Hoe een overtuigende speech nóg overtuigender kan!
Maak een performance van jezelf on stage!
27 Juli 2021 - Categorie algemeenJouw overtuigende speech of jouw prikkelende betoog start NIET op het moment dat je het podium betreedt of dat je plaatsneemt in de directiekamer, waar je jouw plan of visie kunt toelichten.
Jouw speech start al op het moment dat je de afspraak maakte (met de organisatoren) om te gaan speechen.
Dus, al ver van te voren. Maar ook achteraf.
Hoe dat precies zit?
Ik leg het uit in dit blog.
VOORAFGAAND AAN JE SPEECH
(de warming-up)
Het framen of marketen van jouw speech is van groot belang om belangstelling van jouw publiek te genereren. Als je bijvoorbeeld ergens een keynote mag houden, dan is het niet alleen van belang dat de organisatie ervoor zorgt dat je goed in de werving voor het event wordt meegenomen (check of jouw naam goed in de aankondiging wordt gespeld!) maar dat ook bijvoorbeeld de biografie over jou klopt.
Dus, dat de toehoorders weten dat je een topper met visie bent.
En dat je gaat voor stevige statements.
En… dat daarom jouw aangekondigde speech het waard is om naar te gaan luisteren.
Ook als je op je werk de tijd krijgt om een presentatie te doen, dan kun je jouw collega’s van te voren al ‘warm’ maken voor de boodschap die je hebt. Sowieso is dit handig om het wel of niet aanwezige draagvlak al een beetje te toetsen.
Geef wat triggers, misschien al een prikkelende quote uit jouw presentatie of op z’n minst een nieuwsgierig makende inhoudsopgave van alles wat je gaat bespreken. Heb je er wel eens aan gedacht om een persbericht uit te sturen als je ergens een speech gaat houden? Free Publicity vooraf kan heel veel opleveren!
Maak van te voren duidelijk op welk thema jij nieuwe inzichten levert en waar je op zult verrassen zonder de surprise al weg te geven.
Juist ja: doe aan marketing als je jouw speech, spreekbeurt, presentatie of pitch promoot.
Of, beschouw alles voorafgaand aan jouw moment-of-fame als de broodnodige warming-up!
TIJDENS JE SPEECH
Natuurlijk heb je jouw speech voorbereid. Je hebt in een eerder stadium uiteraard jouw speech aan een gezonde criticus uit jouw netwerk gepresenteerd waardoor je nog hebt kunnen vervolmaken.
Tijdens je speech moet het dan allemaal gebeuren. Natuurlijk koos je voor het ABCDEF-format waardoor jouw toehoorders in ieder geval structuur in je verhaal zien. En, waardoor jouw overtuigingskracht wordt vergroot.
Maar je kunt ook verrassen. Zo kun je bijvoorbeeld onder elke stoel een envelop kleven. In die enveloppe zit dan een stelling. Daag degene uit die op die stoel zit om iets van die stelling te vinden. En jij verwerkt dit onmiddellijk in jouw speech. Of, doe af en toe een poll in de zaal. Leg groene en rode opsteekkaartjes op de stoelen. "Wie is het eens met mijn stelling?" - "En, waarom?"
Ga tijdens je speech altijd voor interactie! Verras, verblijd en vermaak! Maak een PERFORMANCE van jouw speech!
Gewetensvraag:
Durf jij TIJDENS jouw speech CONTROVERSIEEL te zijn?
NA AFLOOP VAN JE SPEECH
(de cooling-down)
Leuk uiteraard als je dat applaus na jouw speech in ontvangst hebt kunnen nemen. Fijn dat je speech goed is gegaan. Maar het is nog niet voorbij. Nog lang niet!
Zo kun je altijd een uitgeschreven versie van jouw speech online zetten. Misschien is de speech wel op video opgenomen. Deel deze enkele dagen later op Social Media.
En, ga ook op zoek naar reacties. Bijvoorbeeld meteen tijdens de netwerkborrel achteraf. Daag mensen ook dáár uit vragen aan je te stellen. Ga sowieso naar die netwerkborrel. Blijf zichtbaar.
Je kunt ook met de organisatie afspreken dat er een samenvatting van je speech – eventueel met de door jou gebruikte sheets uit PowerPoint of Prezi – per e-mail aan alle deelnemers wordt gestuurd. En net zoals bij 'vooraf' geldt: ook na afloop kun je een slim persbericht naar de media sturen. Free Publicity kan jou zo veel opleveren!
Kortom, organiseer de Follow-Up. Is trouwens ook een onderdeel van je totale speechmarketing.
Wees je ervan bewust dat jouw speech weliswaar ongekend overtuigend kan zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat jouw toehoorders ook meteen tot een gedragsverandering komen. Of, dat ze jouw Call-to-Action (zie ook het ABCDEF-format) meteen omarmen.
Die laatste stappen kun je bereiken in de Follow-Up. Het kan nét nog even dat momentje zijn waarop je mensen over de streep trekt.
Jouw overtuigende speech is dan op verrassende wijze nóg overtuigender geworden!
SPREKEN IN HET OPENBAAR
Spreken in het openbaar, pitchen, speechen, jezelf presenteren en zelfs ook debatteren op basis van sterke onweerlegbare argumenten, zijn allemaal belangrijke persoonlijke vaardigheden die je in het echte leven vaker nodig hebt dan je denkt.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Nee, niet iedereen heeft elke keer weer een podium met een groot netwerk waar je jouw boodschap op kunt verkondigen. Een speech of betoog kan ook plaatsvinden in een veel kleinere setting. Maar ook dán wil je overtuigen. En, je zult willen weten hoe je met lastige kritische vragen moet omgaan.
Of denk eens aan de beperkte tijdspanne die er soms is waarbinnen jij jouw verhaal mag houden.
Pitch Like A Bitch wordt dan het credo.
Hoe dan ook… deze vaardigheden kun je gelukkig trainen!
En daarom is de slotvraag van dit blog:
Wanneer zien we jou een keer bij onze debatclub in Amsterdam?
Je kunt geheel kosteloos met ons komen kennismaken!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Chief Debating Officer / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019, de eerste vertegenwoordiger voor NL bij World Speech Day!
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Telegraaf.
GEWELDIGE LEESTIPS:
- Kun je gelijk hebben en tóch ongeloofwaardig zijn?
Ja - dat kan!
- Het verschil tussen dialoog, discussie en debat
Weet jij het verschil?
- De PERSOONLIJKE AANVAL in een debat of discussie...
Herken de 3 verschillende typen persoonlijke aanvallen. En, weet wat je dan moet doen als dit jou overkomt.
- Dit is HET BEWIJS dat jouw speech niet inspireerde!
Lees HIER het blog. (Doe dit ook als je wel eens wordt gevraagd als keynote speaker!)
- Alles mag misgaan in een speech. Maar dit niet...
Lees HIER het blog.
- MEEST GELEZEN BLOG
Wist je dat jouw speech eigenlijk een acquisitiegesprek is?
Lees HIER het blog.
- "Als mijn speech heeft geïnspireerd, dan weet ik dat het fout heb gedaan."
Huh, hoe zit dat?
Lees HIER het blog.
- Vermijd de EHM of UHM in een speech!
Lees HIER het blog.
- Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
- Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
- Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
- Wil je assertiever worden?
Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
- Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen! (4 basisprincipes)
- Subtiele tips om beter te manipuleren!
Indoctrinatie is een kunst!
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.