500.000 werklozen door Coronacrisis.
Hoe kunnen werknemers en werkgevers zich voorbereiden op deze ellende?
12 Juni 2020 - Categorie algemeenEen ding is zeker… de Coronacrisis levert een ongekende economische recessie op met een enorme toename van het aantal werklozen. Praktisch alle economen voorspellen deze ellende. Het zal de grootste economische crisis voor Nederland zijn sinds de Tweede Wereldoorlog.
Zelfs als er nu – as we speak – een vaccin tegen het coronavirus wordt gevonden, dan nog gaan er ongekende klappen vallen op de arbeidsmarkt.
Veel mensen die nu nog veilig elke maand hun salaris ontvangen en zich nog niet echt druk maken over wat mogelijkerwijze komen gaat, zullen zichzelf echter toch nu één belangrijke vraag moeten stellen: wat doe ik eigenlijk als ik werkeloos raak?
Betere vragen zijn trouwens:
-
Kan ik me effectief voorbereiden op een mogelijke langdurige werkeloosheid?
-
Wat zijn de gevolgen als ik definitief moet interen op mijn eigen spaargeld (als ik al spaargeld heb)?
-
Wat doet het met me qua mindset?
-
Hoe vergroot ik mijn kansen op de arbeidsmarkt als ik met veel meer concurrentie te maken krijg?
Er staat ons nogal wat te gebeuren.
Over een jaar – in 2021 – zouden we in Nederland zomaar een half miljoen werklozen of meer kunnen hebben.
Misschien jij ook wel?
Maar we denken graag met je mee, want een goede voorbereiding is het halve werk. En: regeren is vooruitzien. We hebben een aantal essentiële aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.
Eerst voor de werknemers. Daarna hebben we nog een leuke tip voor de werkgevers.
Voor de werknemers:
1/7 Is het ZZP-schap iets voor jou?
Ondernemerschap is nooit een alternatief, maar altijd een bewuste keuze. Maar houd je er genoeg rekening mee dat je misschien wel nooit meer een baan vindt met een contract voor onbepaalde tijd? Geen enkele werkgever zal zeker in de eerste jaren het risico willen nemen om werknemers dergelijke contracten aan te bieden.
En dus wordt het flexwerkschap of een ZZP-bestaan een optie; er moet immers toch brood op de plank komen.
Daarom, denk daar eens over na. Hoe zou jij jouw ondernemerschap dan gaan invullen?
Wat voor soort bedrijf zou je dan gaan opzetten?
2/7 Waar ben je goed in?
De concurrentie op de arbeidsmarkt zal moordend zijn. Natuurlijk zullen er nieuwe vacatures in het bedrijfsleven ontstaan maar je zult ervaren dat er misschien wel honderden (misschien wel duizenden!) mensen op een vacature gaan solliciteren.
Het is dan ook van belang om te weten waar jij goed in bent. En, waar ben je beter in dan al die anderen? Kortom, wat zijn jouw excellente kwaliteiten en unieke competenties? Begin met een goed zelfonderzoek! Je onderscheidende vermogen wordt jouw redding!
We kunnen daar ook nog het volgende aan toevoegen: in bepaalde functies moet je bovendien verbaal vaardig zijn.
3/7 Kun je jezelf verkopen?
Stel nu eens dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek (hoera!)… Kun je jezelf dan wel verkopen? Weet je hoe je een goede en excellente pitch van jezelf neerzet? Weet je hoe jouw persoonlijke verkooppraatje optuigt? Hoe zorg je er voor dat de argumenten die je aanbrengt in een sollicitatiegesprek kloppen en dat je ze in de juiste volgorde presenteert.
Kortom: hoe zit het met belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren, discussiëren, jezelf presenteren…?
Die kun je overigens trainen. Nee… je zou ze eigenlijk ‘moeten’ trainen. Verbale vaardigheid op een prettige manier maakt indruk. En het vergroot jouw kans om de potentiële nieuwe werkgever te overtuigen. Zeker ten opzichte van je concurrenten die geen enkele aandacht aan deze vaardigheden hebben besteed.
En reken er maar op dat ook jij in een sollicitatiegesprek minder zal opkijken tegen die ‘lastige vragen’ die een werkgever je natuurlijk gaat stellen!
Kortom... ben jij klaar voor de speech van je leven?
4/7 Ben je assertief genoeg?
Bescheidenheid siert de mens. Heerlijk! En het klopt! Maar in tijden van moordende concurrentie op de arbeidsmarkt helpt die bescheidenheid jou niet verder. Anders gezegd: er is niets mis mee om een stukje gezonde assertiviteit bij jezelf te ontwikkelen.
