Heb je een discussie (op het werk)? Introduceer het ZERO TRUST beleid!
Vertrouw niets en niemand!
06 November 2022 - Categorie algemeenIn de ICT-wereld is het de standaard. We hebben het over Zero-Trust-beleid.
Kortweg houdt dit beleid in dat je t.a.v. ICT niets en niemand vertrouwt.
Een voorbeeld: als je een mailtje met een verzoek ontvangt dan móet je je afvragen: is dat mailtje wel écht? Is het geen cyberhacker die jou iets wil laten doen? En, waarom wordt dat verzoek überhaupt gedaan? Vertik het om iemand op z'n mooie blauwe ogen te geloven!
In ‘Het Gewone Leven’ zou ‘Zero Trust’ – wat ons betreft - eigenlijk ook de standaard moeten worden.
Zoals in een discussie of debat.
Dáár zou dan onverminderd moeten gelden dat je nooit ‘klakkeloos’ akkoord gaat met wat wordt gezegd en dat je niet gelooft wat de ander beweert.
Maar dan ook echt nooit!
Dus, meteen vanaf de start van de discussie of het debat is dit je grondhouding:
-
Klopt het wat de ander zegt? En, je spreekt dit hardop uit.
-
Klopt het echt?
-
Is het de waarheid?
-
Is het écht de waarheid? Laat hardop blijken dat je twijfelt. Zelfs ook als je niet twijfelt, dan nóg kun je doen alsof je twijfelt waardoor je kritischer wordt.
-
Heeft die ander misschien redenen (of belangen?) om (bewust) te jokken?
-
Of, zuigt iemand - door kennisgebrek - maar wat uit z’n duim om jou te misleiden en jou op valse voorwendselen te overtuigen?
Het is hoe dan ook geen overbodige luxe om eens na te denken of een ‘Zero Trust beleid’ ook voor jou(w) omstandigheden (je bedrijf? de vergaderingen?) van toepassing kan zijn. Zeker als je regelmatig discussieert of debatteert waarbij het er echt even om gaat.
Wát gebeurt er als je ‘Zero Trust’ tijdens discussies of debatten toepast?
-
Je wordt wantrouwender.
-
Daardoor ga je kritischer denken.
-
Je gaat kritischere vragen stellen.
-
Je gaat met meer structuur op zoek naar de bewijsvoering van de argumenten van je gesprekspartner. Je daagt hem/haar uit!
-
Maar ook ga je kritischer nadenken over de bewijsvoering van je eigen argumenten!
Want, de ander zal ook bij jou een bewijs eisen. -
Je brengt het gesprek naar een hoger niveau.
-
Je geeft een goede impuls aan de kwaliteit van de uiteindelijke besluitvorming.
Goed, eerlijk is eerlijk: ‘Zero Trust’ kan behoorlijk vermoeiend zijn.
Maar ‘Zero Trust’ verkleint ook het risico op foute besluiten. Je minimaliseert de kans op catastrofale consequenties. Je elimineert het verrassende (en vervelende!) konijn uit de hoge hoed!
Laat ik hier nog iets aan toevoegen:
Een verstandig en strategisch ‘Zero Trust-beleid’ betekent niet dat er een vervelende, hatelijke, ruzieachtige sfeer bij een discussie of debat hoeft te ontstaan. Je hoeft elkaar immers niet uit te schelden, je hoeft geen persoonlijke aanvallen te plaatsen en je hoeft helemaal niet als een emotioneel ongeleid projectiel met stemverheffingen de bijeenkomst te verpesten.
Nee, je jaagt niemand de tent uit!
Nogmaals: Zero Trust gaat om het op een hoger niveau brengen van de besluitvorming.
Een besluit dat op een hoger niveau komt, heeft meer draagvlak, waardoor de kans op een hack of lek kleiner wordt.Simpelweg omdat men kritischer op elkaar is geweest. Je vertrouwt niet meer blind op een ander, hoe betrouwbaar die ander ook was bij alle in het verleden genomen besluiten.
Oefen dit eens! Je bent van harte welkom!
Bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam houden we ons bezig met belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, (jezelf) presenteren, gelijk krijgen, debatteren, je plek durven claimen in een discussie of debat én de kunst van het gelijk krijgen.
Daarbij ontkom je niet aan je eigen ‘Zero Trust’ instelling. En, je ontkomt niet aan de ‘Zero Trust’ instelling van je gespreksopponenten.
Met andere woorden: je wordt uitgedaagd om je eigen verhaal beter op te orde te brengen waardoor je jouw kans vergroot om te overtuigen.
Je bent dan ook van harte uitgenodigd om eens een keer (geheel kosteloos!) deel te nemen aan een kennismakingsclubavond op onze debatlocatie in Amsterdam. Of, sluit je een keer online aan. Dus, meld je meteen aan!
Of, informeer eens naar de mogelijkheden voor een workshop of training!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Auteur Speechen voor Gewone Mensen
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie, Marketing en Strategie, schreef 270 columns voor de Telegraaf.
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.