Waar moet een argument aan voldoen? (om gelijk te krijgen)
Vergroot je overtuigingskracht in een discussie of debat
13 April 2024 - Categorie algemeenOorspronkelijke publicatie: 13 april 2019 | Update: 1 november 2021 | Update 11 april 2024
We discussiëren ons he-le-maal suf tegenwoordig in Nederland. Niet alleen op Social Media (met name Twitter!) maar zeker ook in Het Echte Leven. Er zijn genoeg thema's waar we het (bij voorbaat al!) per definitie oneens over zijn.
Daarom dit blogje voor jou waarin we het antwoord geven op de vraag: waar moet een argument aan voldoen?
Om gelijk te krijgen.
Daar zijn ze...
-
Een argument moet waar zijn.
-
Een argument moet belangrijk zijn.
-
Een argument moet relevant zijn.
We leggen het hieronder uit.
Credit thanks to Freepik
1
Een argument moet waar zijn
Het is eigenlijk heel simpel: als je in een gesprek, discussie of debat een argument aanbrengt, dan moet het argument wel waar zijn. Het moet kloppen. Met andere woorden: datgene wat men stelt is de basis om een conclusie te trekken. Een argument is het fundament voor je bewijs.
Het interessante is echter dat een argument in de dagelijkse discussies en debatten vaak wankel blijkt omdat men het (ultieme) bewijs niet kan leveren. En zolang dat (ultieme) bewijs niet is geleverd, is een argument niet waar of mag het worden beschouwd als 'niet waar'.
Uitdaging voor jou: kun jij in een betoog bewijzen dat het klopt is dat de aarde rond is?
2.
Een argument moet belangrijk zijn
Een argument moet van grote betekenis kunnen zijn. Zo kun je in een debat of discussie (ja, zelfs ook op het werk) misschien wel tientallen argumenten hebben waarmee je de anderen hoopt te overtuigen van jouw gelijk.
Maar kijk eens naar de belangrijkheid van al die verschillende argumenten. Ze zijn niet allemaal evenveel belangrijk. Zo simpel is het. Maak daarom een rangschikking van de beschikbare argumenten. En, gebruik het belangrijkste en sterkste argument als een rode draad door jouw betoog. En ook niet onbelangrijk: presenteer dat belangrijkste en sterkste argument als eerste.
Je voelt immers aan je water dat jouw overtuigingskracht niet sterk genoeg zal zijn, als je het zwakste argument te prominent naar voren laat komen in een debat of discussie. Want, je kunt daardoor de grip op de discussie kwijtraken. Een slimme gespreksopponent zal dan met zekerheid dat zwakke argument blijven aanvallen en daarmee de discussie naar zich toe kunnen trekken.
Kortom: maak een heldere keuze!
3.
Een argument moet relevant zijn
De relevantie van een argument is te koppelen aan onder andere het kennis- of interpretatieniveau van de doelgroep. Als je weet wat de toehoorders wel of niet weten, pas dan kun je een keuze maken welke argumenten je inzet tijdens de discussie of het debat.
Wat voor de ene groep toehoorders heel erg relevant is, hoeft voor een andere groep toehoorders immers helemaal niet van belang te zijn. Sterker nog; het kan dan zelfs averechts werken.
Ook heeft relevantie te maken met de context van het gesprek. Zogenoemde 'off-topic' argumenten kun je wel inbrengen, maar de toehoorder zal geen flauw benul hebben wat ... de relevantie is!
Om een zo hoog mogelijke relevantie van jouw argument te bereiken, is het van belang om op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke waarden tussen jou en de toehoorders. Onder gemeenschappelijke waarden verstaan we aspecten waar we het met z'n allen wel over eens zijn, zoals bijvoorbeeld 'vrijheid van meningsuiting', 'het hebben van een goede gezondheid', 'goed onderwijs voor iedereen' of 'democratie'.
Met deze waarden creëer je de verbinding met je toehoorders. Daarbij is het bovendien van belang dat de toehoorder dezelfde interpretatie heeft van de begrippen zoals jij die hebt. Als dat niet het geval is, dan kun je zomaar finaal langs elkaar heen praten.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Uitdaging voor jou: Vraag eens aan je collega's of vrienden wat zij onder het begrip 'werkloze' verstaan? En, schrijf voor jezelf eens op wat jij bedoelt met het begrip 'werkloze'. Je zult iets bijzonders ontdekken als je een dergelijke kleine rondvraag in gang zet.
Ergo: het 'concretiseren' van begrippen is onderdeel van De BetoogLadder.
Je leest hierover in het boekje 'Speechen Voor Gewone Mensen'.
The Next Step: verbeter je argumentatie
Je kunt je argumentatievaardigheden verbeteren door regelmatig te oefenen. En, je begrijpt het al: dat doen we bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. Wij zijn de grootste debatclub van Nederland (meer dan 200 leden).
We nodigen je dan ook van harte uit om een keer langs te komen bij onze debatclub in Amsterdam. Je doet dan gewoon mee aan een clubavond. Helemaal voor nop. Natuurlijk 'gooien' we je meteen in het diepe want... komen = meedoen.
Je voert dan tijdens een clubavond een debat op basis van een stelling, die wij aan je geven. Overigens bepalen wij of je vóór- of tegenstander bent. Wat je écht denkt, doet er dan even niet toe. Zo leer je ook omdenken. Zo hebben we bij onze club bijvoorbeeld hardcore VVD'ers met passie standpunten van de SP zien verdedigen. En, omgekeerd.
Soms doen we het in teamverband. Soms één-tegen-één. De opdracht is simpel: je probeert de zaal én de jury te overtuigen van jouw gelijk. Dat alles doe je vanzelfsprekend op basis van argumenten en... het bewijs dat je voor die argumenten kunt leveren! Vanzelfsprekend krijg je na afloop van een debat scherpe feedback. Wat ging er goed in dat debat? Wat kan beter? We bespreken het allemaal.
We oefenen ook regelmatig pitches en speeches. We hebben daar superleuke varianten op bedacht: inmiddels kunnen we al putten uit meer dan 20 verschillende vormen waarbij je bovendien ook 'bluf' ontwikkelt om snel en ad rem te reageren. Echt, superleuk om te doen.
En uiteraard hebben we ook genoeg feedback voor elkaar tijdens en na het pitchen. (Weet jij trouwens het verschil tussen een pitch en een speech?)
Natuurlijk lees je verder onder dit plaatje!
Overigens...
Als je bovenstaand blog leuk vond om te lezen, dan adviseren we je ook te lezen wat de 10 gegarandeerde succesfactoren zijn om een excellente debater te worden.
Zien we je snel een keer bij onze debatclub?
Of wellicht denk je er nu over om bijvoorbeeld voor jouw bedrijf een workshop te laten organiseren. Denk daarbij aan een beginnerstraining debatteren.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub / Auteur van 'Speechen voor Gewone Mensen' en 'De MarketingCode'
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer / Chief Debating Officer / eerste Nederlandse spreker op World Speech Day 2021.
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreeft 270 columns voor de Financiële Telegraaf en was jarenlang opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.