Het interessante is overigens dat een groot deel van jouw assertiviteit ook bepaald of beïnvloed wordt door die eerder genoemde persoonlijke vaardigheden zoals debatteren of argumenteren. Als je beter weet waar je zelf voor staat, wie je bent én wat je wilt, waardoor je dit ook beter kunt verwoorden, groeit jouw assertiviteit.
5/7 Leer kritisch denken
Waar organisaties absoluut behoefte aan zullen krijgen, zijn mensen die in staat zijn om kritisch en analytisch te denken. Want… geen enkel businessmodel in het bedrijfsleven – als voorbeeld – heeft de eeuwige garantie. Dat heeft deze Coronacrisis inmiddels al wel bewezen. Ondernemers / werkgevers willen dus in contact komen met mensen die op een gezonde wijze kunnen dwarsdenken, die met een goed onderbouwd verhaal het bedrijf verder kunnen opbouwen.
Ook dát kun je trouwens trainen: dat kritische denken. Bijvoorbeeld door regelmatig te debatteren. Je traint niet alleen je luistervaardigheden maar je leert ook andere, betere en scherpere vragen te stellen op alles wat je hoort. Je geeft een boost aan je eigen kennis en inzichten.
Daar zitten werkgevers op te wachten!
Aan grijze muizen en klassieke Ja-knikkers hebben ze niets. Aan jou misschien wel?
6/7 Verdiep je in je eigen vakgebied
Om het heel eerlijk te zeggen, heeft het me wel eens verbaasd, dat mensen zich relatief weinig verdiepen in het vakgebied of de branche waarin ze werkzaam zijn.
Natuurlijk begrijp ik dat je niet op elk moment van de dag tijd hebt om eens een blog over je vakgebied te lezen, maar kom op… je móet nu!
Kennis is macht!
7/7 Start nu met het bouwen van je eigen trackrecord!
Meteen doen vandaag! Nu! Start met het bouwen van je eigen trackrecord. Update bijvoorbeeld je Linkedin-profiel.
Ga netwerken. Publiceer slimme zakelijke blogs over je werkgebied.
Etaleer jouw visie, durf een statement in te nemen om je profiel te versterken en durf zelfs te zeggen dat je misschien wel meer verstand van een bepaald onderwerp hebt, dan andere mensen. Word je eigen én andermans opiniemaker!
Want… hoe fijn is het als je na een langdurige werkloosheid aan tafel zit bij een potentiële werkgever en je kunt aantonen dat je veel van je vakgebied af weet, dat je je ermee bezighoudt en dat je visie hebt.
Grote kans dat je dat sollicitatiegesprek succesvol afsluit!
En dan nu voor de werkgevers een leuke tip!
Uiteraard hoop ik voor je dat de grote bedrijfseconomische ellende van (massa-)ontslagen je bespaard blijft en dat je als ondernemer positief en met zwarte cijfers kunt blijven door ondernemen. Gelukkig zijn er ook nog veel bedrijven in Nederland waar het ondanks de Coronacrisis nog steeds goed mee gaat. Houden zo!
Maar toch heb ik een vrijblijvende tip.
Wees nu een goede voorbeeldwerkgever en neem het voortouw om je werknemers bij te scholen op specifieke kennis uit het vakgebied waar jullie actief in zijn. Of stimuleer je werknemers om belangrijke algemene persoonlijke vaardigheden te laten ontwikkelen. Eigenlijk is dat zelfs een kwestie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: jouw werknemers blijven altijd van waarde op de arbeidsmarkt.
We hebben overigens wel een paar leuke ideeën voor je die eigenlijk niet eens een hele grote investering vergen.
Zo kunnen wij Coronafree een paar leuke en zéér interessante interactieve webinars voor jouw medewerkers organiseren waar online wordt gewerkt aan belangrijke persoonlijke vaardigheden, die altijd – maar dan ook echt altijd – van grote nut zijn.
Je kunt dan denken aan het webinar Pitch Like A Bitch.
Maar ook organiseren wij topworkshops op het gebied van pitchen (jezelf verkopen), speechen, debatteren, spreken in het openbaar en presenteren.
Superleuk allemaal en met 100% zekerheid de garantie dat jouw medewerkers een boost beleven binnen hun eigen competenties!
En... heb je ooit gedacht aan het oprichten van een heuse bedrijfsdebatclub?
Kortom… een keertje sparren over de mogelijkheden?
Tot snel ziens, hopen we!
En... veel succes de komende maanden!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.