Waarom straalden politieke partijen uit dat ze de verkiezingen zouden winnen?
De woordkeuze van politici had niet altijd met de inhoud te maken. Maar met het doel: winnen!
24 Maart 2021 - Categorie algemeenWat jouw politieke voorkeur ook was of is, het zal je niet ontgaan zijn. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen en zo kijkend naar de campagnes, zou je toch echt de indruk hebben kunnen krijgen dat élke partij ervan overtuigd was dat ze (dik) de verkiezingen zou winnen.
De meeste partijen toonden geen enkele twijfel.
Partijen beweerden bovendien onvermoeid dat ze in het contact met de kiezer steeds maar weer werden bevestigd, dat het gelijk van het eigen verkiezingsprogramma niet ter discussie hoefde te staan.
Wel, dat was dus na afloop even slikken toen bleek dat bij veel partijen de o zo gewenste verkiezingsoverwinning uitbleef. Of, tegenviel.
Maar, waarom zeggen politieke partijen tijdens een campagne steeds weer: "We gaan winnen!"
Het antwoord bestaat uit twee delen:
-
Mensen (kiezers) willen van nature geassocieerd worden met winnaars.
-
Het uitstralen van willen winnen versterkt de eigen overtuigingskracht.
1)
MENSEN WILLEN GRAAG GEASSOCIEERD WORDEN MET WINNAARS
Positief zijn én je daardoor ook positief profileren is de absolute sleutel naar groei en bloei. Kortom, de weg naar succes. Ook al is het slechts het creëren van deze beeldvorming. Deze politieke partijen weten namelijk dondersgoed dat mensen (kiezers!) van nature geassocieerd willen worden met winnaars.
Zijstapje: kijk maar eens hoe het altijd werkt met het Nederlands voetbalelftal. Als we het geweldig doen op het WK Voetbal, dan winnen we al-le-maal. We zijn dan met liefde – waar we ook zijn ter wereld – de vrolijke ambassadeur van Ons Oranje.
Echter, als we dik verliezen, dan is het uiteraard de schuld van het elftal. En dan hebben we het er het liefst niet over. Ja, dan ventileren we graag onze kritieken om nog maar eens duidelijk te laten blijken dat het ‘allemaal anders had gemoeten’. Het oranje petje zetten we niet meer op ons hoofd op weg naar kantoor.
En zo werkte het dus ook in de campagnes omdat de politieke partijen niet alleen de eigen Fans en Friends willen motiveren ‘De Boodschap’ verder uit te dragen, maar ook de twijfelaars wilden laten zien dat ‘we winnaars zijn’.
Vanwege die associatie.
Je straalt uit dat je vertrouwen hebt in je eigen verhaal.
Je gelooft jezelf.
Het is: BE THE ARGUMENT.
Bij onze debatclub doen we vaak een oefening die hier aan verwant is: 'De Ode Aan.....' (En dan moet je dus een speech houden waarbij de zaal ook jou écht gaat geloven. Je zult de ultieme 'verliefdheid' op jouw eigen stellingname moeten willen uitstralen!
De wijze les met betrekking tot ons eigen leventje: communiceer positief! Communiceer als een winnaar. Daar bereik je meer mee. Straal uit dat je een winnaar wilt zijn. Hou hier rekening mee als je een debat of discussie voorbereidt. (Dit kun je overigens trainen en oefenen!)
Partijen die het concept van 'communiceren als een winnaar' echt goed deden in de campagne van 2021, zijn D66, Forum voor Democratie, VOLT, BIJ1 en JA21.
Het meest opvallende anti-voorbeeld was GroenLinks, en dan specifiek Jesse Klaver: je zag in de aanloop naar de verkiezingsdag dat hij er zelf bij al zijn eigen media-optredens ook niet meer in geloofde. Hij had overduidelijk NIET de Winning-Spirit die hij 4 jaar eerder wel had. Hij was zichtbaar mat en passief.
Wij zijn er 100% van overtuigd dat ‘de winning mood’ of zo men wil ‘de uitstraling om te willen winnen’ enkele partijen extra zetels heeft opgeleverd.
En die extra zetels kunnen nét het verschil betekenen.
2)
VERSTERKEN VAN DE EIGEN OVERTUIGINGSKRACHT
Het laten zien dat je wilt winnen, motiveert je jouw eigen verhaal nóg meer te geloven. Het helpt je jouw doelen te bereiken. Besteed daar aandacht aan als je jouw pitch, speech, debat of discussie voorbereidt.
