ZOMERBLOG: Waarom horen we alleen wat we willen horen?
25 Juli 2015 - Categorie algemeen
Een onschuldige update van mijn Facebookstatus, afgelopen week, zonder ook maar iets bewust in gang te willen zetten, bleek ineens een heel interessant sociologisch of psychologisch experiment.
Een deel van mijn volgers - en hun vrienden en vriendinnen - trok eenzijdig een verrassende conclusie naar aanleiding van mijn bericht.
De reden?
Mensen horen alleen wat ze willen horen!
De inhoud van de update was niet zo ingewikkeld, zo leek het. Ik plaatste wat foto's van een prachtige locatie ergens in de haven van Amsterdam waar ik voor één van mijn opdrachtgevers op bezoek was op een klein cruiseschip. Ik schreef op Facebook: "Trouwlocatie bekijken...."
En daar was niets over gejokt. Op desbetreffend cruiseschip kun je namelijk trouwen.
Maar wát schetste mijn verbazing in de diverse reacties op Facebook, e-mail, WhatsApp en zelfs in de telefoontjes die tot mij kwamen...
- Ik ontving vele felicitaties met mijn aanstaande huwelijk.
- Ik ontving spontaan twee offertes van DJ's die wel op mijn huwelijksfeest wilden optreden.
- Er was zelfs een 'Buitengewoon Ambtenaar van de Burgelijke Stand' die mijn huwelijk wilde inzegenen.
- Diverse mensen vroegen naar de specifieke trouwdatum!
- En, ik ontving ook nog een keurig e-mailbericht van een horecalocatie in Amsterdam, die mij vroeg of zij ook nog aan mij een offerte mochten voorleggen voor 'een geweldig trouwfeest!'
- En ook: 'Wow, wie is de gelukkige?'
Even over mijn verbazing....
Ik ga helemaal niet trouwen!
Sterker nog: ik ben nog steeds felbegeerd vrijgezel!
Maar ik heb niet gejokt met mijn berichtje:
Ik was wel degelijk op een trouwlocatie aanwezig. En die was ik aan het bekijken.
- Je kunt immers nog wel 100 andere redenen bedenken waarom ik op desbetreffende boot was.
Ja toch?
Het interessante is echter dat velen al hun eigen conclusie trokken. 'Jerry Helmers gaat trouwen!'.
Dé Nederlandse Debatclub
Home Of Everybody's Inspiration
We horen dus alleen wat we willen horen?
Ja, dat doen we zeker. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen.
Psychologen hebben aangetoond dat mensen van nature de neiging hebben om informatie te negeren die mogelijkerwijze strijdig is aan hun eigen opvattingen. De meeste mensen bekijken namelijk een trouwlocatie als ze zelf gaan trouwen. Dát is dus hun perceptie. En die wordt onvoorwaardelijk en kritiekloos geprojecteerd op het bericht van een ander, waar derhalve een conclusie aan wordt verbonden.
Mensen selecteren met name informatie die hun eigen gezichtspunt bevestigt.
Van iets triviaals als een trouwerij (en de daaraan verbonden conclusies), zal de wereld overigens niet vergaan.
- Maar, hoe doet u dat op het werk, bijvoorbeeld tijdens een vergadering?
- Hoe beoordeelt u zelf de informatie die tot u komt?
- Trekt u meteen uw eigen conclusie of bent u van nature in staat om uw eigen heersende dogma's te doorbreken?
- Weet u echt zeker dat uw conclusie de enige juiste conclusie is?
- Maar bent u zich er ook bewust van dat úw communicatie wellicht anders overkomt bij de mensen die u bijvoorbeeld moet overtuigen?
Bewustzijn van het natuurlijk filter dat anderen hebben, waardoor je elkaar compleet verkeerd kunt begrijpen, is dus geen overbodige luxe. Want, als het er om gaat, dan kun je daar op handelen. In alles wat je zegt.
- Je wilt namelijk mensen laten horen, wat jij wilt dat ze horen.
Kom eens langs bij onze debatclub in Amsterdam! Alle spannende, hilarische en leerzame oefeningen die we trainen, dragen bij aan dat bewustzijn.
En, dat bewustzijn vergroot jouw kans om effectiever te communiceren en dus te overtuigen!
- Oh ja, mam!
Je hoeft (dus) nog geen naam te onthouden.
Jerry Helmers
Dé Nederlandse Debatclub
Voorzitter
Dé Nederlandse Debatclub
Home Of Everybody's Inspiration