De crisis-speech: aan welke voorwaarden moet deze voldoen?

Lorem Ipsum

Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!

In dit blog vind je 10 tips / criteria waar de ultieme en meest geloofwaardige crisis-speech aan moet voldoen.

 

Vanavond – maandag 16 maart om 19.00 uur – spreekt premier Mark Rutte het land toe in verband met de crisis rondom het coronavirus in Nederland. We zitten nl. met z’n allen in Lockdown. Nooit eerder gebeurd. En, het is bovendien zeldzaam dat een premier het land toespreekt.

Volgens diverse media is het pas de derde keer ná de Tweede Wereldoorlog dat een premier de natie toespreekt.

Voor Mark Rutte een ware test. Nooit eerder is zijn leiderschap zo op de proef gesteld. En, de vraag is of hij het vertrouwen van de inwoners van Nederland (terug?) kan winnen.

De toespraak die hij vanavond houdt is cruciaal. Niet alleen voor Nederland. Ook voor hemzelf!

HOE ZOU JIJ SPEECHEN?

Los van het feit dat iedereen in Nederland vanzelfsprekend nieuwsgierig is naar de inhoudelijkheid van zijn betoog, zo zijn wij  – als professionals in persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen en debatteren – ook razend nieuwsgierig naar de wijze waarop hij zijn toespraak houdt.

We hopen dat jij daar ook iets van wilt weten want… linksom of rechtsom: ook jij zult in jouw dagelijkse leven – bijvoorbeeld op je werk – wellicht ooit geconfronteerd worden met een vergelijkbare uitdaging. Je moet een aantal mensen toespreken en je weet dat werkelijk alles er van afhangt. En, dat jouw speech of toespraak de scherpste angel uit de grootste crisis moet halen.

Daarom hebben we in dit blog 10 criteria op een rij gezet waar we vanavond niet alleen de premier op kunnen toetsen maar die ook jij kunt gebruiken als het zo ver is. Het zijn criteria om jouw crisisspeech de grootste kans van slagen te geven en geloofwaardig leiderschap te tonen!

 

De 10 TIPS:

1)
Benoem gemeenschappelijke waarden

Laat zien dat jij aan ‘dezelfde kant’ staat als je toehoorders. Sámen zit je in de crisis. Sámen moet je een moeilijke tijd zien door te komen. Benoem in jouw speech daarom gemeenschappelijke waarden waarvan je zeker weet dat niemand het daarmee oneens zal zijn. Toon aan dat je een bondgenoot bent van de mensen die naar je luisteren én die je wilt overtuigen.

2)
Doe geen enkele suggestie, houd je aan de feiten 

Woorden doen ertoe! Zelfs één klein (onnodig?) tussenwoordje kan al tot vervelende speculatie leiden. Kijk maar eens op Social Media hoe elke uitspraak – hoe klein ook – al op een weegschaal kan worden gelegd.
Zo zei Mark Rutte vorige week nog: “Er is op dit moment geen enkele reden om te gaan hamsteren.”

De suggestie zit ‘m in de zinsnede: ‘op dit moment’.
Rutte suggereert onbedoeld dat ‘volgende week’ misschien wel het moment is aangebroken dat hamsteren noodzakelijk is.

Nog een voorbeeld: tijdens de persconferentie van de ministers Bruins en Slot – gisteren 15 maart – werd aangegeven dat de genomen maatregelen gelden tot en met 6 april 2020. Toch waren er media die schreven dat de maatregelen gelden tot 6 april.

Met andere woorden: wat is het nu precies? (’tot’ of ’tot en met’)
Ook hier geldt: woorden doen er toe. Maak het zo concreet mogelijk. In dit geval hadden de ministers kunnen zeggen dat de maatregelen van kracht zijn tot en met maandagavond 6 april 23.59 uur. “Op dinsdag 7 april middernacht heffen we de LockDown op.”
Ja, het klinkt misschien wat overdreven. Aan de andere kant: het is wel crisis. Duidelijkheid is gewenst! De media gaven ook hun eigen interpretatie.

Houd je dus aan de feiten, kies zorgvuldig je woorden, bepaal of er meerdere interpretaties mogelijk zijn en elimineer deze. En… vermijd daardoor elke mogelijke suggestie.

 

3)
Als je maatregelen aankondigt; sta persoonlijk garant 

In tijden van crisis zijn mensen (jouw toehoorders!) op zoek naar ultiem vertrouwen. Ze willen gegidst worden door moeilijke tijden. Jouw luisteraars willen dan ook de zekerheid hebben dat jij er alles – maar dan ook echt alles! – aan doet om de maatregelen een succes te laten zijn. En, dat jezelf ook vooral in die maatregelen gelooft.

