Hoe formuleer je jouw tegenargumenten in een discussie?
Overtuigen is echter wel een kwestie van tijd en geduld!
15 Februari 2023 - Categorie algemeenNatuurlijk heb jij gelijk! En, de ander – met wie je in discussie of debat bent – niet. Zo simpel is het. Maar ja, je zult die ander nog wel moeten overtuigen om ook daadwerkelijk je gelijk te behalen.
Het is daarom van groot belang om aandacht te besteden aan jouw tegenargumenten.
En, hoe je ze presenteert.
Over het algemeen kun je zeggen dat het succesvol formuleren van jouw eigen argumenten gebaseerd is op twee strategische perspectieven.
-
Je doet het gedisciplineerd.
-
Je doet het georganiseerd.
We bespreken ze hieronder in dit blog.
1) Gedisciplineerd
Als eerste heb jij – om de dynamiek van een discussie of debat te begrijpen - het volle bewustzijn dat de ander een heilig geloof heeft in zijn eigen verhaal en dat de ander ook echt er van overtuigd is dat er geen speld tussen te krijgen is.
Daarom ben jij de discipline zelve in die discussie.
Je gaat er niet meteen vól tegenin, maar je doet dat met moed, beleid en trouw. Mensen maken namelijk – als ze al overtuigd willen worden – helaas hele kleine stapjes in de richting van een andere visie. Zeker als de visies mijlenver uit elkaar liggen, dan is het echt een Mission Impossible om de ander ineens qua inzicht 180 graden te laten draaien.
Alles op z’n tijd dus.
Het allerbelangrijkste in een discussie of debat is dat je in eerste instantie twijfel zaait. Dat doe je door goede vragen te stellen. Een goede vraag is altijd een open vraag. Vermijd gesloten vragen. Bij open vragen trigger je de ander om (meer) bewijs te leveren voor zijn stellingname.
-
Een voorbeeld van een gesloten vraag is: “Vind jij dat premier Mark Rutte moet aftreden?”
-
Beter is de open vraag: “Waarom moet premier Mark Rutte aftreden?”
Je gaat dus met een open vraag op zoek naar een (betere) onderbouwing in de argumenten van de ander. Nee, heb niet de illusie dat je meteen tijdens of na dat gesprek 100% gelijk krijgt, maar… je zet de ander wel aan het denken. Ook al laat de ander dat niet blijken. Die blijft onverminderd in zijn eigen verhaal steken maar later op de dag – als ook de ander terugdenkt aan de discussie – zal hij er tóch nog bewust of onbewust zijn gedachten over laten gaan.
Als er meerdere mensen bij de discussie aanwezig zijn – bijvoorbeeld tijdens een vergadering op het werk – dan beïnvloed je uiteindelijk ook de opinievorming bij die anderen. Die mensen zijn van groot belang om uiteindelijk op termijn misschien toch je gelijk te halen. Ze zullen het misschien niet meteen stellen tijdens het moment van discussiëren, maar ook zij gaan wel degelijk over jouw kritisch gestelde open vragen nadenken.
Dus, breng jouw input gedisciplineerd.
Met mate. Geen overkill.
Vermijd persoonlijke aanvallen. Speel de bal, niet de man.
En doe het in kleine stapjes.
2) Georganiseerd
Het op orde brengen van je eigen argumenten is van groot belang. Organiseer je eigen argumenten.
Kortweg gezegd betekent dit dat je – in de voorbereiding – eerst al jouw argumenten noteert. Beschouw dit noteren als een brainstorm. Maar meteen daarna ga je jouw argumenten bijvoorbeeld in drie groepen verdelen. In elke groep (we noemen zo een groep een label) bevinden zich dan de argumenten die aan elkaar verwant zijn, op elkaar lijken of elkaar aanvullen.
Elke groep (elke label) geef je dan een naam. Die naam kies je niet zomaar. Die naam geeft namelijk aan welk soort argumenten in het betreffende label zijn opgenomen.
Een voorbeeld:
-
“Nee, premier Mark Rutte hoeft niet af te treden. Het is goed voor het land als hij aanblijft. En, daar heb ik drie argumenten voor. Namelijk, een economisch argument, een sociaal-maatschappelijk argument én een politiek argument.”
Daarna werk je in je betoog elk argument met voorbeelden uit. Je hebt dus als het ware drie hoofdstukjes (labels!) van argumenten aangebracht waardoor jouw verhaal ineens veel overzichtelijker wordt, zowel voor jezelf als voor de toehoorder(s) die je wilt overtuigen. Immers, je toehoorder (je discussie-opponent) moet jouw verhaal wel op z'n minst kunnen begrijpen.
Het labelen van argumenten is overigens een onderdeel van ‘De BetoogLadder’.
Dit is een logisch stappenplan voor de opbouw van je betoog. Je leest daar meer over in dit superleuke boekje.
Tot slot…
Je overtuigt mensen bijna nooit van het ene op het andere moment.
-
Overtuigen kost tijd.
-
Overtuigen vergt geduld.
-
Maar bovenal vraagt overtuigingskracht om een strategie. De basis zit ‘m dus in jouw discipline én je organiserend vermogen.
Daar wensen we je veel succes mee én gezonde overtuigingskracht toe!
Overtuigen kun je leren!
Bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam (de grootste debatclub van Nederland) oefenen en trainen we belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren, jezelf presenteren en de Kunst van het Gelijk Krijgen. Dat doen we zowel in ons zalencomplex in Amsterdam als via online sessies.
Oefening baart kunst. Meters maken om deze vaardigheden een boost te geven, levert ook echt wat op.
Je bent sowieso van harte welkom om eens een keer geheel kosteloos te komen kennismaken én deel te nemen. Zeker weten dat je ontdekt dat alles wat wij bij Dé Nederlandse Debatclub doen, van ongelooflijk waarde is voor jouw professionele werkleven waar je ook dagelijks met grote en kleine overtuiguitdagingen te maken hebt.
Zien we je een keer?
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.