Subtiele tips om anderen succesvol te indoctrineren
Manipuleren voor beginners
23 Januari 2020 - Categorie algemeenGelijk krijgen willen we allemaal. Zo simpel is het.
Maar ja... HOE krijg je dat voor elkaar. Wel... je kunt ook proberen anderen te indoctrineren.
Als eerste over het begrip indoctrineren: wij definiëren dat hier als een vorm van positieve manipulatie die je kunt inzetten tijdens een debat of discussie. Feitelijk wil je iemand ervan overtuigen om jouw ideeën en plannen over te nemen. Natuurlijk probeer je dat op basis van argumenten. En vanzelfsprekend weet je hoe jouw argumenten moet bewijzen.
Maar héél subtiel kun je in je woordkeuze - tijdens een debat of discussie - je overtuigingskracht een klein legitiem zetje geven.
Deze inspirerende tekst met tips en tricks gaat verder onder dit plaatje
We hebben een aantal zinnen en tips op een rijtje gezet, die je kunt gebruiken om subtiel - maar vaak wel doeltreffend - je overtuigingskracht te vergroten. En, eigenlijk ongemerkt de toehoorders te beïnvloeden. Te indoctrineren dus.
De tips!
-
'Zoals we allemaal hier wel weten........'
(hiermee suggereer je een logische vanzelfsprekendheid, die er in werkelijkheid misschien helemaal niet is) -
'Uiteraard ben ik het 100% eens met jou, en daar valt ook weinig tegen in te brengen, maar.......'
(en dan kom je met de kritische noot terwijl de toehoorder nog volledig in de ontvangen-complimenten-modus verkeert) -
'Wat een goed idee, wat een leuk voorstel. Mooi bedacht. Ik heb echter nog wel een paar opbouwende kritische vragen....'
(en subtiel brand je het plan van de ander af) - Maar eerst beweeg je dus mee met dat andere (verkeerde!) voorstel.
Deze inspirerende tekst met tips en tricks gaat verder onder dit plaatje
-
Wees vriendelijk, aardig en open in een debat
(maar ondertussen barst je los met je kritieken. Toehoorders vinden het lastig om mensen die echt heel aardig zijn kritisch te bejegenen. Grote kans dat jouw argumenten dan blijven staan of niet weersproken worden) -
Zoek in een debat de gemeenschappelijke (overeenkomstige) waarden
Ondanks dat er verschillen van inzicht zijn, kun je in een debat of discussie nadrukkelijk de gemeenschappelijke waarden benadrukken. En die zijn er altijd. Je bent het bijvoorbeeld altijd wel grotendeels eens over de waarde dat we goed voor kinderen moeten zorgen, dat we niet mogen stelen, dat we democratie belangrijk vinden, etc etc. - Als je deze steeds maar weer noemt, dan dam je de tegenspraak in. De andere kant van de tafel wil namelijk niet geassocieerd worden met het tegenspreken van die belangrijke gemeenschappelijke waarden waar men voor staat. -
Luisteren en (passievol) herhalen wat de ander zegt
Je wilt de ander overtuigen. Maar de ander wil jou ook overtuigen van het tegendeel. Natuurlijk luister je. Maar je bent het ermee oneens. Je herhaalt de standpunten die de ander heeft gecommuniceerd waarbij je begrijpend knikt (alsof je er begrip voor hebt). De ander krijgt het gevoel dat je openstaat voor de dialoog en zal minder scherp zijn. Maar in plaats van de dialoog (een gesprek zonder waarde-oordelen), blijf jij in de discussie- of debatmodus. De ander zal even de draad kwijt zijn en de bewijsvoering van zijn eigen argumenten als lastiger gaan ervaren.
Deze inspirerende tekst met tips en tricks gaat verder onder dit plaatje
-
Wees stellig.
Je ziet vaak in discussies dat mensen zeggen: "Ik denk dat het beter is als we de afdeling reorganiseren."
Alleen al door 'ik denk' bied je de ander de ruimte om iets anders te mogen denken.
Door stellig te zijn (Be The Argument) verklein je die ruimte.
Zeg dan, als alternatief: "Ik ben er 100% van overtuigd dat het beter is als we de afdeling reorganiseren." -
Doe een onmogelijk voorstel.
