6 redenen waarom speech JD Vance in München formidabel was! Ook jij kiest voor impact, toch?
Hoe zorg je ervoor dat IEDEREEN over jouw speech praat? Wees nooit een grijze muis!
15 Februari 2025 - Categorie algemeenOp 14 februari 2025 hield JD Vance – de vice-president van de Verenigde Staten - een toespraak op de grote veiligheidsconferentie in München. De speech deed wereldwijd stof opwaaien. Zijn boodschap was niet alleen fel en direct, maar ook compleet onverwacht.
Waar men een conventioneel betoog over geopolitieke dreigingen had verwacht, richtte Vance zich juist op wat hij zag als interne problemen van Europa: censuur, democratische achteruitgang en migratie. Dit veroorzaakte een politieke storm en leidde tot felle reacties van Europese leiders.
Of je het met Vance eens bent of niet: de speech was fantastisch, fenomenaal en formidabel.
Tekst gaat verder onder de video
Voor alle Vance-haters: haak niet af nu verder te lezen, want dit blog hieronder gaat niet over de inhoudelijkheid van zijn speech. Deze gaat over de technieken die hij toepaste waardoor iedereen in de wereld het over zijn speech heeft én men zelfs spreekt van een keerpunt in de wereldgeschiedenis.
Voor alle Vance-fans: word niet overmoedig. Dit blog zegt niets over zijn inhoudelijke visie op de wereld en op Europa. Dit blog zegt alles over de impact die je kunt genereren met een vlammende speech.
Dus: wat kunnen wij – gewone mensen – van deze speech leren als we zelf een toespraak met impact willen houden? We hebben zes redenen op een rijtje gezet. Alle redenen zijn even formidabel, maar… punt 6 uit dit onderstaande bulletlijstje is misschien wel de basis voor een succesvolle strategie om een speech met impact te genereren.
1.
Durf controversiële standpunten in te nemen
Wat Vance deed:
In plaats van zich te richten op externe dreigingen zoals Rusland of China, viel hij de interne beleidskeuzes van Europese landen aan. Hij bekritiseerde bijvoorbeeld het uitsluiten van populistische partijen zoals de AfD en hekelde de beperkingen op vrijheid van meningsuiting. Dit maakte zijn speech direct prikkelend en relevant.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je bent in een werkvergadering waar iedereen het eens is over een plan, maar jij ziet een probleem. In plaats van stil te blijven, zeg je:
"Ik weet dat iedereen tevreden is, maar ik denk dat we een grote fout maken. Onze strategie werkt nu, maar wat als de markt verandert? We moeten daar nu over nadenken voordat het te laat is."
Feit: controversiële mensen zijn nu eenmaal interessanter. En, dus leuker.
2.
Onderbouw je argumenten met concrete voorbeelden
Wat Vance deed:
Hij verwees naar specifieke incidenten, zoals de annulering van de presidentsverkiezingen in Roemenië en de vervolging van een anti-abortusdemonstrant in het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor werden zijn woorden niet slechts meningen, maar een onderbouwde aanklacht.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je probeert vrienden te overtuigen om minder op hun telefoon te zitten tijdens etentjes.
In plaats van alleen te zeggen "Minder telefoons is beter voor de sfeer," zeg je: "Wist je dat mensen die tijdens het eten hun telefoon gebruiken, 40% minder plezier ervaren in het gesprek? Zelfs je eten smaakt minder lekker als je afgeleid bent!"
3.
Wees voorbereid op en ga constructief om met kritiek
Wat Vance deed:
Europese leiders reageerden geschokt. De Duitse minister van Defensie, Boris Pistorius, noemde Vance’s uitspraken "onacceptabel". Toch bleef Vance kalm en herhaalde hij zijn kernpunten, zonder zich te laten meeslepen door de emotionele reacties.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je stelt op je werk een nieuwe werkwijze voor, maar een collega zegt:
"Dat hebben we al eens geprobeerd en dat werkte niet."
In plaats van defensief te worden, zeg je:
"Goed punt! Wat ging er toen mis? Misschien kunnen we dat dit keer anders aanpakken."
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
4.
Stem je boodschap af op de actualiteit en context
Wat Vance deed:
Hij verwees naar een aanval in München door een Afghaanse asielzoeker – enkele dagen eerder - om zijn standpunten over migratie en veiligheid kracht bij te zetten. Door actuele en herkenbare voorbeelden te gebruiken, maak je je boodschap relevanter en dringender.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je wilt je baas overtuigen om flexibele werkuren in te voeren. In plaats van zomaar te vragen, koppel je het aan een actueel onderwerp:
"Ik las net een artikel over hoe bedrijven met flexibele werkuren een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim hebben. Misschien kunnen wij ook een test doen om te kijken of dit werkt voor ons?"
Wees nooit een grijze muis!
5.
Gebruik krachtige en beeldende taal
Wat Vance deed:
Hij gebruikte sterke metaforen en beeldspraak om zijn boodschap kracht bij te zetten. Hij sprak over een "bedreiging van binnenuit" in Europa en vergeleek bepaalde beleidsmaatregelen met de methoden van autoritaire regimes.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je wilt je kinderen uitleggen waarom ze niet met natte haren naar buiten moeten. In plaats van te zeggen:
"Je kunt ziek worden," maak je het beeldender:
"Als je met natte haren in de kou loopt, dan hoest je morgen je longen uit je lijf, je krijgt hoofdpijn en keelpijn en je krijgt koorts waardoor je je helemaal niet lekker zult voelen. Je kunt dan overmorgen ook niet naar Ajax toe in het stadion."
6.
Verrassende inhoud zorgt voor maximale impact
(dit is misschien wel de meest belangrijke tip!)
Wat Vance deed:
Zijn speech werd historisch omdat niemand hem zag aankomen. Op een conferentie waar men een geopolitieke analyse verwachtte, keerde Vance het script volledig om en viel hij Europa zelf aan. Dit zorgde voor een collectieve shockreactie.
Hoe jij dit kunt toepassen:
Je bent spreker op het 100-jarig bestaan van jouw bedrijf. Iedereen verwacht een standaard toespraak over de hoogtepunten van het bedrijf in de geschiedenis. In plaats daarvan begin je met: "Dat we vandaag de dag nog bestaan, is eigenlijk een wonder. Als we kijken naar de marktontwikkelingen dan betwijfel ik ten zeerste of we het 110-jarig bestaan gaan halen. We innoveren te weinig, we zijn te weinig kritisch op elkaar en we hebben onze organisatie niet op orde. Als de opa van mijn opa, die dit bedrijf oprichtte, dit toen had geweten, dan was hij misschien niet eens gestart met dit bedrijf. Zo had hij het niet gewild."
Wil jij ook leren hoe je krachtige speeches en argumenten formuleert?
Bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam trainen we onszelf op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren, de kunst van het gelijk krijgen én de kunst van impact genereren.
Dat doen we tijdens de vele clubavonden die we reglematig organiseren. Je bent van harte welkom om een keer te komen meedoen!
Ook geven we regelmatig workshops en trainingen aan het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs en bij politieke partijen.
Wanneer zien we je?
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.