Hoe krijg je tijdens je speech een klik met je publiek?
6 aandachtspunten om het beste resultaat te halen
06 Januari 2023 - Categorie algemeenHoe meer je begrijpt wie je publiek is, wat hun drijfveren, zorgen en wensen zijn, des te groter de kans is dat je met jouw speech of pitch je doelstellingen haalt. En, dat je impact genereert. Immers, je hebt een gewenst eindresultaat in gedachten.
De vraag is echter HOE je een ‘klik’ krijgt met je toehoorders.
We hebben in dit expertiseblog zes aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.
Doe er je voordeel mee!
1/6
Groepsgrootte
Hoe groot is de groep die je graat toespreken? De grootte van de groep beïnvloedt namelijk de manier waarop je presenteert en zelfs ook welke (audiovisuele) hulpmiddelen je nodig hebt. Hoe groter de groep, hoe minder interactie je kunt toelaten, zeker als de tijdspanne (enigszins) beperkt is. Is de groep kleiner, dan kun je veel makkelijker de mogelijkheid inbouwen om met de zaal ‘in gesprek’ te gaan. Regeren is vooruitzien!
2/6
Wat doen de toehoorders?
Welke functies of rollen hebben de toehoorders? Wat is hun relatie met het thema waar jij over spreekt? Denk dus altijd goed na over de volgende vraag: welke boodschap is voor hén het meest relevant? Overigens geeft het antwoord op deze vraag je ook meteen een handvat in welke taal je moet spreken. Dus: wel of geen vakjargon?
3/6
Welke kennis is er al aanwezig?
Het is goed om je van te voren af te vragen welk kennisniveau de toehoorders hebben over het onderwerp waar jij over spreekt. Als mensen naar jouw inschatting nog niet alle benodigde kennis in huis hebben, dan is het essentieel om in je speech of pitch heel goed de context te verwerken. Er ‘moet’ immers een reden zijn waarom jij daar een betoog houdt. Hebben de mensen al wél heel veel relevante kennis in huis, dan kun je sneller de diepte in.
4/6
Wat zijn de verwachtingen van de toehoorders?
Dit punt sluit aan op het vraagstuk rondom het kennisniveau. Want dat kennisniveau leidt tot bepaalde verwachtingen bij de toehoorders. Anticipeer daarom op die verwachtingen in jouw speech of pitch. Je kunt ze enerzijds bevestigen (de verwachtingen zijn terecht) maar anderzijds ook ontkrachten (het zit allemaal toch iets anders in elkaar).
Maar let op, zeker bij een ontkrachting, dien je je argumenten feilloos op orde te hebben.
Weet waar een goed argument aan moet voldoen!
5/6
Wat weten de toehoorders over jou?
Als je ergens wordt gevraagd om een speech te geven (gefeliciteerd met de opdracht!), zorg er dan voor dat de zaal van te voren al weet wie je bent, waarom je daar staat én wat jouw expertise is. Overleg dit dus goed met de organisatie. Denk mee over de wijze waarop je wordt aangekondigd of hoe je in de uitnodigingen bent opgenomen.
6/6
Welke vragen kun je verwachten?
Het is nooit een overbodige luxe om in je voorbereiding goed na te denken over wat de zaal aan jou kan vragen, tijdens of na je speech. Anticipeer daarop. Wees voor jezelf de advocaat van de duivel. Wees extreem kritisch op je eigen boodschap.
Want, als je kritische vragen niet kunt beantwoorden, dan wordt het heel lastig om je speech als een wervelend succes te kunnen zien. Je kúnt ook in zekere zin redelijk goed inschatten wat de mogelijke kritische vragen zijn als je je hebt verdiept in het kennisniveau van de toehoorders én in de rollen die ze hebben binnen het te bespreken thema.
Waarom is het verstandig om hierover na te denken?
Het antwoord is eenvoudig: je bent bewuster met je speech of pitch bezig. Je komt in een mindset waardoor je de puntjes écht op de i krijgt en je minder aan het toeval overlaat. Het komt de kwaliteit van je speech of pitch ten goede. Je brengt je presentatie naar een hoger niveau.
En daardoor voelen de toehoorders veel sneller een klik met jou.
De conclusie?
Je speech of pitch draait niet om jou maar wel om de zaal.
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.