Hoe je jouw argumenten in één klap irrelevant maakt.
Daarom: PRACTICE WHAT YOU PREACH!
12 Januari 2020 - Categorie algemeenWe willen allemaal overtuigen en gelijk krijgen. Ja, jij ook! Bijvoorbeeld op het werk. Of op een vergadering van het bestuur van jouw sportclub.
Echter, geldt voor jou dan wel het credo 'Be The Argument'? We hopen van wel!
Maar, wat bedoelen we daar precies nu mee?
Het is feitelijk heel simpel: handel jij volgens het principe 'Practice What You Preach'?
Zo niet... dan heb je een probleem. Want... water en vuur zullen elkaar nooit overtuigen!
Hoe inhoudelijk sterk en hoe goed jouw argumenten ook zijn ten aanzien van een discussie die je voert, als je zelf NIET het goede voorbeeld geeft met betrekking tot het onderwerp van die discussie, dan zullen je toehoorders - dus, de mensen die je wilt overtuigen - je niet serieus nemen.
Immers, je biedt ze namelijk de tegenargumenten op een presenteerblaadje aan.
Alsof je in een oorlog jouw tegenstanders aan de andere kant van de frontlinie de kogels in cadeauverpakking aanreikt. ("Alsjeblieft, schiet maar op ons!")
Want wat is het doel van jouw pitch, speech of betoog?
Juist ja....! Je wilt niet alleen informeren en inspireren, het is ook jouw doel om impact te genereren hetgeen niet veel meer betekent dan dat je een gedragsverandering tot stand wilt brengen bij de mensen aan wie je jouw verhaal vertelt. Alles ten behoeve van de nobele doelen die je nastreeft.
(TIP:
Kom op maandagavond 24 februari 2020 naar de workshop STORYSHOWING in Amsterdam. Want, Storytelling werkt helemaal niet!)
Screenshot van YouTube
Zo kreeg cabaretier Dolf Jansen in januari 2020 massaal kritieken op Social Media nadat hij een column op de radio had voorgelezen. Daarin riep hij Nederlanders op - vanwege de klimaatcrisis - niet meer te gaan vliegen maar..... (nu ja, lees het zelf maar!).
Natuurlijk heeft Dolf Jansen het volste recht om een dergelijke oproep te doen. Vanzelfsprekend mag hij vinden wat hij wil vinden van het klimaat en mag hij absoluut pleiten voor de in zijn optiek noodzakelijke maatregelen en gedragsveranderingen, maar het was te verwonderlijk voor woorden dat hij blijkbaar niet begrijpt dat hij dan zelf dus wel het goede voorbeeld moet geven.
Hij had toch kunnen weten dat hij dan niet overtuigt?
Hij had dan toch kunnen weten dat zijn 'tegenstanders' hem zouden vragen: 'Waarom ik niet vliegen? En jij wel?'
BE THE ARGUMENT
Voor Dolf Jansen gold blijkbaar niet: 'Be The Argument!' Of, hij was zich er in ieder geval niet van bewust.
Wat een gemiste kans voor hem!
Hij heeft de waarde van zijn eigen argumenten volledig irrelevant gemaakt.
Het moge duidelijk zijn: je hoeft geen psycholoog te zijn om te begrijpen dat je in een debat of discussie er ALLES aan moet doen om te voorkomen dat jouw opponenten inhoudelijke munitie in handen krijgen.
Vergelijk het eens met een juf op de basisschool....
Als zij haar leerlingen in groep 6 vertelt dat ze niet mogen eten tijdens de lessen en dat ze hun fruithapje écht moeten bewaren tot 11.00 uur, dan verliest deze juf haar geloofwaardigheid als zij zelf wel in de klas om half 10 al een stuk ontbijtkoek naar binnen werkt. Kinderen zijn altijd messcherp. Ik denk dat je al binnen een minuut uit de klas zult horen: 'Juf, waarom eet u wel?'
Of een vader tegen zijn puberzoons...
"Jullie mogen niet roken!", waarna vader zelf wel een sigaret opsteekt. Je kunt de reactie van de puberzoons ongetwijfeld al raden!
Het is een terechte reactie en zéker geen persoonlijke aanval op de juf of op de vader.
NIET RODDELEN SVP...
Overigens heb ik nog niet zo lang geleden iets soortgelijks in het bedrijfsleven meegemaakt. Een directeur pleitte dag in en dag uit naar de medewerkers toe dat collegiaal en fatsoenlijk onderling gedrag altijd de boventoon voert. "We gaan met respect met elkaar om. We laten iedereen in zijn waarde!"
Maar.... deze directeur roddelde juist zelf alles bij elkaar. Ze speelde letterlijk mensen tegen elkaar uit. Daarmee kwam zelfs het draagvlak voor al haar toekomstige plannen onder druk te staan. Simpelweg omdat zij voorbij ging aan het credo: 'Be The Argument'. Ze gaf haar medewerkers munitie in handen die afbreuk deden aan haar geloofwaardigheid. De essentie van Practice What You Preach was niet aan haar besteed.
Ik ben er overigens in dit geval van overtuigd dat anderen binnen de organisatie hierdoor de informele leiders werden.
GELOOFWAARDIGHEID
Wil je overtuigen, wees je dan bewust van alle aspecten die meetellen ten aanzien van jouw eigen geloofwaardigheid.
Is Practice What You Preach dan voldoende om te overtuigen?
Nee, zo is het ook weer niet. Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van jouw argumenten op orde moet zijn. Er zijn drie voorwaarden waar een goed argument aan moet voldoen.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder de afbeelding.
Doe je een keer mee?
Bij Dé Nederlandse Debatclub houden we ons bezig met de wijze waarop je anderen kunt overtuigen. Heel nuttig voor Het Echte Leven. Náást alle facetten die gelden voor het credo Practice What You Preach.
Je bent dan ook van harte welkom om een keer gratis kennis te maken bij onze debatclub. We organiseren op regelmatige basis inspirerende clubavonden op onze eigen trainingslocatie in Amsterdam-Zeeburg.
Onze superleuke leden vinden het leuk om kennis met jou te maken.
Tijdens de persoonlijke kennismakingsdeelnames in Amsterdam gooien we je wel in het (virtuele) diepe. Maar praktisch iedereen die zich aansluit bij de club ervaart dit als een positieve boost. Je doet die avond mee met de oefeningen die op het programma staan, we geven elkaar goede en opbouwende feedback en dan …. na afloop van de clubavond hopen we dat je er ook bij bent aan de bar. Om gezellig na te borrelen. En, te netwerken!
Kortom: download nu je GRATIS TRY-OUT TICKET (je kunt later een datum van deelname kiezen.)
Of, je kiest meteen een datum van deelname.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder de afbeelding.
Workshops
Overigens vragen organisaties uit het bedrijfsleven, de politiek en de overheid ons ook regelmatig voor inspiratie- en impactsessies op het gebied van alle genoemde persoonlijke vaardigheden. Een workshop debatteren wordt al steeds vaker onderdeel van een inspirerend bedrijfs- of teamuitje! Overtuigen is een kunst. Ook in Daily Business!
Hopelijk tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
LEESTIPS:
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.