Hoe maak je de geesten rijp voor jouw ideeën? Welke tactiek pas je toe?
5 tips op een rij
17 Januari 2024 - Categorie TipsVeel mensen vragen zich (praktisch elke dag af) hoe ze anderen kunnen overtuigen van hun eigen ideeën en standpunten. Of het nu gaat om een nieuw te bepalen strategie op het werk of keuzes die gemaakt moeten worden ten aanzien van het financiële beleid van de tennisvereniging waar je lid van bent... het is niet altijd even eenvoudig hoe je anderen aan jouw kant krijgt.
De vraag die we in dit blog beantwoorden is dan ook een heel relevante: hoe maak je de geesten rijp voor jouw plannen en ideeën als je bij voorbaat al aanvoelt dat jouw plannen en ideeën een radicale ommezwaai kunnen betekenen?
Hoe overtuig je koppige mensen?
Natuurlijk hebben we het - in het beantwoorden van deze vraag - meteen over het belang van het kunnen presenteren van sterke argumenten. Net als bij het bouwen van een huis zonder stevige fundering, kun je geen idee implementeren zonder solide argumenten die dat idee ondersteunen. Doe dus goed onderzoek, verzamel feiten en cijfers en bereid je er op voor dat je jouw standpunt altijd moet verdedigen met logica en redenering. Natuurlijk weet je waar een goed argument aan moet voldoen.
Jouw toehoorders - als ze al overtuigd willen worden - zullen jou namelijk op z'n minst moeten kunnen begrijpen!
Maar laten we eerlijk zijn, argumenten alleen zijn niet altijd genoeg. Soms moet je een beetje creatiever zijn in je aanpak.
Daarom hier een paar slimme tips om de geesten (echt) rijp te maken voor jouw ideeën:
1.
Speel in op emoties
Mensen zijn emotionele wezens, dus gebruik dit in je voordeel. Vertel verhalen die een emotionele reactie opwekken en maak gebruik van humor om je punt luchtiger te maken. Feit: emoties zijn feiten.
2.
Gebruik sociale bewijskracht
Mensen zijn kuddedieren, dus als je kunt laten zien dat anderen al aan boord zijn met jouw idee, zullen ze eerder geneigd zijn om mee te doen. Dit kan variëren van het citeren van experts tot het delen van succesverhalen van anderen. Maar ook kun je een slim vergadertrucje toepassen. Op het moment dat je tijdens een vergadering met z'n allen gaat stemmen, laat dan eerst de mensen stemmen waarvan jij weet dat ze vóór jouw plan zijn.
Juist op dát moment zien de aanwezige critici dat er wel degelijk draagvlak is bij anderen voor het plan. Dit kan soms toch nét even dat zetje geven om toch vóór te stemmen. (Immers, mensen zijn kuddedieren!)
3.
Creëer een gevoel van urgentie
Mensen zijn vaak meer bereid om actie te ondernemen als ze het gevoel hebben dat er haast bij is. Gebruik deadlines, schaarste of andere tactieken om een gevoel van urgentie te creëren rond jouw idee. Zo zul je in je betoog ook echt moeten aangeven dat de 'ellende nog veel groter wordt' als er geen koerswijziging wordt ingezet. Natuurlijk toon je dat aan.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
4.
Gebruik de kracht van herhaling
Herhaling is de sleutel tot leren, dus zorg ervoor dat je jouw ideeën herhaaldelijk en op verschillende manieren communiceert. Hoe vaker mensen worden blootgesteld aan jouw idee, hoe meer ze eraan zullen wennen en hoe groter de kans is dat ze het uiteindelijk kunnen omarmen. Want, zo gek is het toch niet dat mensen éérst meteen 'in de verdediging' schieten als ze een 'controversieel idee of plan' horen? Dat doe je waarschijnlijk zelf ook. Is heel menselijk. Geef deze mensen dan ook de ruimte om jouw plan of idee bij hen te laten landen.
5.
Wees flexibel
Ten slotte, wees bereid om te luisteren naar feedback en je ideeën aan te passen waar nodig. Niemand houdt van een koppige debater die niet openstaat voor andere standpunten. Bovendien: als anderen zien dat ze input kunnen leveren, dan zullen ze het 'controversiële' idee of de 'radicale koerswijziging' eerder omarmen omdat ze uiteindelijk ook zelf 'moeten' nadenken als ze worden uitgenodigd input te leveren. Stimuleer dus de discussie in de hoofden van je toehoorders c.q. de mensen die je wilt overtuigen. Geef ze de ruimte. Wees flexibel.
Nog even over de inhoud...
Hoe je eigen verhaal (nog beter) op orde?
Natuurlijk is jouw eigen verhaal op orde, toch? Of... kun je jouw verhaal inclusief je argumenten, de urgentie en de beoogde positieve eindresultaten toch nog beter presenteren of onderbouwen?
Ja... dat kan heel vaak.
En dát is dus precies iets wat we trainen bij Dé Nederlandse Debatclub.
Wij zijn de grootste debatclub van Nederland, we zijn gevestigd in Amsterdam en we organiseren maandelijks onze clubavonden (zowel online als in ons zalencentrum) waarbij we elke keer weer verschillende oefeningen en formats inzetten om alle deelnemers te triggeren het eigen verhaal nóg beter te maken. Of je nu vóór- of tegenstander bent van een stelling.
Ook trainen we onszelf in het effectief en snel een boodschap te kunnen overbrengen. Dat doen we in heel veel pitchformats die we hebben ontwikkeld.
Zien we je een keer?
Je bent dan ook van harte welkom bij Dé Nederlandse Debatclub voor een gratis kennismakingsdeelname.
Maar als je dit leest, en je denkt nu 'Dit zou ook wat voor ons bedrijf kunnen zijn', ook dán ben je aan het juiste adres bij Dé Nederlandse Debatclub, want je kunt ons ook bij jou op het bedrijf, of op je afdeling laten komen om ons een leerzame en inspirerende workshop te laten geven, waar echt iedereen wat aan heeft.
Van het spreken in het openbaar tot aan het effectief pitchen en speechen, het op orde brengen van je eigen (verkoop?)argumenten tot aan het continu stellen van kritische vragen om ideeën en plannen nog beter te maken.
Dus... wanneer zien we je?
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.