De strategische debatfouten van klimaatactivisten op een rij
Waarom overtuigen ze niet iedereen?
30 Oktober 2022 - Categorie algemeenLaten we er – voor dit blog – van uit gaan dat het niet goed gaat met het klimaat en dat stevige maatregelen hard nodig zijn om onze aarde leefbaar te houden.
Ik schrijf dit bewust even in de eerste regels van dit blog omdat het hiernavolgende stukje tekst NIET gaat over de vraag of het wel of niet dramatisch is gesteld met de gezondheidstoestand van onze planeet.
Het blog gaat echter WEL over de heldere constatering dat de klimaatactivisten een strategische debatfout maken. En dat we eigenlijk maar één advies voor hen hebben: pak het eens anders aan.
Misschien overtuigen jullie dan wel de sceptici, de klimaatontkenners en al die mensen die er gewoon nog lekker op los leven.
Daarom...
5 oprechte aanbevelingen voor de klimaatactivisten:
1/5
Practice What You Preach
Linksom of rechtsom… ook al klopt het inhoudelijk 100% wat je zegt, dan nóg kun je je eigen geloofwaardigheid volledig elimineren als je niet uitgaat van het credo Practice What You Preach.
Je geeft je gespreks- en debatopponenten namelijk nogal eenvoudig de munitie die ze op je kunnen afvuren als je zélf niet doet wat je zegt wat anderen moeten doen.
Want, als je zelf de hele wereld rondvliegt, elke dag nog autorijdt of als je betrapt wordt op het eten van hamburgers,...
... HOE kun je dan je eigen verhaal stand laten houden?
Het is echt heel logisch dat jouw tegenstanders in dit debat daar op aanslaan en daarmee dus het debat overnemen. Voor jou een gemiste kans.
Dus: Practice What You Preach!
Onvoorwaardelijk. Neem geen risico!
2/5
Spreek de taal van de mensen die je wilt overtuigen
Het is een feit dat mensen het liefst de verhalen van de mensen geloven die het meest op ze lijken. Of, waar ze van nature al een soort ‘verbinding’ mee voelen. Dat zegt overigens ook wat over die mensen, want… ze staan (dus) van nature niet direct open voor visies en ideeën van mensen die niet op ze lijken.
Maar, jij – als klimaatactivist, die de ondergang van de wereld wil voorkomen - hebt er wel mee te maken.
Met andere woorden: je vergroot je overtuigingskracht als je meer of beter de taal spreekt van de mensen die je wilt overtuigen. Conformeer je eens aan hun normen en waarden zonder jezelf te verliezen. Als de toekomst van onze planeet je ter harte gaat, dan heb je het er toch voor over om alles ervoor te doen om zelfs de grootste critici op z’n minst naar je te willen laten luisteren?
Kortom, kóm in de tone of voice uit je eigen communicatiebubbel!
Euhm... zoek zelf maar even de vertaling op....
3/5
Kleed je (gedraag je) als de mensen die je wilt overtuigen
Dit punt sluit naadloos aan op punt 2 uit dit lijstje. Het helpt niet als je tijdens een klimaatdemonstratie in je blote borsten de critici oproept om meer oog te hebben voor de toekomst van onze aarde. Of, dat je gekke dansjes doet die niemand begrijpt.
De kans is levensgroot dat je bij voorbaat al niet serieus wordt genomen.
Jouw urgente boodschap zal niet landen. Sterker nog: die wordt genegeerd.
Of, je opponenten komen met het GGZ-argument: ze verklaren je voor 'gek'!
Begrijp ons niet verkeerd; er is natuurlijk helemaal niets mis mee met het op creatieve wijze overbrengen van een boodschap. Ook als deze urgent is.
Maar vraag je altijd af of je je doel op die wijze wel bereikt…
4/5
Ga ‘horizontaal argumenteren’
In een goed debat luister je naar elkaar. Maar dat gebeurt helaas niet altijd. Zo stellen klimaatactivisten regelmatig dat “maar liefst 99% van de wetenschappers wereldwijd” ervan overtuigd is dat stevige klimaatmaatregelen nodig zijn.
Prima.
Maar dat getal van 99% is en blijft een drogreden. Het is namelijk niet hét ultieme bewijs dat die 99% ook daadwerkelijk gelijk heeft. Je bewijsvoering zit ‘m in de inhoudelijkheid van wat al die wetenschappers dan zeggen.
In een debat kun je het je dus niet veroorloven om te zeggen dat die 1% wetenschappers die er dan blijkbaar anders over denkt, het per definitie bij het verkeerde eind heeft. Je zult de stellingnames van die 1% dan ook inhoudelijk moeten kunnen tegenspreken. Op inhoud.
Heel veel klimaatactivisten doen dit niet.
Het gevolg? De critici voelen zich niet gehoord.
In het professioneel debatteren noemen we dit ‘horizontaal argumenteren’.
Zodra je dit niet doet (je negeert argumenten van de ander), overtuig je niet.
5/5
Vermijd in debatten het woord ‘moeten’
Mensen zijn van nature allergisch als hen iets wordt opgelegd. “Je MOET minder vliegen. Je MOET minder vlees eten. Je MOET elektrisch gaan rijden. Je MOET je thermostaat thuis een graadje lager zetten.”
Het zit in mensen om zo veel mogelijk eigen regie te houden over alle beslissingen die ze nemen. Als ze iets ‘moeten’, dan ontstaat er weerstand.
En juist als je wilt overtuigen, dan wil je die weerstand vermijden. Probeer het woord ‘moeten’ niet te gebruiken in je communicatie. Dat kan ook. Namelijk, door heel zuiver, eerlijk en goed onderbouwd te debatteren. Juist dan vergroot je je kans om een positieve gedragsverandering tot stand te brengen.
Ja, dat heeft soms wat tijd nodig. Maar als die gedragsverandering op natuurlijke wijze (dus op basis van charme en scherpe inhoudelijkheid) tot stand komt, dan is dat toch prima? Dan heb je je doel toch ook bereikt? En, waarschijnlijk veel eerder dan de gesuggereerde dwang en drang vanuit de wijze waarop je het nu doet.
Immers, we weten toch: woorden doen ertoe!
WIL JE (BETER) LEREN DEBATTEREN?
Je begrijpt het vast al...
Je bent van harte welkom om eens een keer geheel kosteloos deel te nemen aan een clubavond op onze debatclub. We komen namelijk regelmatig bijeen om onszelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, jezelf presenteren en de kunst van het overtuigen. Dat doen we met allemaal ambitieuze Young and Old Professionals in een veilige omgeving. Zowel online als offline.
We hebben een keur aan formats en oefeningen waarmee we iedereen en elkaar inspireren. Die inspiratie is nooit een overbodige luxe omdat het je hoe dan ook inzichten geeft over de wijze waarop je nu discussies en debatten aanvliegt.
Dus, kom een keer langs!
Of, bekijk eens wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie om een professionele workshop te (laten) organiseren.
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Auteur Speechen voor Gewone Mensen
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Telegraaf.
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.