Wil je gelijk krijgen? Gebruik dan géén argumenten!
Een verrassende strategie als boost voor jouw overtuigingskracht!
22 September 2023 - Categorie algemeenIn ‘Het Echte Leven’ draait het heel vaak om het elkaar kunnen overtuigen. Of je nu in gesprek bent met collega’s en hen wilt enthousiasmeren over de te volgen strategie, of als je investeerders wilt aantrekken voor je start-up of simpelweg een punt wilt maken in een discussie… woorden doen ertoe!
Natuurlijk heb jij uitstekende relevante en kloppende argumenten die hout snijden. Maar, weet je… soms is het juist veel slimmer en strategischer om helemaal géén argumenten tijdens je betoog te gebruiken!
Maar wat dan wel?
We geven je meteen het antwoord: gebruik het begrip ‘voordelen’ in plaats van argumenten. Wedden dat je overtuigingskracht groter wordt en dat je veel eerder dan verwacht zowaar een glimlach tovert op het gezicht van je gesprekspartners of discussie-opponenten!
In dit blog leggen we je het graag uit aan de hand van verschillende perspectieven.
Doe er je voordeel mee!
1)
De Kracht van Positiviteit
Het woord 'voordelen' heeft een positieve connotatie.
Wanneer je tijdens jouw betoog spreekt over de voordelen van een idee, product of strategie, benadruk je de positieve resultaten die zullen volgen als anderen jouw standpunt accepteren of voor jouw plan stemmen. Mensen zijn namelijk van nature aangetrokken tot positieve uitkomsten. Immers, negatieve uitkomsten kosten energie en leveren gedoe op. Door de voordelen te benadrukken, nodig je anderen uit om de positieve aspecten van jouw voorstel te omarmen.
2)
Het Verschil tussen Argumenten en Voordelen
Een ‘argument’ kan het beste worden omschreven als een reeks punten, bedoeld om het ingenomen standpunt te ondersteunen of de relevantie ervan te bewijzen. Dit kan zéér nuttig zijn, maar toch kunnen argumenten makkelijk leiden tot een defensieve houding bij je publiek. De mensen, die overtuigd moeten worden, voelen zich namelijk vaak aangevallen of uitgedaagd wanneer ze worden geconfronteerd met argumenten die zij als tegenstrijdig ervaren omdat ze botsen met hun eigen visies, ideeën of zelfs onbewuste vooroordelen.
Echter, als je de voordelen benadrukt, dan zien anderen eerder wat óók zij kunnen winnen als ze jouw voorstel of plan accepteren.
Sterker nog: er wordt een gevoel van samenwerking gecreëerd in plaats van confrontatie. Je toehoorders of gesprekspartners zijn sneller geneigd om met je mee te gaan als ze er ook van overtuigd raken dat ze er beter van worden.
Een voorbeeld:
Stel dat je een pitch presenteert voor een nieuw softwareproduct.
In plaats van te zeggen: "Ons product heeft de beste beveiligingsfuncties (argument)", kun je zeggen: "Met ons product zullen uw gegevens veiliger zijn dan ooit tevoren (voordeel)".
Het benadrukken van het voordeel maakt het voor het publiek duidelijk waarom ze jouw product zouden moeten overwegen. Anders gezegd: het benoemen van het voordeel maakt alles concreter.
3)
Het Emotionele Aspect
Mensen worden niet alleen door logica beïnvloed, maar ook door emoties. Precies dit feit is belangrijk om te weten of je in je betoog spreekt over voordelen of argumenten.
De bottomline: voordelen richten zich op de emotionele impact van jouw voorstel. Als je bijvoorbeeld een speech houdt over het belang van milieuvriendelijke maatregelen, kun je zeggen: "Door onze inspanningen om het milieu te beschermen, geven we onze kinderen een schonere en gezondere wereld om in te leven (voordeel)". Dit spreekt de emoties van de toehoorders aan waardoor de kans groter is, dat ze ook daadwerkelijk actie zullen ondernemen of hun gedrag zullen veranderen.
Algemene stelregel: wanneer gebruik je ‘argumenten’, wanneer gebruik je ‘voordelen’?
-
Als het jouw inschatting is dat jouw overtuigingskracht meer succesvol zal zijn omdat je moet inspelen op de emotie, gebruik dan het begrip ‘voordelen’.
-
Als het jouw inschatting is dat jouw overtuigingskracht meer succesvol zal zijn omdat je de ratio van je gesprekspartner moet raken, gebruik dan het begrip ‘argumenten’.
Kortom…
De keuze tussen de begrippen ‘voordelen’ of ‘argumenten’ is cruciaal: het is hét verschil tussen enerzijds acceptatie en samenwerking en anderzijds weerstand en controverse.
Succes!
Natuurlijk wensen we je heel veel succes tijdens de eerste discussie die je zult hebben. Bedenk echter wel: regeren is vooruitzien! Bereid elke discussie (of debat) goed voor en maak de juiste strategische keuzes!
Die voorbereiding kun je overigens trainen en dat is precies wat we doen bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. Wij zijn de grootste debatclub van Nederland: we houden ons o.a. tijdens clubavonden (zowel online als offline) bezig met het ontwikkelen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, jezelf presenteren, kritische vragen stellen etc etc...
Kortom: de Kunst van het Overtuigen.
Je bent van harte welkom om een keer aan te sluiten bij een gratis kennismakingsdeelname.
Ook organiseren we professionele en inspirerende workshops voor het bedrijfsleven, de overheid, politieke partijen en het onderwijs.
Neem meteen contact met ons op!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.