Het tenenkrommende voorstelrondje bij vergaderingen: hoe we bijna altijd 100% de plank misslaan!
Plaatsvervangende schaamte bij de wie-ben-ik-pitches van anderen
15 Oktober 2020 - Categorie algemeenJe kent het vast wel. Dan schuif je aan in de vergaderzaal. Niet iedereen kent elkaar en dan stelt de voorzitter van de vergadering voor om ‘eerst even een voorstelrondje’ te doen. Of, bij een netwerkborrel. Dat de nieuwe leden van de businessclub even de microfoon krijgen om zichzelf te introduceren.
Brrr…. Een recept voor plaatsvervangende schaamte.
Tenenkrommend!
Want, hoe is het toch mogelijk dat we op dat moment – met onze pitch of mini-speech - bijna altijd 100% de plank misslaan?
Het zakelijke voorstelrondje is zo langzamerhand verworden tot een narcistisch spreekmomentje waarin de spreker zichzelf per definitie belangrijker en interessanter vindt dan de behoeften en noden van de aanwezige toehoorders.
Laatst nog meegemaakt.
Een training die ik gaf.
Ongeveer 14 mensen in de zaal van verschillende bedrijven uit de ICT-sector. Van ondernemers tot managers en van ZZP’ers tot ‘gewone werknemers’. De deelnemers aan de training kenden elkaar niet. En dus startte ik ook met de vraag: “Zullen we eerst even een voorstelrondje doen?”
Prima.
Bij de eerste ging het al mis.
Ik besloot NIET in te grijpen. Want, er ontstond meteen een aantal leermomenten.
“Hoi, ik ben Peter. Ik ben 43 jaar. Ik heb twee kinderen, Sem en Fiene. En ik ben getrouwd met Bianca. Hahaha, al 20 jaar. We wonen in Vleuten. Daar hebben we vorig jaar een leuk nieuw huis gekocht. Mijn vrouw is afdelingssecretaresse bij een groot accountantskantoor. Ze werkt daar intussen ook al zo’n 8 jaar."
"Verder hockey ik fanatiek. Ik zit in het vierde elftal van HC Vleuten en op woensdagmiddag coach ik ook nog de junioren. Fiene zit daar ook in het team. Verder houd ik heel erg van lezen. Zelf werk ik bij XXXX – ICT-Diensten. Inmiddels doe ik dat al 8 jaar. Daarvoor heb ik gewerkt bij YYYY – ICT Diensten in Roosendaal. Nou ja, dat was natuurlijk eigenlijk veel te ver reizen elke dag vanuit Vleuten. Dus logisch dat ik iets dichterbij zocht. Maar ik was toen ook toe aan iets nieuws."
"In Roosendaal was ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van projecten. Dat ging op zich goed maar ik was er wel moe van om elke dag in de file te staan. Dat werkt niet als je van hot naar her rijdt en uiteindelijk toch ook je targets wilt halen. Ik had nog de kans om bij een vestiging van dit bedrijf in Den Haag te gaan werken. Maar ik besloot toch om bij mij in de buurt te solliciteren. Toevallig bij de hockeyclub ontmoette ik Jan en deze introduceerde me bij mijn huidige baas. En zo kon ik de overstap maken.”
Zucht
En, nog een zucht.
Zeer vermoeiend.
En totaal niet effectief.
Ik weet zeker dat de bovenstaande ‘pitch’(tekst) uit het 'traditionele voorstelrondje' jou herkenbaar in de oren klinkt.
Peter heeft in ieder geval niet in de smiezen dat hij een totaal oninteressant verhaal heeft verteld en aan zijn toehoorders niet duidelijk heeft kunnen maken wat hij NU en IN DE TOEKOMST voor hen kan betekenen.
Precies daar zit dan ook de uitdaging voor Peter.
En voor vele, vele, vele anderen.
Misschien ook voor jou?
Jouw eigen verhaal en jouw eigen verleden zijn dan ook in eerste instantie volstrekt niet interessant. In een pitch, zoals een voorstelrondje waarbij een ieder eigenlijk niet veel meer dan 30 á 45 seconden spreektijd zou moeten krijgen, gaat het namelijk om het EFFECTIEF en EFFICIËNT maken van je punt.