Het daarbij continu uitspreken van de voorspelling (“We gaan winnen”) leidt tot een zogenoemde ‘Self Fulfilling Prophecy’.
Deze zelfvervullende voorspelling is een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling. (“We hebben gewonnen!”). Het zelf blijven roepen (“We gaan winnen”) motiveert je dus om je anders te gaan gedragen, waardoor je jouw overtuigingskracht vergroot.
Anderen zullen sneller meegaan in jouw verhaal.
Zelfs jouw woordkeuze in discussies of debatten is daarbij van groot belang:
Zeg niet: “Ik denk dat we de afdeling moeten reorganiseren.”
Zeg wel: “Ik ben ervan overtuigd dat we de afdeling moeten reorganiseren.”
Zeg niet: “Volgens mij zullen we de verkiezingen gaan winnen.”
Zeg wel: “100% zeker dat de verkiezingswinst helemaal voor ons is.”
Zeg niet: “Waarschijnlijk gaat dit plan goed werken.”
Zeg wel: “Vanzelfsprekend werkt dit plan!”
Maar dit werkt ook in een discussie of debat waarbij je anderen wilt overtuigen:
“Zoals Jan net óók al zei: we moeten de afdeling écht reorganiseren.”
Daarmee steun je niet alleen Jan: je geeft Jan ook een signaal. Namelijk: Ik ben het eens met jou. Het was goed wat je zei.
Jan krijgt nog meer zelfvertrouwen om de boodschap elders te herhalen en daarmee het bereik op overtuigen te vergroten. Daarnaast realiseert jouw toehoorder zich dat (zelfs) ook Jan er van overtuigd is dat we de afdeling moeten reorganiseren. Dus jouw toehoorder wordt daarmee beïnvloed.
Overigens, laat dit alles onverlet dat jouw argumenten natuurlijk wel op orde moeten zijn.
CONCLUSIE:
-
Straal altijd uit dat je wilt winnen.
Je vergroot daarmee je kans dat je gelijk zult krijgen. -
Gebruik de woordkeuze van een winnaar.
Twijfel is des duivels oorkussen!
MAAR......
-
Train wel je debatvaardigheden.
Want er zullen altijd mensen zijn die per definitie kritische vragen op jou afvuren.
En ook dán moet je echt je winnaars-antwoord paraat hebben!
NOG EEN BONUSTIP:
(zoek een strategische plek aan tafel!)
Als je de eerstvolgende keer jouw plan presenteert tijdens – bijvoorbeeld – het managementoverleg, onderzoek dan eens van te voren wie van jouw collega’s jouw plan zal steunen. En vraag hen dan tijdens het managementoverleg verbale en non-verbale signalen af te geven aan het nog steeds kritische management.
Spreek met hen af om zo af en toe eens ‘Ja’ of bevestigend te knikken als jij aan het woord bent.
Verspreid jouw ‘bondgenoten’ ook strategisch over de vergaderkamer waardoor er ook optisch een indruk ontstaat dat de steun uit ‘de hele zaal’ komt.
Ook hier geldt dus: acteer als een winnaar!
Tot slot...
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Altijd leuk om op Twitter in gesprek te gaan: Jerry Helmers
Of, volg Dé Nederlandse Debatclub.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Het verschil tussen dialoog, discussie en debat
Weet jij het verschil?
- De PERSOONLIJKE AANVAL in een debat of discussie...
Herken de 3 verschillende typen persoonlijke aanvallen. En, weet wat je dan moet doen als dit jou overkomt.
- Dit is HET BEWIJS dat jouw speech niet inspireerde!
Lees HIER het blog. (Doe dit ook als je wel eens wordt gevraagd als keynote speaker!)
- Alles mag misgaan in een speech. Maar dit niet...
Lees HIER het blog.
- MEEST GELEZEN BLOG
Wist je dat jouw speech eigenlijk een acquisitiegesprek is?
Lees HIER het blog.
- "Als mijn speech heeft geïnspireerd, dan weet ik dat het fout heb gedaan."
Huh, hoe zit dat?
Lees HIER het blog.
- Vermijd de EHM of UHM in een speech!
Lees HIER het blog.
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Graag ontvang ik een gratis TRY OUT ticket. Later kies ik op welke clubavond ik wil meedoen.
Lees hier ons privacy statement.