Toponderhandelaars weten hoe het werkt. Jij ook, vanaf nu. Doe een onmogelijk voorstel waarvan je zeker weet dat de ander dat voorstel met een luidkeels 'Nee' zal begroeten. Natuurlijk ben je verbaasd. Maar dan kom je met je echte voorstel. Althans... degene aan de andere kant van de tafel zal dat tweede voorstel gaan ervaren als een zachter alternatief. Hij ziet dat jij (blijkbaar) wilt schuiven in opinie. Je lijkt de ander tegemoet te willen komen. Daar zal de ander wat mee moeten gaan doen. De kans op een tweede 'Nee' is kleiner geworden. -
'Uit onderzoek blijkt.....'
Let maar eens op hoe vaak mensen de zinsnede 'Uit onderzoek blijkt....' gebruiken. En zie dan ook hoe weinig mensen verder doorvragen op dat (vermeende) onderzoek. Als je anderen wilt overtuigen, dan werkt het dus altijd om iets van wetenschappelijk onderzoek aan te halen. Hoe vaag het ook kan zijn. Je overtuigt hiermee omdat veel mensen helemaal niet kritisch zijn en te vaak geloven dat iets wetenschappelijk is onderzocht. ("Nou ja, dan zal het wel waar zijn!")
Overigens - in een professioneel debat of bij een echte debatwedstrijd zul je hier niet mee wegkomen. Zeker weten dat je bij een dergelijke uitspraak 100% kritische feedback krijgt. Maar ja, Het Gewone Leven is vaak heel anders! -
Vertel niet alles
Als je bijvoorbeeld een zaaltje met mensen wilt overtuigen, dan is het soms heel slim om niet alles te vertellen. Laat de negatieve informatie weg. Vermijd de tegenargumenten die je zelf ook kent. Daarmee zeggen we niet dat je moet jokken, maar... iets niet vertellen staat per definitie niet gelijk aan een leugen vertellen. Dus, vertel niet alles. Communiceer alleen de informatie die gunstig is voor jouw standpunt en je zit voor een dubbeltje op de eerste rang als vanuit de zaal - of vanuit de toehoorders waar dan ook - geen kritische vragen of tegenfeiten worden gepresenteerd. Je hebt een impuls gegeven aan je overtuigingskracht.
Deze inspirerende tekst met tips en tricks gaat verder onder dit plaatje
HET ECHTE LEVEN
Jouw woordkeuze, je houding of je handelen zijn allemaal factoren die onbewust bijdragen aan jouw overtuigingskracht. Leuk en handig om te weten en helemaal leuk om dat eens uit te proberen in het dagelijkse leven.
We hopen wel dat het duidelijk is, dat uiteindelijk ook de waarde van je argumenten, de wijze waarop je die presenteert en structureert en hoe hoog het bewijsniveau is van al jouw argumenten natuurlijk ook van groot belang zijn in elke discussie of debat.
Of je jouw boodschap nu wilt overbrengen in een speech of pitch. Of dat je je bezighoudt met spreken in het openbaar. Of dat je op een positieve manier assertief wilt zijn... Het zijn allemaal belangrijke persoonlijke vaardigheden om aan te werken, want je hebt ze écht elke dag in allerlei verschillende omstandigheden nodig.
Elke dag zijn er situaties waarin jij wilt overtuigen. Of het nu gaat om een discussie met je puberdochter die meer zakgeld wil. Of om een discussie met jouw werkgever die jouw plannen voor het beter functioneren van de afdeling resoluut afwijst.
Overtuigen doe je elke dag.
Maar het kan altijd optimaler.
Dus, als je dat óók vindt...
Deze inspirerende tekst met tips en tricks gaat verder onder dit plaatje
GRATIS KENNISMAKINGSDEELNAME
Kom een keer langs en doe geheel gratis mee aan een kennismakingsdeelname op een van onze clubavonden in Amsterdam. Bij Dé Nederlandse Debatclub (in 2019 verkozen tot Club van het Jaar) houden we ons op een positieve wijze én in een veilige omgeving met allemaal ambitieuze Young and Old Professionals bezig met deze vaardigheden die we in een keur van formats met elkaar beoefenen. Natuurlijk geven we elkaar kritische en professionele feedback. En iedereen ervaart al die oefeningen als een inspirerende simulatie van het echte leven.
Debatteren is een vaardigheid die jouw persoonlijke communicatie én assertiviteit een enorme impuls geeft.
We zijn er 100% van overtuigd dat ook jij dit gevoel zult hebben als je een keer - geheel vrijblijvend - met ons meedoet. Zo leer je niet alleen de debatsport kennen. Ook ontmoet je de superleuke leden van onze debatclub die graag met jou de verbale uitdaging aangaan. Maar wel na afloop met jou een drankje doen aan de bar!
Enfin.... wanneer zien we je?
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
LEESTIPS:
- Eens of oneens?
Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.