Peter had ook dit kunnen doen:
“Hoi, ik ben Peter. Ik werk bij XXXX – ICT diensten. Daar ben ik verantwoordelijk voor alle Operationele Zaken van de lopende projecten. Dat betekent dat ik onze klanten help met het oplossen van alle ICT-gerelateerde problemen en uitdagingen die ze op de werkvloer kunnen tegenkomen. Het is mijn taak dat onze klanten geen bedrijfsstilstand ervaren. Klanten kunnen ons van alles vragen. Van een printer die niet werkt tot aan het oplossen van een mislukte back-up. Het is mijn taak om hun voortgang te kunnen garanderen. Dat doe ik niet alleen: ik doe dit samen met een team van 8 medewerkers. Onze missie? Alles onvoorwaardelijk werkend houden.”
Zie je het verschil?
Ik weet zeker dat de toehoorders hier veel gelukkiger van worden.
Een paar aandachtspunten voor jouw pitch:
-
Wees kort en bondig.
Het gaat niet om jou maar je vertelt waarmee je jouw toehoorders zou kunnen helpen. -
Praat ALTIJD over (jouw) (zakelijke) oplossingen voor de toekomst.
-
Laat iets van jouw expertise blijken.
Als je tijd hebt, illustreer dit met een voorbeeld. -
Vermijd in zakelijke omgevingen de nutteloze prietpraat.
Jouw kinderen, je vrijetijdsactiviteiten en hoe je jouw huis hebt ingericht en hoe trots je op je eigen tuinierskwaliteiten bent.... Een No Go in de zakelijke omgeving en zeker in het voorstelrondje. -
Focus je op de ABC in de eerste 20 seconden van je pitch.
Oefen dit van te voren!
Be Prepared! -
Bereid jouw pitch voor het voorstelrondje voor.
Regeren is vooruitzien. Weet wat je wel en wat je niet wilt zeggen.
Als je het kort en bondig doet, word je per definitie serieuzer genomen. Want, je communiceert zonder zijstapjes en dus zonder onnodige afleiding. Men ziet dat je focus hebt. -
Maar ook: weet je (ongeveer) WIE er bij jou in de vergaderzaal zitten? Of, wie er op de netwerkborrel zijn waar je plots de microfoon onder je neus geduwd krijgt en je jezelf mag introduceren.
Pas je boodschap op de doelgroep aan. Zorg dat je relevant bent.
Het credo is dus eigenlijk: Pitch Like A Bitch!
En met 'Bitch' bedoelen we: heb regie over jouw eigen overtuigingskracht en dus over jouw eigen communicatie. Wees de baas van jouw eigen verhaal door relevant te willen zijn.
Feit: Als de allereerste persoon in het voorstelrondje een uitgebreid verhaal gaat doen (en als dit wordt toegelaten), dan is de kans levensgroot dat alle volgende personen ook veel te uitgebreid zijn. Immers, de eerste spreker in het voorstelrondje is het referentiekader geworden. Met een voorstelrondje van slechts 6 personen ben je dan al zo 20 minuten verder!
Je raad het al: zonde van de tijd!
Oh ja... We hebben nog een tip!
Soms is het verstandig - vooral bij wat uitgebreidere strategische sessies - om een sterke dagvoorzitter of leuke deskundige gespreksleider in te huren.
Die is niet alleen goed met het o zo benodigde Time Management maar die slaagt er ook in om de aanwezigen te motiveren kort en bondig te zijn.
Tot slot...
Uiteraard is het ook heel verstandig om eens na te denken over een supereffectieve workshop debatteren, waarbij het creëren en ontwikkelen van nog meer overtuigingskracht helemaal centraal staat.
Als jij - als individueel persoon - de behoefte voelt om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, overtuigen, gelijk krijgen, argumenteren, presenteren en de Kunst van het Gelijk Krijgen, verder te ontwikkelen of te optimaliseren, dan ben je sowieso van harte welkom om een keer geheel kosteloos - ter kennismaking - deel te nemen aan een van onze clubavonden.
Die organiseren wij op onze eigen locatie in Amsterdam.
Misschien een keer tot ziens?
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Altijd leuk om op Twitter in gesprek te gaan: Jerry Helmers
Of, volg Dé Nederlandse Debatclub.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- MEEST GELEZEN BLOG TIJDENS DE CORONACRISIS
Weten werknemers wel dat ze nu meer dan ooit HET VERSCHIL moeten maken?
- MEEST GELEZEN TUSSEN 3 SEPT EN 18 SEPT 2020
Waarom de complimenten van Rutte niet werken!
- Als jij een goede verkoper wilt worden...
Dit zijn de 5 vaardigheden die jij moet bezitten!
- Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.