Doe dan ook een belofte. Bijvoorbeeld: “Ik sta persoonlijk garant voor het succes van deze maatregelen.” 

4)
Bied perspectief 

Dit punt sluit meteen aan op punt 3 uit dit lijstje. In tijden van crisis zijn we op zoek naar hoop.

Ook als jij als manager van de afdeling een reorganisatie aankondigt. De medewerkers die ‘mogen blijven’ willen weer een nieuw helder punt aan de horizon zien. Bied daarom een concreet perspectief. Toon aan dat er interessante kansen zijn om van deze crisis te leren. “Als deze crisis voorbij is, pakken we die kansen!”

Juist ja, perspectief is hoop!

5)
Maak duidelijk wat je van de luisteraars verwacht 

Het is ongekend belangrijk om – eventueel in bullets – heel helder en ondubbelzinnig aan te geven wat je van jouw luisteraars verwacht. Benoem het overzichtelijk in een aantal punten. Sowieso is het verstandig om zelfs al in het begin van je speech aan te geven dat je ‘verderop in jouw betoog’ belangrijke maatregelen aankondigt. (Dit is de ABC-formule die van toepassing is voor de eerste 20 seconden van jouw speech!)

In dit geval zou Rutte dus bijvoorbeeld kunnen gaan zeggen: “Verderop in mijn speech kondig ik drie belangrijke maatregelen aan die helaas iedereen zullen treffen.”

Heel concreet dus. Maar je houdt wel de aandacht vast!

6)
Wijs geen schuldigen van de crisis aan 

Een crisis is geen rechtbanktribunaal. Een crisis moet heel concreet worden opgelost. Het discussiëren en debatteren komt allemaal wel als de ellende voorbij is en dan is het prima om met vingertjes te gaan wijzen. Wees je er van bewust dat de toehoorders helemaal niet zitten te wachten op het aanwijzen van schuldigen. Focus in je crisisspeech op de oplossingen, het perspectief (de hoop!) en de communicatie van de concrete maatregelen.

Het vingerwijzen zal alleen maar de essentie van de boodschap vertroebelen!

 

7)
Houding, kleding, stemgebruik… wees congruent!        

In tijden van crises is het van ongekend belang dat de stijl van communiceren volledig in overeenstemming is met de boodschap. Toen tennisster Maria Sharapova een persconferentie organiseerde omdat ze was betrapt op doping, begreep ze uitstekend op welke wijze ze de boodschap moest overbrengen om vertrouwen te winnen. Het leverde haar veel credits op!

Denk dus na over je kleding. Over het tempo van praten. Kortom… over alle non-verbale signalen.

8)
Maak je crisisspeech niet te lang 

Als je een goede speech schrijft, dan is het altijd een kwestie van schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Je kunt het je in een crisisspeech niet permitteren om zijstapjes te nemen. Wees straight-to-the-point waardoor je speech niet te lang wordt. Linksom of rechtsom: in tijden van crises zijn mensen (jouw toehoorders) emotioneel en daardoor snel afgeleid.  Niemand is gebaat bij een ‘eeuwigdurend’ betoog.

 

9)
Communiceer jouw volgende communicatiemoment 

Als het jouw taak is om de crisisspeech te houden, dan word je meteen Het Gezicht van de Misère. Je wordt overigens ook meteen Het Gezicht van de Hoop (zie punt 4 in deze lijst). Maak daarom aan het slot van jouw speech duidelijk wanneer je met de volgende update komt. Maak dat concreet. Tot op de minuut!

Bijvoorbeeld: “Ik zal jullie komende vrijdag 20 maart om 19.00 uur wederom toespreken. Andermaal zal mijn boodschap dan weer op alle televisiezenders worden uitgezonden.”

Dit geeft de toehoorders houvast. Vindt men prettig! Je creëert een nieuw anker.

10)
Begin jouw crisisspeech op tijd!

Jouw toehoorders zijn op zoek naar vertrouwen en naar leiderschap. Daarbij is het nakomen van afspraken essentieel. Als je aankondigt dat je jouw speech maandag om 19.00 uur uitspreekt, houd je dan onvoorwaardelijk aan die afspraak. Begin geen minuut later. Afspraak is afspraak. Het is het eerste kleine zetje naar vertrouwen!

