beste is. Of, in ieder geval aantoonbaar beter dan oplossingen van andere partijen.
-
Bewijs ook dat jouw oplossing makkelijk uitvoerbaar is. Want, voor iets dat niet makkelijk uitvoerbaar is, krijg je ook de handen niet op elkaar.
-
Bewijs dat jouw oplossing (financieel) haalbaar is.
-
Toets altijd goed of je dezelfde interpretatie hebt van de begrippen die in het debat worden gebruikt. Hiermee voorkom je dat je langs elkaar heen praat.
-
Toets of elk argument dat je hebt, ook daadwerkelijk een koppeling heeft met de door jou gewenste oplossing van het probleem.
Ken de drie kenmerken van een goed argument!
Welke vraag zou jij stellen - namens jouw politieke partij aan de bewoners van dit huis?
Vind je het lastig om dan toch plots dat debat te voeren?
Geen probleem! Je kunt niet alles meteen perfect op orde hebben. Maar maak wel een start met het trainen van deze belangrijke persoonlijke vaardigheden. En, je raadt het al: wij weten een hele leuke debatclub waar je dat zou kunnen gaan doen!
Je bent van harte welkom om een keer kosteloos te komen deelnemen. Dat kan zowel online (via webinars en ZOOM-sessies als live in een zaal!)
We zijn gevestigd in Amsterdam.
Dé Nederlandse Debatclub is de grootste debatclub van Nederland. We hebben een leden-gedeelte (meer dan 170 leden): we komen zeer regelmatig bijeen om professioneel met elkaar te werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren, jezelf presenteren, je plek durven claimen in een discussie of debat en assertiever worden. Kortom, de Kunst van het Gelijk Krijgen. Daarnaast hebben we overigens ook gewoon heel veel lol met elkaar. We zijn sinds onze start in 2013 ook gegroeid naar een inspirerend netwerk van Young and Old Professionals met ambitie. Dé Nederlandse Debatclub geeft tevens zeer regelmatig prikkelende en leuke workshops voor het bedrijfsleven, de overheid en de politiek. Deze trainingen variëren van sessies over slim en strategisch speechen, doelgericht pitchen of jezelf korter en bondiger kunnen verwoorden. Vaak worden ook dagvoorzitters en debatleiders van Dé Nederlandse Debatclub ingehuurd voor congressen, seminars, politieke bijeenkomsten en bedrijfsevents. LEESTIP: |
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.