Waarom werken de complimenten van Mark Rutte niet?
Tip voor de premier: kom met meer persoonlijke verhalen!
02 September 2020 - Categorie algemeenOp dinsdag 1 september gaven premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge een persconferentie, uiteraard over de situatie rondom het Coronavirus. De insteek was helder: het kabinet wilde vooral complimenten geven aan de Nederlanders.
Alleen werkt die complimenteuze Tone Of Voice van Rutte niet.
In dit blog leg ik uit waarom de ministeriële vleierij niet werkte bij het grootste deel van de Nederlanders.
En, wat de Lesson Learned kan zijn voor jou, op het moment dat jij weet dat het in jouw persoonlijke privé óf werksituatie hard nodig is om anderen te complimenteren.
De persconferentie van 1 september 2020 - de tekst gaat verder onder de video.
COMMUNICATIEDOEL
Het geven van complimenten gebeurt niet alleen vanwege het complimentje zelf. Natuurlijk geef je complimenten als je het meent en als het vanuit je hart komt maar veel complimenten worden ook gegeven, beredeneerd vanuit het perspectief van handig communiceren, diplomatiek zijn en met de hoop op wederkerigheid: je wilt met het geven van een compliment ook een hoger doel bereiken.
Zoals Rutte en zijn collega’s uit het kabinet hopen op doorzettingsvermogen van de Nederlanders.
Zeker nu bleek - op 1 september - dat het toch nog wel enigszins meeviel met het aantal besmettingen in Nederland.
Rutte wil dat we met z'n allen volhouden: dus, dat we ons zo veel mogelijk (liefst: altijd) aan de anderhalvemeter-samenleving houden en dat we alle andere protocollen ten aanzien van het bevechten van het Coronavirus zo veel mogelijk blijven omarmen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het geven van complimenten dient dan ook een hoger doel.
Alleen werkte het niet op de persconferentie van 1 september.
Je zag het ook aan de sceptische reacties op Social Media.
Rutte bleef te algemeen met zijn complimenten, waardoor de gemiddelde Nederlander zich niet herkende in het verhaal dat de premier tijdens de persconferentie communiceerde. En, als je je niet herkent in een verhaal, dan is er geen binding.
De ‘connectie’ komt niet tot stand en dus voel je jezelf ook niet echt aangesproken, waardoor de (in dit geval door de premier) beoogde gedragsverandering of stimulans om vertoond gedrag te blijven tonen, niet wordt bereikt.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding.
Wat had Rutte dan anders kunnen doen?
De premier had in zijn betoog concrete voorbeelden kunnen geven waarin de kijkers van de persconferentie ook hun eigen verhaal zouden zien.
Bijvoorbeeld:
“En als ik zie hoe creatief de ondernemers van Nederland omgaan met de onzekerheden van het Coronavirus. Daar heb ik veel bewondering voor. Natuurlijk zijn ook zij niet blij met alle risico’s maar het is tegelijkertijd fantastisch om te zien hoe ze – in overleg met hun werknemers – het thuiswerken hebben georganiseerd. En, dat ze afspraken hebben gemaakt wie op welke dag wel of niet toch op de zaak komt werken.”
Ondernemers – in z’n algemeenheid – zullen zich (persoonlijk) herkennen in dit voorbeeld.
Ze zullen het (ook) op zichzelf betrekken.
Ander voorbeeld hoe Rutte het hád kunnen zeggen:
“Kijk eens naar het onderwijs. Ik snap dat docenten en onderwijs zich vertwijfeld afvragen hoe ze anderhalve meter in de klas moeten handhaven. Ik snap ook dat dit soms misgaat. Ik heb dan ook bewondering voor al die docenten en onderwijzers die hun leerlingen daar ook elke keer streng op aanspreken. Dat is vermoeiend. Je voelt je in de klas dan net een politieagent. En dan moet je ook nog eens gewoon lesgeven!”
Zeker weten dat ook docenten en onderwijzers hier ‘Ja’ hadden geknikt bij het luisteren naar iets dergelijks.
Oké. Nog één voorbeeld.
“Natuurlijk heb ik ook complimenten voor iedereen die in het openbaar vervoer werkt. Ja, ik weet dat het lastig is als je de discussie moet aangaan met passagiers die het vertikken om een mondkapje te dragen. Je zit niet op dat soort moeilijke gesprekken te wachten. En toch blijven de medewerkers motiverend bezig om iedereen een zo veilig mogelijk gevoel te geven. Ook zie ik dat medewerkers in het openbaar vervoer met waanzinnige praktische oplossingen komen, in de treinen, op de stations, op de bushaltes, tijdens het reizen….!”
Uiteraard begrijpt iedereen dat je op zo'n moment zeker niet élke beroepsgroep even kunt benoemen met een verhaal, anekdote of voorbeeld maar he-le-maal niets benoemen, is een gemiste kans.
Samenvattend:
-
Als je een groep als geheel (bijvoorbeeld al je medewerkers?) wilt complimenteren, zoek dan naar (hun) mooie verhalen die illustratief zijn voor de basis van het compliment en waar de toehoorder zichzelf in kan herkennen.
-
Als je wilt overtuigen (of, als je een gedragsverandering wilt belonen of op gang wilt brengen), dan kun je niet zonder het benoemen van de gemeenschappelijke waarden tussen jou en jouw toehoorders .
-
Vanzelfsprekend blijft altijd gelden: BE THE ARGUMENT.
Meen wat je zegt.
Dat versterk je door je complimenten te specificeren en te concretiseren. Je bewijst daarmee dat je je hebt verdiept in de mores van degenen die het compliment verdienen.
DE KUNST VAN HET GELIJK KRIJGEN
Overtuigen is sowieso een vak apart! Iedereen doet het elke dag. Op je werk, of bij je sportvereniging waar je wellicht een bestuurs- of commissiefunctie hebt. Of, zelfs in discussie met je puberkinderen, een onderhandeling met een klant… Noem het maar op.
Een politiek handig compliment is dus nooit een overbodige luxe, maar het is uiteraard ook gaaf als je jouw argumenten logisch weet te ordenen, als je de waarde van jouw argumenten bewijst en als je ook verbaal vaardig blijkt in een stevige discussie of een goed debat.
Het zijn onverminderd hele belangrijke persoonlijke vaardigheden en Soft Skills, die een impuls geven aan jouw eigen zelfverzekerdheid, positieve assertiviteit genereren en uiteindelijk leiden tot iets wat i jouw belang is: je krijgt vaker gelijk!
Deze vaardigheden trainen we bij onze debatclub in Amsterdam.
Je bent van harte welkom om een keer geheel kosteloos te komen kennismaken.
Misschien wil je zelfs wel een keer lid worden?
Of, als je dit leest vanuit zakelijk perspectief: we geven ook hele gave workshops en trainingen voor bedrijfsleven en overheid waar al deze Soft Skills een inspirerende boost krijgen.
Wanneer zien we je?
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Altijd leuk om op Twitter in gesprek te gaan: Jerry Helmers
Of, volg Dé Nederlandse Debatclub.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Als jij een goede verkoper wilt worden...
Dit zijn de 5 vaardigheden die jij moet bezitten!
- Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.