 

TOT SLOT…

As we speak zijn wij vanzelfsprekend ook zeer benieuwd naar de inhoudelijkheid van de boodschap van de premier. Daarnaast zullen wij vanuit toespraak-technisch-perspectief de speech gaan bekijken. Maar los van dit alles (en uiteraard hopende dat de crisis rondom het Coronavirus snel wordt opgelost), hopen we dat we je met dit blog wat nuttige handvatten hebben gegeven met betrekking tot jouw eerste crisisspeech.

Want… wat je ook doet in het leven: ooit beleef jij ook een moment waarop het even moet. Dus, dat jouw leiderschap wordt gevraagd.

Bij voorbaat wensen we je al veel sterkte en succes!

 

Doe je een keer mee met een gratis kennismakingsdeelname bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam?

Als je nu nog niet zou weten wanneer het je past in jouw agenda, dan kun je altijd een gratis Try Out Ticket downloaden en je later aanmelden voor een specifieke avond. Je wordt automatisch op de hoogte gehouden van de avonden die we organiseren!

Verder geven we regelmatig professionele, inspirerende en prikkelende trainingen en workshops voor het bedrijfsleven, het onderwijs, de overheid en politieke partijen. Hoewel vanzelfsprekend alles ‘op maat’ is, is de rode draad bij al deze sessie  identiek: deelnemers willen beter leren overtuigen, hun (verkoop)verhaal beter op orde hebben en daardoor hun plek aan de (onderhandelings)tafel durven claimen.

Kortom…

Wanneer zien we jou?

Je bent van harte welkom!

 

Met vriendelijke groeten!

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer

Founder / Brutale dagvoorzitter /  Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.

 

LEESTIPS:

 

  1. Eens of oneens?
    Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
  2. Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
  3. Wil je assertiever worden?
    Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
  4. Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen!  (4 basisprincipes)
  5. Subtiele tips om beter te manipuleren!
    Indoctrinatie is een kunst!

 

 

Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.

Lees hier ons privacy statement.

"*" geeft vereiste velden aan

E-mailadres*

Veelgestelde vragen

Dé Nederlandse Debatclub is een professioneel debat-trainingsinstituut dat in 2013 is opgericht door Jerry Helmers en Dennis Bemelmans. Er is een clubgedeelte waar de leden zeer regelmatig bijeenkomen om zichzelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren, pitchen en speechen. Daarnaast wordt de zakelijke markt bediend: we geven trainingen en workshops aan het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs.

Je wordt lid bij Dé Nederlandse Debatclub omdat je beter wilt worden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren en de kunst van het overtuigen. Dé Nederlandse Debatclub is de enige club in Nederland waar werkelijk iedereen lid kan worden: van student tot pensionado, van ambtenaar tot ondernemer en van werkzoekende tot ZZP’er. 

Los van het trainen op persoonlijke vaardigheden, bouw je dus ook een superleuk netwerk van gelijkgestemde ambitieuze Young and Old Professionals op. Debatteren is een serieuze bezigheid maar… we hebben ook gewoon hartstikke veel lol met elkaar. Regelmatig wordt er na afloop aan de bar nog leuk met elkaar nagekletst. 

Natuurlijk kun jij lid worden van Dé Nederlandse Debatclub. We hebben verschillende lidmaatschappen.

We zijn er voor elke ambitieuze Young and Old Professional, die wil werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Je hoeft helemaal geen debatervaring te hebben: die doe je bij ons op! Of misschien heb je al wel debatervaring maar wil je je die vaardigheden bijhouden of weer aanscherpen. Iedereen is van harte welkom! Op dit moment is ons jongste lid 17 jaar. Ons oudste lid is 79! 

We hebben drie verschillende lidmaatschappen. Je bepaalt zelf welk lidmaatschap het beste bij je past. 

Voor een overzicht van de lidmaatschapsvormen én de daarbij behorende tarieven, kijk je HIER.

We hebben verschillende soorten lidmaatschappen. Enerzijds kun je kiezen voor een onbeperkt lidmaatschap. Het woord zegt het al: je kunt onbeperkt aan alles deelnemen tot aan het moment dat de lidmaatschapsperiode voorbij is. Anderzijds hebben we ook lidmaatschappen in de vorm van een strippenkaart (Brave en Best). Je hebt dan a.h.w. een saldo (strippen!) en er wordt elke keer – als je deelneemt aan een activiteit, clubavond of workshop – een strip van je lidmaatschap afgeschreven. 

Met een onbeperkt lidmaatschap ben je eigenlijk altijd het voordeligst uit. Want, zeer regelmatig voegen we extra avonden toe aan het programma. Wel, daar kun je je – als lid – dan gewoon voor aanmelden. Die extra sessies kosten je niets want… je hebt geen strippenkaart, je hebt een onbeperkt lidmaatschap!

