Wat maakt een gesprek moeilijk? (de 5 belangrijkste kenmerken)
En hoe maak je het makkelijker voor jezelf?
12 Augustus 2019 - Categorie algemeenJe herkent het vast wel. Je hebt binnenkort dat gesprek. Bijvoorbeeld met de baas. Of met die (lastige) klant. Met wie dan ook. Je zult even moeten doorbijten. Helaas.
Maar laten we - als eerste - dat aanstaande gesprek nu eens goed analyseren.
-
Want, wát maakt een gesprek écht lastig?
-
En, hoe kun je dat toch voor jezelf oplossen?
De bottomline van dit blog is het volgende vraagstuk: heb je genoeg assertiviteit? Kun je regie nemen in een gesprek? Kun je jouw plek claimen? Ben je er van bewust dat een stukje voorbereiding op een lastig gesprek een impuls voor jouw zelfvertrouwen kan betekenen?
Ik heb de kenmerken van een lastig gesprek voor je op een rijtje gezet. Deze bieden je een inzicht in de te nemen acties!
1/5
TEGENSTRIJDIGE BELANGEN
Het is heel simpel. Jij hebt een belang. En, je gesprekspartner heeft een belang. En, die belangen komen niet overeen.
Mind The Gap!
Als je aanvangt met dat gesprek, wees je bewust van dat gat. Maak het onderdeel van je voorbereiding op dat lastige gesprek!
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
2/5
BOTSENDE KARAKTERS
Iedereen reageert anders. Iedereen heeft zijn eigen karakter. En ook dat is lastig. Want hoe pak je het aan als jijzelf rustig en beredeneerd bent, terwijl je gesprekspartner opvliegend en emotioneel is.
Wel, je kunt niet zomaar van karakter veranderen. De ander trouwens ook niet. Ook hier geldt dus: maak deze bewustwording onderdeel van je voorbereiding.
Als deze bewustwording er is, dan heb je jouw gesprek automatisch beter op orde. Je zult bovendien niet zo snel in het zgn. ScherpteGat vallen.
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
3/5
HET ONTBREKEN VAN VERTROUWEN
Een lastig gesprek heb je niet zomaar. Bijna altijd is er 'iets' voorgevallen. Of, je vermoedt dat er iets zou kunnen gebeuren. Je hebt bij voorbaat al een (waarde)oordeel over je gesprekspartner en juist als dat (waarde)oordeel niet al te positief is, kun je spreken van het ontbreken van vertrouwen.
Maar, realiseer je je wel dat de ander identieke gevoelens over jou kan hebben. Natuurlijk is dat een verkeerde inschatting van de andere kant. Immers, jij hebt gelijk! Maar toch... als je elkaar niet vertrouwt, dan is het moeilijk bouwen.
Kun je wellicht tóch een punt ontdekken bij je gesprekspartner waar je wél vertrouwen in hebt? Het kán een startpunt zijn voor het creëren van méér vertrouwen.
4/5
VERSCHILLENDE INZICHTEN T.A.V. DE FEITEN
Wel.... hier hebben we ook dagelijks mee te maken. Jij ook! Zeker weten. Ook jij voert discussies op het werk. Of misschien ben je wel actief in allerlei maatschappelijke debatten. Je hebt vast wel eens gehoord dat je meningen en feiten niet door elkaar moet halen. Maar ja, dat heb jij vast ook wel eens gemeend over je gesprekspartner. Kortom, er zijn verschillende inzichten ten aanzien van de feiten.
In dit kader is het dan ook ongekend belangrijk om je eigen betoog goed op orde te hebben. Zorg dat de bewijsvoering van jouw argumenten op orde zijn. Simpelweg om de feiten te ondersteunen.
Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Denk maar eens aan het 'vraagstuk' of de aarde plat of rond is.
Misschien denk jij dat de aarde rond is, maar kun je dat écht onomstotelijk bewijzen?
Overigens kun je deze belangrijke persoonlijke vaardigheid - de strategische inzet van jouw argumenten - trainen. Simpelweg om je overtuigingskracht te vergroten. Doe een keer geheel kosteloos mee op een clubavond van onze debatclub.
En dan dagen we je uit...
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
5/5
STOELEN GOOIEN
Tja.... emoties kunnen bij hooglopende conflicten soms oplopen. Ik heb zelf ooit wel eens bij een felle discussie een stoel naar m'n hoofd gesmeten gekregen. Wow! Ik kon nog net bukken. Natuurlijk had ik in die discussie 100% gelijk, maar ja... ik had wel met dat opvliegende gedrag te dealen.
Mijn gesprekspartner was nogal emotioneel over het dispuut dat we hadden. Ik overigens ook. Alleen ik kon mijn emoties wat onderdrukken.
Echter, ik ben me - mede door deze gebeurtenis - wel van één ding zéér bewust geworden: emoties zijn feiten!
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
Als je dit blog las omdat je soms een discussie met jezelf hebt over jouw eigen zelfverzekerdheid, of anders gezegd: het ontbreken daarvan. Of, dat je echt als een berg opkijkt tegen die lastige gesprekken die je soms gewoon móet voeren, dan hoop ik van harte dat ik je wat inzichten heb kunnen geven over de kenmerken van zo een lastig gesprek en hoe je daarmee kunt omgaan.
Ik wens je daar veel succes mee.
Oh ja... en wees niet bevreesd.
Nobody's Perfect.
Vraag het maar aan mijn buurvrouw!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.