Hier zie je de tarieven.

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Alle leden van onze club ontvangen één keer in de twee weken – op zondagavond om 20.00 uur – de leden-nieuwsbrief. Daarin wordt iedereen geïnformeerd over de clubavonden, trainingen, workshops en oefeningen die op de agenda staan. Meestal kun je dan voor ongeveer 2 maanden je avonden vooruitplannen.

Een lid bepaalt zelf of hij zich wel of niet wil aanmelden. Natuurlijk is het wel zo dat de leden, die bij wijze van spreken elke keer komen, een doorgaans snellere leercurve doormaken. Als je van plan bent om lid te worden, dan kun je uiteraard voor jezelf bepalen hoe vaak je aanwezig denkt te kunnen zijn: op basis daarvan kun je het passende lidmaatschap kiezen.

Een clubavond is een avond die wij in ons zalencentrum in Stay Okay organiseren. De avonden starten altijd om 19.30 uur en eindigen doorgaans om 22.00 uur. Voor elke clubavond is een programma van te voren aangekondigd. Dat programma varieert uiteraard per clubavond maar je kunt er van uitgaan dat elke deelnemer aan een clubavond elke keer minstens twee keer een debat-, speech- of pitchoefening doet. 

Kortom, op een clubavond trainen we onszelf – met heel veel creatieve oefeningen waarbij we je ook regelmatig uit de Comfortzone halen – op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren.

De grote gemene deler is dat onze leden vooral de ambitie hebben om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren en (jezelf) presenteren naar een hoger niveau te brengen. Simpelweg omdat ze weten dat ze daar in Het Echte Leven veel profijt van hebben.

Dus, eigenlijk iedereen. Ons jongste lid is 17 jaar, ons oudste lid is 72 jaar. Mannen, vrouwen… de verhouding is ongeveer gelijk. Zo een beetje alle beroepen of vakgebieden zijn vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd is zo rond de 38 jaar. Als je het al zou willen hebben over ‘politieke voorkeuren’: wij denken dat alle ‘kanten van het spectrum’ een weg hebben gevonden naar Dé Nederlandse Debatclub. 

Nee. Dé Nederlandse Debatclub is een veilige omgeving waar je ‘in alle rust’ kunt werken aan het trainen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, pitchen, speechen en (jezelf) presenteren. Daar passen geen video-opnamen bij simpelweg vanwege het feit dat je tijdens clubavonden vaak een stelling moet innemen waar je in het echte leven wellicht heel anders over denkt. 

Het niet mogen filmen is dus belangrijk voor de privacy. Niemand wil ooit het risico lopen dat er ooit van jou een filmpje ergens online komt te staan, waarop je een mening verkondigt, die helemaal niet jouw mening is. Het maken van video-opnamen is dus ten strengste verboden: we willen een 100% veilige omgeving.

Natuurlijk ben jij lid bij onze club omdat je jezelf wilt verbeteren op het gebied van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Uiteraard hebben wij vaste criteria waarop we professionele feedback geven, waardoor jij kunt groeien en bloeien.

Maar we geven elkaar ook feedback. Immers, debatteren is geen absolute wetenschap en het is daarom superinteressant om ook feedback van je mede-leden te ontvangen. Bovendien leer je zelf ook weer beter debatteren, als je andere debatten jureert. Je luistert, je analyseert, je formuleert aandachtspunten en je geeft feedback. Daar hebben anderen wat aan, maar jij ook. Omdat door de analyses die je maakt, jijzelf ook bewuster wordt van mogelijke valkuilen en aandachtspunten voor je eigen debatten!

Bij Dé Nederlandse Debatclub geven we overigens regelmatig jurytrainingen, want eerlijk is eerlijk: jureren is ook best een vak!

Uiteraard is het antwoord op deze vraag voor iedereen verschillend. Leercurves zijn divers. Maar gemiddeld genomen kunnen we stellen dat al na het bijwonen van slechts enkele clubavonden je ineens op een andere manier gaat luisteren naar mensen in je omgeving, met wie je debatteert. Of die jou proberen te overtuigen. Dát is de eerste winst.

Een fase later ontdek je dat je betere en kritische vragen kunt stellen terwijl je tegelijkertijd ook aanvoelt dat jouw eigen verhaal steeds beter op orde komt.

Juist omdat we bij Dé Nederlandse Debatclub veel situaties uit het echte leven simuleren, zul je die leercurve ook gaan ervaren. Je groeit in zelfverzekerdheid en de onderbouwing van jouw verhaal wordt sterker. Maar, het is en blijft wel een kwestie van meters maken. Stilstand is achteruitgang!